ben db bd schreef: 20 jan 2019, 22:48
Grappig dat je "de zee die niet meer zal zijn" letterlijk neemt.
@ Alpha, wilt u eens toelichten wat u met uw laatste zin bedoelt?
Inzake "en de zee was er niet meer" vinden mijn gereformeerde kanttekeningen zelfs dat er dan geen boze chaosmachten meer zullen zijn.
Dat ben ik wel met hen eens, want samen met de duivel zelf zullen zeker allen die bij hem horen (zijn trawanten) afgevoerd zijn geworden. Persoonlijk voeg ik daar dan graag aan toe dat ik zeker weet dat er dan ook geen bosquirybrandten meer zullen zijn, ... maar dat staat er niet.
Tegen u gezegd neem ik heel Gods onversneden heilig Woord gewoon voor wat er staat. Omdat ik de Heere heerlijk serieus neem.
Kijk, als de antichrist, het eerste 'Beest' uit de zee komt, is het m.i. onzinnig om dat niet als beeldspraak te zien. Hij is immers zeker geen zeemeermin/man/x. En uw aangehaalde tekst zegt het er zelfs speciaal bij: "Maar slechte mensen zijn
als de onstuimige zee"enz.
Natuurlijk erken ik dat de zee zich uitstekend voor beeldvorming leent. Maar beeldvorming bewijst zich altijd als zodanig, toch?
Ik zou het ook niet kwijt willen zijn, dat verrukkelijke vergezicht van bij gelijke grootte als nu, die 500miljoen km2 paradijs.
Kijk ik nu naar de globe op het ladekastje naast mij, dan is die voor 70% blauw. Zou dat niet door de zondvloed komen? vraag ik mij af.
Laten we ons toch dat Godswoord, dat de zee er straks niet meer zal zijn, nóóit af laten nemen door Woordverdraaiers!
Als ik naar m'n globe kijk, zou ik die nu al graag helemaal groen willen verven als Bijbelse belofte, daar kunnen wel 100-200miljard gezaligde mensen op wonen, wel eens naar gerekend? (aangenomen dichtheid zoals nu bij ons in Nederland tot de helft daarvan)
Die gezaligde (heiden)volken hoeven allemaal niet in de hel als ze in het boek der levenden ingeschreven mogen staan. Rijk hè?
Van het nieuwe Jeruzalem heb ik de hoekpiketten laatst eens op de globe uitgezet op schaal, vertelde ik dat al? Uitgaande van 'te Jeruzalem' heb ik één hoekpunt op de Kreeftskeerkring op de noordelijkste punt van Soedan gezet. Oostelijk komen we dan in Oman uit en noordelijk in de Zwarte Zee en onder het Aralmeer. Die bijna 5miljoen km2 gaat niet eens van die 500miljoen km2 af, omdat we er 9miljoen over hielden.
Natuurlijk, maar dat heb ik al vele malen gedaan.
Het probleem met de Bijbel is, dat niet alles letterlijk bedoeld is.
Het is de kunst om begrijpen wat er is bedoeld.
Daarbij kàn de Bijbel je helpen, als je dat weet te vinden.
Het mag niet zo zijn, dat je interpretatie willekeurig of naar eigen behoefte is.
Laten we de tekst er even bij pakken.
Openbaring 21:
1 En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Want de vroegere hemel en de vroegere aarde waren voorbijgegaan, en de zee is er niet meer. NWV.
1 En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, want de eerste hemel en de eerste aarde waren voorbijgegaan. En de zee was er niet meer. HSV
Het is een herhaling van:
Jesaja 65:17 Want kijk, ik schep een nieuwe hemel en een nieuwe aarde en aan de dingen van vroeger zal niet meer worden gedacht, ze zullen niet meer in het hart opkomen.
Het is een belofte voor de toekomst.
2 Petrus 3:13 Maar volgens zijn belofte verwachten we een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, en daarin zal rechtvaardigheid heersen.
De vraag is dus of je deze tekst letterlijk moet zien, of figuurlijk.
De Bijbel is daar in m.i. duidelijk.
Ik denk b.v. aan deze teksten:
Ps 37: 29 De rechtvaardigen zullen de aarde bezitten en ze zullen er eeuwig leven.
Pr 1:4 Een generatie gaat, een generatie komt, maar de aarde blijft altijd bestaan.
Ps 104: 5 U hebt de aarde op haar fundamenten gevestigd. Voor altijd en eeuwig zal ze niet van haar plaats worden gehaald.
De aarde is eeuwig, ter bewoning van de mens.
Dat de „hemel” in verband staat met regeringsmacht vormt een hulp om de betekenis te begrijpen van de uitdrukking „nieuwe hemelen en een nieuwe aarde”, die in Jesaja 65:17 en 66:22 te vinden is en door de apostel Petrus in 2 Petrus 3:13 wordt aangehaald.
In de Cyclopædia van M’Clintock en Strong (1891, Deel IV, blz. 122) wordt de aandacht gevestigd op deze samenhang: „In Jes. lxv, 17, duiden een nieuwe hemel en een nieuwe aarde op een nieuwe regering, een nieuw koninkrijk, een nieuw volk.”
Zoals de „aarde” betrekking kan hebben op een maatschappij van mensen (Ps 96:1; ), zo kunnen ook de „hemelen” de superieure regeringsmacht of regering over zo’n „aarde” symboliseren. De bij monde van Jesaja geuite profetie die de belofte van „nieuwe hemelen en een nieuwe aarde” inhield, handelde in de eerste plaats over het herstel van Israël uit de Babylonische ballingschap.
Een andere aanwijzing is dat de zee er niet meer kan zijn. Zonder de zee is er geen leven op aarde mogelijk.
Kijk naar de planeet Mars. Met het water is kennelijk ook de atmosfeer verdwenen. Er is dan geen leven mogelijk.
Er zijn nog veel meer factoren, die het leven op aarde mogelijk maakt.
De Bijbel laat de betekenis zien van "de zee:
Jes 57: 20 ‘Maar slechte mensen zijn als de onstuimige zee die niet tot rust kan komen, waarvan het water zeewier en slijk blijft opwerpen.
Het zijn mensen die in opstand komen, net als Satan in opstand tegen JHWH is gekomen.
De Schrift geeft te kennen dat het schepsel dat als Satan bekendstaat, deze naam niet altijd heeft gedragen. Satan kreeg deze beschrijvende naam veeleer omdat hij een weg van tegenstand en opstand tegen God insloeg.
Jezus Christus zei over hem: „Die was een doodslager toen hij begon, en hij stond niet vast in de waarheid, omdat er geen waarheid in hem is”. Satan is de vader van de leugen.
De term "heidenvolken" is een woord dat door de Statenvertaling wordt gebruikt. Anderen gebruiken heidenen, volken of natiën. Het woord wordt gebruikt om buitenlanders, buiten Israël, aan te duiden.
Wat de vloed betreft, m.i. is het duidelijk dat er voor de vloed een veel lagere waterspiegel was.
Men heeft nederzettingen gevonden ver beneden de huidige waterspiegel.
Gen 7:
11 In het 600ste jaar van Noachs leven, op de 17de dag van de tweede maand, op die dag barstten alle bronnen van de grote watermassa open en werden de sluizen van de hemel geopend.
12 En 40 dagen en 40 nachten lang stortregende het op de aarde.
Het nieuwe Jeruzalem is m.i. in de hemel.
Openbaring 21:2 Ik zag ook de heilige stad, het Nieuwe Jeruzalem, bij God vandaan uit de hemel neerdalen, klaar als een bruid die zich mooi heeft gemaakt voor haar man.
Het staat symbool voor de goddelijke regering, met Jezus als koning.
Jezus zit naast zijn vader op de troon, samen met zijn mede regeerders.
Maar dat is een probleem, waar velen de gebruikte symbolen niet kunnen begrijpen.
Ze proberen het verstandelijk op te lossen, maar het is geestelijk.
Jeruzalem was in het oude Israël de "zetel" van Gods macht en werd in de tempel gesymboliseerd in het aller heiligste.
Daar bevond zich de met goud overtrokken ark des verbonds, alleen de hoge priester mocht daar zijn.
Jezus is nu onze hoge priester.
Hebr 9: 24 Want Christus is niet binnengegaan in een heilige plaats die met handen is gemaakt, een kopie van de werkelijkheid, maar in de hemel zelf, zodat hij nu ten behoeve van ons voor God verschijnt. NWV.