HarryK schreef:Adinomis schreef:Joh.14:6 Jezus zei: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij.
callista schreef:waar ik me altijd over verbaas is dat deze zin te pas en te onpas wordt gebruikt en helaas ook vaak i.m.o. wordt misbruikt om het christendom als enige Waarheid te bestempelen.
HarryK schreef:Dus Jezus heeft hier niet de waarheid gesproken?
callista schreef:dat zeg ik niet.
alles is mogelijk.
Jezus ging heen en de discipelen waren verdrietig om achter te blijven en zo werden ze getroost.
om maar iets te noemen.
het hangt er tevens ook vanaf wat er precies mee bedoeld wordt en hoe het uitgelegd wordt.
De Weg - Tao..Het Pad..
dan zou je het universeel kunnen zien of/en op jezelf betrekken
en: Jezus heeft het niet zelf opgeschreven en ook niet uitgelegd....
edit - zie nu de post van Zo Hee.....[ik zat er al even op te zweten...
]
ja, inderdaad.\
zo [op die manier] worden andere religies ook niet uitgesloten, maar ja.....
Als het gaat om de waarheid in de bijbel, lijkt mij de keuze simpel: De bijbel is waar, of de bijbel is niet waar.
(Okee, er zijn mensen die zeggen dat delen van de bijbel waar zijn, en andere delen niet,
maar dan is in essentie de bijbel onbetrouwbaar, en wat mij betreft dan onwaar.)
de vraag is wat men onder waar of onwaar verstaat.
ziet men de bijbel als een historisch boek, dan is deze onwaar.
ook kunnen sommige delen misschien historisch zijn en andere delen weer symbolisch of mythisch of zelfs verzonnen.
maar dan nog valt er een bepaalde "waarheid" uit te halen of iets uit te leren....zelfs dan.
Overigens, deze teksten heeft Jezus zelf gezegd, niet zozeer om verdrietige discipelen te troosten, maar gewoon als onderwijs.
dat is niet bewezen, maar een aanname.
ik vermoed dat hem ook veel woorden in de mond zijn gelegd door de evangelieschrijvers --of door redigeer werk.
En inderdaad: Jezus heeft het niet zelf opgeschreven.
Sterker: de hele bijbel is door mensen geschreven.
Geen letter door Jezus of God zelf.
Maar heel veel ervan is WEL door God of WEL door Jezus GEZEGD (gesproken, geopenbaard).
En dat is opgeschreven door mensen.
klopt.
Ik verbaas me erover dat mensen zoveel twijfelen aan de 'waarheid' van de bijbel, en dan toch (zeggen dat ze) geloven.
Dat klinkt als geloven in een onwaarheid,
of geloven tegen beter weten in.
hangt ervan af wat onder "die waarheid" verstaan wordt.
En als ik zo snel de stukken lees over Hendrikse, verbaas ik me ook over hem:
dominee (een titel die gerelateerd is aan het christelijk geloof), en jezelf toch atheïst noemen.
(Of noemt hij zichzelf niet zo, maar is dat een kwalificatie van anderen?)
iemand die een volledige universitaire studie in theologie heeft gevolgd mag zich dominee noemen.
het is zelfs niet noodzakelijk om te geloven
onderzoeken hebben uitgewezen dat een groot percentage theologen niet gelooft, althans niet in wat wat ze zelf preken, maar op een andere manier of misschien soms ook helemaal niet.[komt ook voor vermoed ik]
maar preken wat de gemeente wil horen of wat bij die gemeente [de leer] past.
Hendrikse wil zich daaraan onttrekken door eerlijk te zijn en de boodschap op zijn eigen manier te brengen.
mensen wakker schudden, niet om ze ongelovig te maken, maar juist door het geloven nieuw leven in te blazen.
misschien een soort van Opwekking.
Hendrikse noemt zichzelf wel een atheïst, maar dan niet in de gangbare betekenis van atheïst, want hij gelooft wel in God, ook al bestaat deze niet volgens hem.