De Messias in het Beriet chadasjah (het NT)
Forumregels
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
-
- Berichten: 23534
- Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
- Man/Vrouw: M
- Locatie: Nieuw Jeruzalem
De Messias in het Beriet chadasjah (het NT)
In dit topic wil ik stapsgewijs bespreken waar de NT schrijvers op baseren dat Jezus de Christus is. En het is bekend dat Christus een synoniem is voor Messias.
Volgens het jodendom is de Messias een zoon van David - daarom is er ook altijd gesteggel over Jezus' geslachtsregisters - echter impliceert Christus zélf dat David een zoon van Messias is in Mattheüs 22!
41 Als nu de farizeeën tezamen vergaderd waren, vraagde hun Jezus,
42 En zeide: Wat dunkt u van den Christus? Wiens Zoon is Hij? Zij zeiden tot Hem: Davids Zoon.
43 Hij zeide tot hen: Hoe noemt Hem dan David in den Geest zijn Heere? zeggende:
44 De Heere heeft gezegd tot mijn Heere: Zit aan Mijn rechterhand, totdat Ik Uw vijanden zal gezet hebben tot een voetbank Uwer voeten.
45 Indien Hem dan David noemt zijn Heere, hoe is Hij zijn Zoon?
Jezus zei tegen de farizeeën dat David de Christus Heere noemde in de Geest, wat ontegenzeggelijk is dat hij er eerder was dan de Patriarch. Daarom kan de Messias nooit een zoon van David zijn.
Laat maar horen wat de meningen hier zijn, als het goed is kunnen we hier spreken zonder ruis op de zender.
Volgens het jodendom is de Messias een zoon van David - daarom is er ook altijd gesteggel over Jezus' geslachtsregisters - echter impliceert Christus zélf dat David een zoon van Messias is in Mattheüs 22!
41 Als nu de farizeeën tezamen vergaderd waren, vraagde hun Jezus,
42 En zeide: Wat dunkt u van den Christus? Wiens Zoon is Hij? Zij zeiden tot Hem: Davids Zoon.
43 Hij zeide tot hen: Hoe noemt Hem dan David in den Geest zijn Heere? zeggende:
44 De Heere heeft gezegd tot mijn Heere: Zit aan Mijn rechterhand, totdat Ik Uw vijanden zal gezet hebben tot een voetbank Uwer voeten.
45 Indien Hem dan David noemt zijn Heere, hoe is Hij zijn Zoon?
Jezus zei tegen de farizeeën dat David de Christus Heere noemde in de Geest, wat ontegenzeggelijk is dat hij er eerder was dan de Patriarch. Daarom kan de Messias nooit een zoon van David zijn.
Laat maar horen wat de meningen hier zijn, als het goed is kunnen we hier spreken zonder ruis op de zender.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
-
- Berichten: 2892
- Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
- Man/Vrouw: V
Re: De Messias in het Beriet chadasjah (het NT)
Interessante topic Piebe.
Ik ben een en al oor (oog). Zelf moet ik er wel even over nadenken. Heb dus op dit moment nog even geen aanvulling.
Ik ben een en al oor (oog). Zelf moet ik er wel even over nadenken. Heb dus op dit moment nog even geen aanvulling.
-
- Berichten: 6615
- Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
- Man/Vrouw: M
Re: De Messias in het Beriet chadasjah (het NT)
Dat moet je uitleggen, want in onderstaande maak je niet duidelijk dat als David Hem zijn Heer noemt, dat David dan wel een zoon moet zijn. Waarom een zoon en niet een andere ondergeschikte?Piebe Paulusma schreef: 04 mei 2019, 15:29 In dit topic wil ik stapsgewijs bespreken waar de NT schrijvers op baseren dat Jezus de Christus is. En het is bekend dat Christus een synoniem is voor Messias.
Volgens het jodendom is de Messias een zoon van David - daarom is er ook altijd gesteggel over Jezus' geslachtsregisters - echter impliceert Christus zélf dat David een zoon van Messias is in Mattheüs 22!
Jezus weerspreekt het niet als men Hem zoon van David noemt. Jezus is toch een scheut uit de tronk van Isaï? Waarom kan het niet én én zijn? Dus én Zoon (naar zijn menszijn op aarde gerekend, chronologisch na David) en zijn Heer (naar zijn Godzijn, van eeuwigheid)?41 Als nu de farizeeën tezamen vergaderd waren, vraagde hun Jezus,
42 En zeide: Wat dunkt u van den Christus? Wiens Zoon is Hij? Zij zeiden tot Hem: Davids Zoon.
43 Hij zeide tot hen: Hoe noemt Hem dan David in den Geest zijn Heere? zeggende:
44 De Heere heeft gezegd tot mijn Heere: Zit aan Mijn rechterhand, totdat Ik Uw vijanden zal gezet hebben tot een voetbank Uwer voeten.
45 Indien Hem dan David noemt zijn Heere, hoe is Hij zijn Zoon?
Jezus zei tegen de farizeeën dat David de Christus Heere noemde in de Geest, wat ontegenzeggelijk is dat hij er eerder was dan de Patriarch. Daarom kan de Messias nooit een zoon van David zijn.
Laat maar horen wat de meningen hier zijn, als het goed is kunnen we hier spreken zonder ruis op de zender.
-
- Berichten: 23534
- Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
- Man/Vrouw: M
- Locatie: Nieuw Jeruzalem
Re: De Messias in het Beriet chadasjah (het NT)
Jezus vraagt hen: 'hoe is hij zijn zoon?' Daarmee zegt hij immers dat het chronologisch onmogelijk is dat de Messias David's zoon is.Peter79 schreef: 08 mei 2019, 15:22Dat moet je uitleggen, want in onderstaande maak je niet duidelijk dat als David Hem zijn Heer noemt, dat David dan wel een zoon moet zijn. Waarom een zoon en niet een andere ondergeschikte?Piebe Paulusma schreef: 04 mei 2019, 15:29 In dit topic wil ik stapsgewijs bespreken waar de NT schrijvers op baseren dat Jezus de Christus is. En het is bekend dat Christus een synoniem is voor Messias.
Volgens het jodendom is de Messias een zoon van David - daarom is er ook altijd gesteggel over Jezus' geslachtsregisters - echter impliceert Christus zélf dat David een zoon van Messias is in Mattheüs 22!
Jezus weerspreekt het niet als men Hem zoon van David noemt. Jezus is toch een scheut uit de tronk van Isaï? Waarom kan het niet én én zijn? Dus én Zoon (naar zijn menszijn op aarde gerekend, chronologisch na David) en zijn Heer (naar zijn Godzijn, van eeuwigheid)?41 Als nu de farizeeën tezamen vergaderd waren, vraagde hun Jezus,
42 En zeide: Wat dunkt u van den Christus? Wiens Zoon is Hij? Zij zeiden tot Hem: Davids Zoon.
43 Hij zeide tot hen: Hoe noemt Hem dan David in den Geest zijn Heere? zeggende:
44 De Heere heeft gezegd tot mijn Heere: Zit aan Mijn rechterhand, totdat Ik Uw vijanden zal gezet hebben tot een voetbank Uwer voeten.
45 Indien Hem dan David noemt zijn Heere, hoe is Hij zijn Zoon?
Jezus zei tegen de farizeeën dat David de Christus Heere noemde in de Geest, wat ontegenzeggelijk is dat hij er eerder was dan de Patriarch. Daarom kan de Messias nooit een zoon van David zijn.
Laat maar horen wat de meningen hier zijn, als het goed is kunnen we hier spreken zonder ruis op de zender.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
-
- Berichten: 23534
- Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
- Man/Vrouw: M
- Locatie: Nieuw Jeruzalem
Re: De Messias in het Beriet chadasjah (het NT)
Omdat Christus eerder was dan David en het beide joden waren, is David zijn zoon.Peter79 schreef: 08 mei 2019, 15:22Dat moet je uitleggen, want in onderstaande maak je niet duidelijk dat als David Hem zijn Heer noemt, dat David dan wel een zoon moet zijn. Waarom een zoon en niet een andere ondergeschikte?Piebe Paulusma schreef: 04 mei 2019, 15:29 Volgens het jodendom is de Messias een zoon van David - daarom is er ook altijd gesteggel over Jezus' geslachtsregisters - echter impliceert Christus zélf dat David een zoon van Messias is in Mattheüs 22!
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
-
- Berichten: 23534
- Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
- Man/Vrouw: M
- Locatie: Nieuw Jeruzalem
Re: De Messias in het Chadash Bĕriyth (het NT)
De Messiasverwachting van Jezus' vijanden opgetekend in Chadash Bĕriyth is ook wel interessant om eens onder de aandacht te brengen denk ik.
'Anderen heeft Hij verlost, Hij kan Zichzelven niet verlossen. Indien Hij de Koning Israëls is, dat Hij nu afkome van het kruis, en wij zullen Hem geloven. Hij heeft op God betrouwd; dat Hij Hem nu verlosse, indien Hij Hem wel wil; want Hij heeft gezegd: Ik ben Gods Zoon.' (Matth. 27,42-43)
'En insgelijks ook de overpriesters met de schriftgeleerden zeiden tot elkander, al spottende: Hij heeft anderen verlost; Zichzelven kan Hij niet verlossen.' (Mark 15,31)
'En het volk stond en zag het aan. En ook de oversten met hen beschimpten Hem, zeggende: Anderen heeft Hij verlost; dat Hij nu Zichzelven verlosse, zo Hij is de Christus, de Uitverkorene Gods....En zeiden: Indien Gij de Koning der Joden zijt, zo verlos Uzelven......En een van de kwaaddoeners, die gehangen waren, lasterde Hem, zeggende: Indien Gij de Christus zijt, verlos Uzelven en ons.' (Luk 23,35,37 en 39)
De Priesters en Schriftgeleerden waren kennelijk van mening dat de beloofde Messias over bovenmenselijke krachten beschikte, aangezien ze bereid waren Jezus te geloven als hij zichzelf bevrijd had. Dit deed hij echter niet omdat de Schriften vervuld moest worden (Mat 26,54) die naar Christus' leer zeggen dat het zo moest gebeuren (Ps. 22:7; 69:2, 10. Luk. 24:25.).
Volgens Chadash Bĕriyth moest de Messias lijden.
'Anderen heeft Hij verlost, Hij kan Zichzelven niet verlossen. Indien Hij de Koning Israëls is, dat Hij nu afkome van het kruis, en wij zullen Hem geloven. Hij heeft op God betrouwd; dat Hij Hem nu verlosse, indien Hij Hem wel wil; want Hij heeft gezegd: Ik ben Gods Zoon.' (Matth. 27,42-43)
'En insgelijks ook de overpriesters met de schriftgeleerden zeiden tot elkander, al spottende: Hij heeft anderen verlost; Zichzelven kan Hij niet verlossen.' (Mark 15,31)
'En het volk stond en zag het aan. En ook de oversten met hen beschimpten Hem, zeggende: Anderen heeft Hij verlost; dat Hij nu Zichzelven verlosse, zo Hij is de Christus, de Uitverkorene Gods....En zeiden: Indien Gij de Koning der Joden zijt, zo verlos Uzelven......En een van de kwaaddoeners, die gehangen waren, lasterde Hem, zeggende: Indien Gij de Christus zijt, verlos Uzelven en ons.' (Luk 23,35,37 en 39)
De Priesters en Schriftgeleerden waren kennelijk van mening dat de beloofde Messias over bovenmenselijke krachten beschikte, aangezien ze bereid waren Jezus te geloven als hij zichzelf bevrijd had. Dit deed hij echter niet omdat de Schriften vervuld moest worden (Mat 26,54) die naar Christus' leer zeggen dat het zo moest gebeuren (Ps. 22:7; 69:2, 10. Luk. 24:25.).
Volgens Chadash Bĕriyth moest de Messias lijden.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
-
- Berichten: 1526
- Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
- Man/Vrouw: V
- Locatie: Assen
Re: De Messias in het Chadash Bĕriyth (het NT)
Het gaat in deze vraag van Jezus niet alleen om "chronologie".Piebe Paulusma schreef: Jezus vraagt hen: 'hoe is hij zijn zoon?' Daarmee zegt hij immers dat het chronologisch onmogelijk is dat de Messias David's zoon is.
Punt is dat de Farizeeën steeds proberen Jezus in de val te lokken.
Ze proberen Hem uitspraken te ontlokken die òf in strijd zijn met de wet van Mozes, òf die zijn geliefdheid bij het volk ondermijnen.
En ze zijn boos op Jezus dat Hij zichzelf de Zoon van God noemt en God noemt Hij Zijn Vader.
Maar je ziet dat ze op deze vraag niet kunnen en ook niet durven te antwoorden.
Want de opmerking van Peter79 hierboven is juist.
Het antwoord op de vraag is dat Hij de chronologische zoon van David kan zijn vanwege zijn geboorte in die geslachtslijn,
en Hij kan David's Heer zijn omdat Hij God is.
Maar de Farizeeën willen en zullen dat nooit toegeven.
-
- Berichten: 23534
- Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
- Man/Vrouw: M
- Locatie: Nieuw Jeruzalem
Re: De Messias in het Beriet chadasjah (het NT)
In het gedeelte wat ik geciteerd heb reageert Jezus op de leer van de Farizeeërs dat de Messias een zoon is van David en hij zegt dat de Messias er eerder was en dat David hem zijn heer noemt. En daarna vraagt hij hoe is hij zijn zoon? Maar kennelijk kan dat volgens Peter en jou prima.Yolanda_dB schreef: 09 mei 2019, 00:26Het gaat in deze vraag van Jezus niet alleen om "chronologie".Piebe Paulusma schreef: Jezus vraagt hen: 'hoe is hij zijn zoon?' Daarmee zegt hij immers dat het chronologisch onmogelijk is dat de Messias David's zoon is.
Punt is dat de Farizeeën steeds proberen Jezus in de val te lokken.
Ze proberen Hem uitspraken te ontlokken die òf in strijd zijn met de wet van Mozes, òf die zijn geliefdheid bij het volk ondermijnen.
En ze zijn boos op Jezus dat Hij zichzelf de Zoon van God noemt en God noemt Hij Zijn Vader.
Op andere plaatsen nemen ze stenen op waar Jezus claimt God te zijn maar hier liepen ze weg. Hoe kan dat dan?Yolanda_dB schreef: 09 mei 2019, 00:26Maar je ziet dat ze op deze vraag niet kunnen en ook niet durven te antwoorden.
Want de opmerking van Peter79 hierboven is juist.
Het antwoord op de vraag is dat Hij de chronologische zoon van David kan zijn vanwege zijn geboorte in die geslachtslijn,
en Hij kan David's Heer zijn omdat Hij God is.
Maar de Farizeeën willen en zullen dat nooit toegeven.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
-
- Berichten: 9195
- Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
- Man/Vrouw: M
Re: De Messias in het Beriet chadasjah (het NT)
Dat David de zoon van de messias zou zijn, blijkt niet uit de passage. Vanuit het perspectief van het Nieuwe Testament (dat deze tekst op Jezus toepast), ligt de nadruk hier op de correlatieve termen κύριον en υἱός (indien... dan...). ''Heer'' suggereert onverenigbaar te zijn met het feit van een aards zoonschap. Deze suggestie kan Christologisch eenvoudig opgelost worden: volgens Jezus' menselijke afkomst is Jezus de zoon van David (bijv. Mattheüs 1:1, waar de messias letterlijk de zoon van David wordt geïdentificeerd, en eveneens in Mattheüs 9:27, Mattheüs 21:9, Marcus 10:47, Mattheüs 15:22, en meer), maar volgens Jezus' goddelijke oorsprong de Zoon van God door wie Jezus is gezonden (Johannes 1:14, Johannes 1:18, Johannes 6:46, Mattheüs 17:26 en meer), op grond van welke relatie Jezus superieur suggereert te zijn aan David.Piebe Paulusma schreef: 04 mei 2019, 15:29Volgens het jodendom is de Messias een zoon van David - daarom is er ook altijd gesteggel over Jezus' geslachtsregisters - echter impliceert Christus zélf dat David een zoon van Messias is in Mattheüs 22
Wellicht vanaf het internet geplukt? Dit is geen correct Hebreeuws. De woordvolgeorde is andersom en het Hebreeuws voor ''Nieuw/vernieuwd verbond'' is getranslitereerd ''Beriet chadasjah'' (ברית חדשה). Beriet is een vrouwelijk woord, vandaar de ''ah'' achter het bijvoeglijk naamwoord chadasj (חדש): chadasjah (חדשה).De Messias in het Chadash Bĕriyth (het NT)
Zionisme: de succesvolle herovering van wat van ons is – rechtvaardig, onvermijdelijk, onmiskenbaar.
-
- Berichten: 23534
- Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
- Man/Vrouw: M
- Locatie: Nieuw Jeruzalem
Re: De Messias in het Beriet chadasjah (het NT)
Daarmee kan ik het wel eens zijn.Mart schreef: 09 mei 2019, 18:34Dat David de zoon van de messias zou zijn, blijkt niet uit de passage. Vanuit het perspectief van het Nieuwe Testament (dat deze tekst op Jezus toepast), ligt de nadruk hier op de correlatieve termen κύριον en υἱός (indien... dan...). ''Heer'' suggereert onverenigbaar te zijn met het feit van een aards zoonschap. Deze suggestie kan Christologisch eenvoudig opgelost worden: volgens Jezus' menselijke afkomst is Jezus de zoon van David (bijv. Mattheüs 1:1, waar de messias letterlijk de zoon van David wordt geïdentificeerd, en eveneens in Mattheüs 9:27, Mattheüs 21:9, Marcus 10:47, Mattheüs 15:22, en meer), maar volgens Jezus' goddelijke oorsprong de Zoon van God door wie Jezus is gezonden (Johannes 1:14, Johannes 1:18, Johannes 6:46, Mattheüs 17:26 en meer), op grond van welke relatie Jezus superieur suggereert te zijn aan David.Piebe Paulusma schreef: 04 mei 2019, 15:29Volgens het jodendom is de Messias een zoon van David - daarom is er ook altijd gesteggel over Jezus' geslachtsregisters - echter impliceert Christus zélf dat David een zoon van Messias is in Mattheüs 22
Uiteraard heb ik het van internet geplukt want zoals bekend spreek ik geen Hebreeuws. Wellicht wil Trajecto de titel even corrigeren, ik heb 'm een bericht gestuurd.Mart schreef: 09 mei 2019, 18:34Wellicht vanaf het internet geplukt? Dit is geen correct Hebreeuws. De woordvolgeorde is andersom en het Hebreeuws voor ''Nieuw/vernieuwd verbond'' is getranslitereerd ''Beriet chadasjah'' (ברית חדשה). Beriet is een vrouwelijk woord, vandaar de ''ah'' achter het bijvoeglijk naamwoord chadasj (חדש): chadasjah (חדשה).De Messias in het Chadash Bĕriyth (het NT)
[modbreak Trajecto] Is inmiddels gecorrigeerd.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
-
- Berichten: 1526
- Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
- Man/Vrouw: V
- Locatie: Assen
Re: De Messias in het Beriet chadasjah (het NT)
Wat mij betreft: inderdaad kan dat prima.Piebe Paulusma schreef: In het gedeelte wat ik geciteerd heb reageert Jezus op de leer van de Farizeeërs dat de Messias een zoon is van David en hij zegt dat de Messias er eerder was en dat David hem zijn heer noemt. En daarna vraagt hij hoe is hij zijn zoon? Maar kennelijk kan dat volgens Peter en jou prima.
Ik lees nergens dat ze "weg liepen", maar okee.Piebe Paulusma schreef: Op andere plaatsen nemen ze stenen op waar Jezus claimt God te zijn maar hier liepen ze weg. Hoe kan dat dan?
Ik weet ook niet of het op die andere plaatsen over Farizeeën gaat, maar over het algemeen zijn ook de Farizeeërs bang voor de reactie van het volk als ze openlijk iets tegen Jezus zouden doen. En in de parallel-tekst in Lucas 20 lezen we dat "al het volk daar" dit gesprekje van Jezus hoorde. Lijkt mij de reden waarom de Farizeeën verder niets deden.
Dus dat "weglopen" is dan eerder een "afdruipen".
-
- Berichten: 6612
- Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
- Man/Vrouw: V
Re: De Messias in het Beriet chadasjah (het NT)
Met die stenen was toch in Nazareth waar niemand Hem moest.
-
- Berichten: 23534
- Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
- Man/Vrouw: M
- Locatie: Nieuw Jeruzalem
Re: De Messias in het Beriet chadasjah (het NT)
Dat is zeker mogelijk, maar de Farizeeërs lijken er steeds op uit om Christus' ergens op te kunnen pakken en ze waren later ook niet bang om het volk tegen hem op te hitsen. Maar misschien heb je wel gelijk, ik houd de mogelijkheid zeker open.Yolanda_dB schreef: 09 mei 2019, 22:14Wat mij betreft: inderdaad kan dat prima.Piebe Paulusma schreef: In het gedeelte wat ik geciteerd heb reageert Jezus op de leer van de Farizeeërs dat de Messias een zoon is van David en hij zegt dat de Messias er eerder was en dat David hem zijn heer noemt. En daarna vraagt hij hoe is hij zijn zoon? Maar kennelijk kan dat volgens Peter en jou prima.
Ik lees nergens dat ze "weg liepen", maar okee.Piebe Paulusma schreef: Op andere plaatsen nemen ze stenen op waar Jezus claimt God te zijn maar hier liepen ze weg. Hoe kan dat dan?
Ik weet ook niet of het op die andere plaatsen over Farizeeën gaat, maar over het algemeen zijn ook de Farizeeërs bang voor de reactie van het volk als ze openlijk iets tegen Jezus zouden doen. En in de parallel-tekst in Lucas 20 lezen we dat "al het volk daar" dit gesprekje van Jezus hoorde. Lijkt mij de reden waarom de Farizeeën verder niets deden.
Dus dat "weglopen" is dan eerder een "afdruipen".
In Openbaring 22:16 zegt Christus: 'Ik ben de Wortel en het Geslacht Davids, de blinkende Morgenster.' Dus hij zegt dat hij de wortel en het geslacht van het huis Davids is, dus de vader en de zoon. Vergelijken we dat met het eerdere citaat maakt dat Christus tot David's vader en zijn zoon.
De volgende stelling wordt dan:
Het christendom leert dat de Messias de vader én de zoon van David is.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
-
- Berichten: 23534
- Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
- Man/Vrouw: M
- Locatie: Nieuw Jeruzalem
Re: De Messias in het Beriet chadasjah (het NT)
Later werd Christus gekruisigd in de hoofdstad, dus ik denk niet dat de haat zich beperkte tot Nazareth.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
-
- Berichten: 6612
- Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
- Man/Vrouw: V
Re: De Messias in het Beriet chadasjah (het NT)
Nee maar er waren geen volgelingen daar. De hele synagoge was tegen, niet een paar Farizeeen die op moesten passen voor het volk.Piebe Paulusma schreef: 09 mei 2019, 22:44Later werd Christus gekruisigd in de hoofdstad, dus ik denk niet dat de haat zich beperkte tot Nazareth.
-
- Berichten: 23534
- Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
- Man/Vrouw: M
- Locatie: Nieuw Jeruzalem
Re: De Messias in het Beriet chadasjah (het NT)
Misschien waren de stenen daar domweg te zwaar om mee te gooien. De hunebedden komen ook uit die tijd volgens mij.coby schreef: 09 mei 2019, 22:56Nee maar er waren geen volgelingen daar. De hele synagoge was tegen, niet een paar Farizeeen die op moesten passen voor het volk.Piebe Paulusma schreef: 09 mei 2019, 22:44Later werd Christus gekruisigd in de hoofdstad, dus ik denk niet dat de haat zich beperkte tot Nazareth.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
-
- Berichten: 1526
- Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
- Man/Vrouw: V
- Locatie: Assen
Re: De Messias in het Beriet chadasjah (het NT)
Mwah,Piebe Paulusma schreef: De volgende stelling wordt dan:
Het christendom leert dat de Messias de vader én de zoon van David is.
Ik denk dat je het dan wel heel erg kort door de bocht vertaalt.
-
- Berichten: 23534
- Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
- Man/Vrouw: M
- Locatie: Nieuw Jeruzalem
Re: De Messias in het Beriet chadasjah (het NT)
Als jij werkelijk gelooft dat Christus God is dan kan ik me niet voorstellen dat jij dat anders ziet.Yolanda_dB schreef: 11 mei 2019, 00:42Mwah,Piebe Paulusma schreef: De volgende stelling wordt dan:
Het christendom leert dat de Messias de vader én de zoon van David is.
Ik denk dat je het dan wel heel erg kort door de bocht vertaalt.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
-
- Berichten: 1526
- Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
- Man/Vrouw: V
- Locatie: Assen
Re: De Messias in het Beriet chadasjah (het NT)
"Kort door de bocht" betekent niet dat het fout (of anders) is.Piebe Paulusma schreef:Als jij werkelijk gelooft dat Christus God is dan kan ik me niet voorstellen dat jij dat anders ziet.Yolanda_dB schreef:Mwah,Piebe Paulusma schreef: De volgende stelling wordt dan:
Het christendom leert dat de Messias de vader én de zoon van David is.
Ik denk dat je het dan wel heel erg kort door de bocht vertaalt.
Ik denk alleen dat "wortel van David" een veel ruimer begrip is dan "vader van David".
En Ik denk dat "nageslacht van David" ook een ruimer begrip is dan "zoon van David".
Je beperkt met jouw stelling dan dus de betekenis van de Bijbelteksten.
-
- Berichten: 23534
- Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
- Man/Vrouw: M
- Locatie: Nieuw Jeruzalem
Re: De Messias in het Beriet chadasjah (het NT)
In de Bijbel zijn 'zoon van' en 'nageslacht' synoniemen. De joden uit Jezus' tijd noemden Abraham ook hun vader, terwijl hij eerder hun verre betovergrootvader was. En Paulus legt een direct verband tussen de Christus en Israël als hij zegt dat de heidenen de Wortel van de edele olijfboom deelachtig zijn geworden door hun enting op de edele olijfboom (Rom. 11:17). Ook noemt hij de wortel heilig en niet de takken (Rom 11,16-18) dus de stelling die ik verdedig is simpelweg christelijk. Vreemd dat jij dat kort door de bocht noemt, temeer omdat Jezus het letterlijk zegt in Openbaring 22:16 zoals we kunnen zien. Is Christus dan ook voorbarig?Yolanda_dB schreef: 11 mei 2019, 11:21"Kort door de bocht" betekent niet dat het fout (of anders) is.Piebe Paulusma schreef:Als jij werkelijk gelooft dat Christus God is dan kan ik me niet voorstellen dat jij dat anders ziet.Yolanda_dB schreef:Mwah,Piebe Paulusma schreef: De volgende stelling wordt dan:
Het christendom leert dat de Messias de vader én de zoon van David is.
Ik denk dat je het dan wel heel erg kort door de bocht vertaalt.
Ik denk alleen dat "wortel van David" een veel ruimer begrip is dan "vader van David".
En Ik denk dat "nageslacht van David" ook een ruimer begrip is dan "zoon van David".
Je beperkt met jouw stelling dan dus de betekenis van de Bijbelteksten.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
-
- Berichten: 9195
- Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
- Man/Vrouw: M
Re: De Messias in het Beriet chadasjah (het NT)
Klopt. De naam van iamands stam wordt ook zodanig weergegeven: ben Jehoedah, ben Joseef, ben Levie, ben Joseef, etc. Paulus was bijv. van de stam van Benjamin, dus hij zou toendertijd officieel de naam Sja'oel ben Binjamien hebben gehad en bij het gewone volk bekend hebben gestaan als Sja'oel bar Binjamien, overigens exact en letterlijk hetzelfde als Israel's eerste officiële koning: Saul (Sja'oel ben Binjamien).Piebe Paulusma schreef: 11 mei 2019, 11:42In de Bijbel zijn 'zoon van' en 'nageslacht' synoniemen. De joden uit Jezus' tijd noemden Abraham ook hun vader, terwijl hij eerder hun verre betovergrootvader was.
Zionisme: de succesvolle herovering van wat van ons is – rechtvaardig, onvermijdelijk, onmiskenbaar.
-
- Berichten: 23534
- Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
- Man/Vrouw: M
- Locatie: Nieuw Jeruzalem
Re: De Messias in het Beriet chadasjah (het NT)
Dat is een interessante overeenkomst tussen Paulus en de eerste koning van Israël. Op zijn eigen manier vind ik de apostel ook een koning van het christendom, hij noemt zichzelf althans een vader van het evangelie (1 Kor. 4:15) en zijn invloed op de christelijke leer is niet gering. Na Paulus' bekering werd hij niet langer Saulus genoemd zoals bekend, weet jij wat daar de reden van zou kunnen zijn?Mart schreef: 11 mei 2019, 15:37Klopt. De naam van iamands stam wordt ook zodanig weergegeven: ben Jehoedah, ben Joseef, ben Levie, ben Joseef, etc. Paulus was bijv. van de stam van Benjamin, dus hij zou toendertijd officieel de naam Sja'oel ben Binjamien hebben gehad en bij het gewone volk bekend hebben gestaan als Sja'oel bar Binjamien, overigens exact en letterlijk hetzelfde als Israel's eerste officiële koning: Saul (Sja'oel ben Binjamien).Piebe Paulusma schreef: 11 mei 2019, 11:42In de Bijbel zijn 'zoon van' en 'nageslacht' synoniemen. De joden uit Jezus' tijd noemden Abraham ook hun vader, terwijl hij eerder hun verre betovergrootvader was.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
-
- Berichten: 21892
- Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
- Man/Vrouw: M
Re: De Messias in het Beriet chadasjah (het NT)
Dat de bekering tot naamsverandering voerde, lees ik persoonlijk nergens. Zie Handelingen 13, de eerste zendingsreis onder de naam Saulus. Vers 9 van het hoofdstuk vermeldt zelfs "'ook bekend onder de naam Paulus"' . Zelf volg ik de opvatting, Saulus, een historische naam bij de Joden, Paulus de passende naam in de cultuur daar buiten. Zoals Wilhelm bij de Duitsers en Willem in Nederland ( krachtige beschermer ). Maar ik kijk met interesse uit naar andere opvattingen.Piebe Paulusma schreef: 11 mei 2019, 16:07Dat is een interessante overeenkomst tussen Paulus en de eerste koning van Israël. Op zijn eigen manier vind ik de apostel ook een koning van het christendom, hij noemt zichzelf althans een vader van het evangelie (1 Kor. 4:15) en zijn invloed op de christelijke leer is niet gering. Na Paulus' bekering werd hij niet langer Saulus genoemd zoals bekend, weet jij wat daar de reden van zou kunnen zijn?Mart schreef: 11 mei 2019, 15:37Klopt. De naam van iamands stam wordt ook zodanig weergegeven: ben Jehoedah, ben Joseef, ben Levie, ben Joseef, etc. Paulus was bijv. van de stam van Benjamin, dus hij zou toendertijd officieel de naam Sja'oel ben Binjamien hebben gehad en bij het gewone volk bekend hebben gestaan als Sja'oel bar Binjamien, overigens exact en letterlijk hetzelfde als Israel's eerste officiële koning: Saul (Sja'oel ben Binjamien).Piebe Paulusma schreef: 11 mei 2019, 11:42In de Bijbel zijn 'zoon van' en 'nageslacht' synoniemen. De joden uit Jezus' tijd noemden Abraham ook hun vader, terwijl hij eerder hun verre betovergrootvader was.
Laatst gewijzigd door peda op 11 mei 2019, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 9195
- Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
- Man/Vrouw: M
Re: De Messias in het Beriet chadasjah (het NT)
Het waren beiden Benjaminieten en vanuit Christelijk perspectief stelden beiden zich tegenover de uiteindelijke Davidische koning die gezalfd werd door JHWH (messias). Beiden werden door JHWH benaderd (zie bijv. 1 Samuel 10:6 en 1 Samuel 10–12). Een essentieel verschil tussen de twee is dat Koning Sja'oel zich niet afkeerde van deze strijd tegen JHWH en verloren ging, terwijl de latere Apostel zich afkeerde en tot inzicht kwam. Het is simpel gissen, maar dat onderscheid kan hem wellicht de nieuwe naam opgeleverd hebben: Paulos (Παῦλος), wat nederig "de kleine" of "geringe" betekent en feitelijk een traditionele Romeinse cognomen (bijnaam) is, zoals vastgelegd in de richtlijnen betreffende namen in het oude Rome (klik).Piebe Paulusma schreef: 11 mei 2019, 16:07Dat is een interessante overeenkomst tussen Paulus en de eerste koning van Israël. Op zijn eigen manier vind ik de apostel ook een koning van het christendom, hij noemt zichzelf althans een vader van het evangelie (1 Kor. 4:15) en zijn invloed op de christelijke leer is niet gering. Na Paulus' bekering werd hij niet langer Saulus genoemd zoals bekend, weet jij wat daar de reden van zou kunnen zijn?Mart schreef: 11 mei 2019, 15:37Klopt. De naam van iamands stam wordt ook zodanig weergegeven: ben Jehoedah, ben Joseef, ben Levie, ben Joseef, etc. Paulus was bijv. van de stam van Benjamin, dus hij zou toendertijd officieel de naam Sja'oel ben Binjamien hebben gehad en bij het gewone volk bekend hebben gestaan als Sja'oel bar Binjamien, overigens exact en letterlijk hetzelfde als Israel's eerste officiële koning: Saul (Sja'oel ben Binjamien).Piebe Paulusma schreef: 11 mei 2019, 11:42In de Bijbel zijn 'zoon van' en 'nageslacht' synoniemen. De joden uit Jezus' tijd noemden Abraham ook hun vader, terwijl hij eerder hun verre betovergrootvader was.
Het is eveneens mogelijk dat deze Romeinse bijnaam werd gebruikt naast z'n echte Hebreeuwse naam (zoals Peda stelt). Het is dan echter wel enigszins frappant dat de Hebreeuwse naam nooit meer wordt gehanteerd en we slechts nog de Romeinse versie lezen.
Zionisme: de succesvolle herovering van wat van ons is – rechtvaardig, onvermijdelijk, onmiskenbaar.
-
- Berichten: 21892
- Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
- Man/Vrouw: M
Re: De Messias in het Beriet chadasjah (het NT)
Dat verbaast mij niets, immers snel vanaf het begin van 2e eeuw was het voorbij met de Joodse suprematie in de vroege Jezus beweging en vormden de ""heidenen"' ( latijns-sprekenden ) de kerkelijke elite ( kerkvaders ). De christelijke -Joden werden min of meer de randfiguren en de heiden-christenen bepaalden met hun grote aanhang het hoe en wat, met als gevolg een grote verwijdering tussen beide groepen.Mart schreef: 11 mei 2019, 16:48Het waren beiden Benjaminieten en vanuit Christelijk perspectief stelden beiden zich tegenover de uiteindelijke Davidische koning die gezalfd werd door JHWH (messias). Beiden werden door JHWH benaderd (zie bijv. 1 Samuel 10:6 en 1 Samuel 10–12). Een essentieel verschil tussen de twee is dat Koning Sja'oel zich niet afkeerde van deze strijd tegen JHWH en verloren ging, terwijl de latere Apostel zich afkeerde en tot inzicht kwam. Het is simpel gissen, maar dat onderscheid kan hem wellicht de nieuwe naam opgeleverd hebben: Paulos (Παῦλος), wat nederig "de kleine" of "geringe" betekent en feitelijk een traditionele Romeinse cognomen (bijnaam) is, zoals vastgelegd in de richtlijnen betreffende namen in het oude Rome (klik).Piebe Paulusma schreef: 11 mei 2019, 16:07Dat is een interessante overeenkomst tussen Paulus en de eerste koning van Israël. Op zijn eigen manier vind ik de apostel ook een koning van het christendom, hij noemt zichzelf althans een vader van het evangelie (1 Kor. 4:15) en zijn invloed op de christelijke leer is niet gering. Na Paulus' bekering werd hij niet langer Saulus genoemd zoals bekend, weet jij wat daar de reden van zou kunnen zijn?Mart schreef: 11 mei 2019, 15:37Klopt. De naam van iamands stam wordt ook zodanig weergegeven: ben Jehoedah, ben Joseef, ben Levie, ben Joseef, etc. Paulus was bijv. van de stam van Benjamin, dus hij zou toendertijd officieel de naam Sja'oel ben Binjamien hebben gehad en bij het gewone volk bekend hebben gestaan als Sja'oel bar Binjamien, overigens exact en letterlijk hetzelfde als Israel's eerste officiële koning: Saul (Sja'oel ben Binjamien).Piebe Paulusma schreef: 11 mei 2019, 11:42In de Bijbel zijn 'zoon van' en 'nageslacht' synoniemen. De joden uit Jezus' tijd noemden Abraham ook hun vader, terwijl hij eerder hun verre betovergrootvader was.
Het is eveneens mogelijk dat deze Romeinse bijnaam werd gebruikt naast z'n echte Hebreeuwse naam (zoals Peda stelt). Het is dan echter wel enigszins frappant dat de Hebreeuwse naam nooit meer wordt gehanteerd en we slechts nog de Romeinse versie lezen.