DeZoeker schreef:Loyola
Bij jou krijg ik een beetje het idee dat je een discussie op academisch niveau wilt voeren met mensen die beschikken over diepgravende kennis over het onderwerp. Bijv. verkregen door een studie theologie en/of filosofie. Niets ten nadele van wie dan ook! Maar niet iedereen beschikt over een dergelijke (intellectuele) bagage en je kunt je afvragen of je daarvoor op het juiste forum zit. En of je wat dat aangaat misschien niet je verwachtingen enigszins moet bijstellen.
Zoals je wellicht weet, is dit forum een voortzetting van het gkv forum. Dat forum had een enorm aantal users dat heel veel kennis van zaken had. Daar zaten wel academici tussen, maar de meerderheid niet. Toch was het kennisniveau heel hoog. Dus een studie theologie/filosofie is niet nodig, maar interesse, zelfstudie en zelfreflectie kunnen al een heel eind helpen. Het gaat tenslotte om de leer die Christus heeft overgedragen aan Zijn apostelen en die zij weer verder hebben verspreid. Dat is de grondslag van ons geloof....er is niks mis mee om je eigen geschiedenis of de basisprincipes van je eigen geloof te onderzoeken. Dit forum begon wel met een aantal van dezelfde mensen, maar inmiddels zijn die weg. Helaas moet je dan inderdaad de verwachtingen bijstellen. Vandaar waarschijnlijk ook mijn lage postfrequentie hier....
Waar ikzelf een beetje op doelde is beslist geen rocket science. Het ging en gaat mij om hele basale, eenvoudige uitgangspunten. Jezus' boodschap kort gezegd. Toen ik onlangs de Bijbel (NT) begon te lezen bekroop me een gevoel van hoe het toch kon dat wat ik las zo NIET in overstemming was en is met wat ik christenen overal om me heen jaar in jaar uit zie doen (of juist niet zie doen).
Ja en daar schuilt dus het gevaar in, dat je de bijbel gaat interpreteren als een instructieboek over hoe christenen zouden moeten handelen. Je hebt daar gewoon achtergrond informatie bij nodig... Als ik een wetboek ga lezen en tegen een rechter zeg dat hij het zo en zo moet toepassen, want zo staat het er....dan zegt hij ook: 'ho ho meneertje....weet u iets van jurisprudentie?, gewoonterecht?...hermeneutische interpretatie? Weet u dat internationale verdragen vóór nationaal recht gaan?...etc. etc.... Je kunt niet één op één alles toepassen.
Daarbij doel ik op dingen die ik al eerder aangaf:
- De in zichzelf gekeerdheid van veel kerken en christelijke organisaties
- Het tonen van naastenliefde (of misschien juist wel het gebrek daar aan) op directe of indirecte wijze.
Ja, dat kan jouw interpretatie zijn. Ik zie dat de katholieke kerk de grootste charitatieve organisatie ter wereld is. Geen enkele andere organisatie redt meer mensenlevens per jaar, of heeft het hoogste aantal effectieve scholen en universiteiten, ziekenhuizen etc etc. En dat doen ze al tientallen jaren. Ik zie ook de uitgestoken handen naar de diverse christenen en andere religies. Met name de bijeenkomsten in Assisi. Geen enkele andere religieuze organisatie die het op zich neemt om alle geestelijk leiders bijeen te brengen....En dat allemaal op basis van o.a. de bijbel.
- De sterke gerichtheid op het toetsen van de persoonlijke leefwijze aan de Bijbel, waarbij het dan met name gaat om zaken die mij heel triviaal voorkomen (kleding, haardracht, voorbehoedmiddelen, etc).
De eerste twee zijn wellicht triviaal en ben ik nog nooit tegengekomen. Voorbehoedsmiddelen zijn iets heel anders. Als je de bijbel hebt gelezen, dan weet je dat Genesis al begint met het de Schepping van de mens en het huwelijk tussen man en vrouw en de relatie met God. De heiligheid van de mens wordt al vanaf de eerste bladzijde erin gestampt, zeg maar. Je komt die huwelijkssymboliek door de gehele bijbel, tot aan het laatste boek, Openbaringen aan toe. Het huwelijk tussen de Kerk en Christus, wederom de heiligheid van de mens. Voorbehoedsmiddelen, abortus e.d. zijn dus een aantasting van die heiligheid en zijn absoluut niet triviaal... Oorspronkelijk werd de bijbel ook nooit individueel gelezen, maar in de synagoge of in de Kerk. Onder leiding van een rabbijn of priester....dan kun je ook geen interpretaties maken die totaal wezensvreemd zijn aan het geloof. Dus nogmaals, wees voorzichtig met te snel conclusies trekken als je de bijbel leest....