Hallo Peter,Peter79 schreef: ↑12 jul 2019, 15:08
Ik vond nog deze aardige link om de snaartheorie te redden van het etiket pseudowetenschap:
http://www.peterloef.nl/snaarthmaffia.htm
Daarin deze alinea: Het probleem is nu, dat snaren niet waargenomen kunnen worden. Nu zijn er wel omwegen om indirect het bestaan van snaren aan te tonen, maar daarvoor zijn zulke hoge energieën nodig, dat je een apparaat zou moeten bouwen dat niet in ons zonnestelsel past. Principieel is deze theorie testbaar, praktisch niet. Maar mede dankzij Boyle wil de wetenschap tegenwoordig testbare theorieën zien, anders lopen ze het risico versleten te worden voor pseudo-wetenschap. De vraag is of de snaartheorie toch geaccepteerd zou kunnen worden, ook zonder dat de theorie praktisch toetsbaar is.
Onderstreept heb ik de manier waarop de logisch empiristen het probleem benaderden. Vetgedrukt is dan Popperiaans. De laatste zin is pragmatisch, na de inzichten van Kuhn, Lakatos en anderen.
De snaarhypothese. Op het andere forum waar Trajecto modereert, vindt een discussie plaats onder het topic fine-tuning waar de momenteel de pelgrimstocht lopende Mart zijn kwantumveldentheorie inbrengt tegen de opvattingen van de gelovigen die de fine tuning toeschrijven aan God. Mart stelt aldaar dat de kwantumvelden theorie het geleverde bewijs is voor het vinden van de ( oer ) stoffelijke basis voor Alles Wat bestaat. Wat evenwel niet in de discussie wordt aangesproken, is het feit dat juist de zwaartekracht theorie (relativiteitstheorie Einstein) zich ( momenteel ) volledig onttrekt aan het onderbrengen "'aan/in"' het kwantumveld, wat wel een MUST is voor de universele geldigheid. Een ontzettend groot "'helaas"'. De snaarhypothese biedt hypothetisch de mogelijkheid om dit immens grote GAT ( de grote volledige Vereniging ) te dichten, waarmede dan de volledige stoffelijke basis voor Alles Wat bestaat, verklaard zou zijn. Jammer genoeg is de snaarhypothese, waar jouw artikel ook op in gaat, vooreerst niet empirisch te toetsen en evenmin lukt dat bij de concurrerende hypothesen. Het is natuurlijk onbevredigend, maar wel de huidige status. Mart wil niet wachten en ziet het "' bewijs "' op het andere forum reeds als geleverd. Veel te voorbarig in mijn optiek, dus ben ik nog steeds agnost en ook geen partner in de discussie elders. Bovendien zou God ( wat daaronder ook te verstaan ) ook weer het "' verenigde kwantumveld "' geschapen kunnen hebben. Genesis in een nieuwe outfit.