Hallo Tin,Tin schreef: 20 jul 2019, 20:34
Ik vraag mij wel af wat Peda hier nu precies zegt.
In het mysterie is hij wel degelijk geïnteresseert meen ik. Maar hij stelt dat mystiek niet tot het mysterie (kan) leiden. Of blijft die vraag sowieso onbeantwoord? Het kan, of het kan niet? De waarheid is een land zonder paden is Krishnamurti's bekendste uitspraak. Dus dat sluit enerzijds wel aan. Maar of die uitspraak een zinnige inhoud heeft is aan een ieder.
Is er iets dat tot het mysterie kan leiden of niet?
Is het mysterie kenbaar of niet?
Er een uitspraak over doen is je vastleggen.
Vastleggen is kennis.
En dat is het niet.
Zijn we op zoek naar een volgende stap?
Of kan dat niet en wat dan?
Peda zegt niet voor niets regelmatig dat hij inzake het Mysterie agnost is. Voor mij is het gewoon niet te weten en daar leef ik mee. Dat neemt niet weg dat ik mij zeer interesseer voor gedachten over en rond het Mysterie. Ook het menselijke bewustzijn behoort in mijn optiek tot de niet opgeloste raadselen. Komt bewustzijn voort uit de hersenwerking of bestaat er bewustzijn buiten de hersenen om en zijn de hersenen een soort van ontvanger/ zender voor signalen van en naar een niet lokaal bewustzijn. Deze boeiende vraag is tot op heden niet opgelost. Wanneer je de naturalistische "' oplossing "' volgt, waarbij stoffelijke hersenen bewustzijn produceren, dan bestond er nergens in de kosmos bewustzijn voordat de dierlijke en in veredelde vorm later de menselijke hersenen het licht zagen en zal bewustzijn weer uit de kosmos verdwijnen wanneer dier en mens er niet meer zijn ( afgezien van eventueel bewust leven elders in de kosmos ). Wanneer de gedachte gevolgd wordt dat bewustzijn er reeds was voordat de stof het licht zag, dan zit je volop in het Mysterie. Is het dan mogelijk om met de menselijke hersenen het Mysterie te doorgronden. Bij Godsdiensten is het antwoord ja omdat het Mysterie Zich door Zelfbeperking Geopenbaard heeft en daarbij mededelingen heeft gedaan over Zijn, Zin en Bedoeling. Geloof je weer niet in Openbaringen, maar wel in Bewustzijn ( los van de hersenen ) dan zit je met het probleem hoe te weten hoe die Mysterie-wereld in elkaar zit. Hoe je het ook invult, de invulling betekent wel dat in principe ( een deel van ) het Mysterie geen Mysterie meer is. Voor mij is de vraag of het inmiddels in de loop van de tijd gelukt is een weg te vinden die buiten Openbaring om tot oplossing leidt. Als agnost meen ik dat het niet gelukt is. Noch met de linker hersenhelft ( het ratio denken/wetenschap ) noch met de rechter hersenhelft ( intuitie/ mystiek ) is een door nagenoeg niemand te loochenen doorbraak bereikt. . De beperking van het weten zie ik dus niet beperkt tot de linker hersenhelft, maar ook de rechter herenhelft levert geen doorbraak. Wel in de ogen van specifieke volgers, maar zelf volg ik die ogen niet. Ik ben natuurlijk ook geen helderziende en kan niet in de verre toekomst kijken, maar met het weten per heden spreek ik nog steeds over het Mysterie dat Zich nog steeds onttrekt aan Onthulling. Noch de Godsdiensten, noch de theosofie, noch de gnostiek, noch Kr. en Sri Aurobindo hebben het Mysterie naar de mensenwereld gebracht. Het blijft Onkenbaar en misschien zelfs voor alle eeuwigheid. De waarheid is een land zonder paden ( Krishnamurti ), vertaal ik met de waarheid wordt gezocht via vele paden.