https://www.khouse.org/articles/1996/44/peda schreef: ↑17 mei 2019, 18:50De bijbel verzen geven wel een door God Zelve gegeven Juiste, Onfeilbare Mededeling ( bijvoorbeeld de komst van de Messias ) maar deze Mededeling was eerst ruw en werd later steeds meer verfijnd en in het N T direct gericht op de persoon Jezus. Waarom God niet reeds binnen het Genesis verhaal in een paar paragrafen Jezus als de komende Messias in volle klaarheid en zonder enig misverstaan heeft omschreven, is aan God. Dat is trouwens het probleem met heel veel bijbel inhoud, waar in ""cryptische"" bewoordingen door God Boodschappen werden geformuleerd. Theologen zouden niet bestaan wanneer God in Jip en Janneke taal Zijn Openbaringen had verwoord. Het Raadsel van God.Trajecto schreef: ↑17 mei 2019, 18:41Hallo peda,peda schreef: ↑17 mei 2019, 18:14 De christenen zien in de bijbel het geleidelijk steeds duidelijker worden van de Bedoeling van God met de mens. Dat begint reeds vanaf Genesis teksten, loopt via Abraham teksten via de grote en kleine profeten, direct naar Jezus. Het eerst geschrevene is bij de christenen weliswaar basis, maar vanuit christelijk standpunt niet de finale afronding in Joodse betekenis. Door het geven van de Voortgaande Openbaring geeft God steeds meer helderheid over Zijn Bedoelingen. Voor de Joden ligt dat anders. In de Tenach zijn de Openbaringen beeindigd, alles is Gezegd. Na de Tenach komt de menselijke religieuze interpretatie en daar komt het christendom met de lijdende Jezus slecht uit de bus.
Ja, maar maar uit wat je nu omschrijft kan ik toch niet de houding van de orthodoxe richtingen verklaren die stelt dat de Bijbel van kaft tot kaft juist en accuraat en onfeilbaar is. Dan moet je toch meer de instelling hebben dat het OT een begin was maar nog niet echt juist.
Op zich voor mij best aannemelijk, maar toch niet voor een orthodox denkende die de onfeilbaarheid van begin tot eind aanhangt, zou ik zeggen.
Adam Man
Seth Appointed
Enosh Mortal
Kenan Sorrow;
Mahalalel The Blessed God
Jared Shall come down
Enoch Teaching
Methuselah His death shall bring
Lamech The Despairing
Noah Rest, or comfort.