ben db bd schreef: 26 sep 2019, 15:46
@ Alpha, ongelofelijk, wat komt
uw schrijven op ons -(er zijn meerderen zo, lees ik)- regelmatig mateloos arrogant over. Dat is op zich wel irritant, maar in geval dat u uw gelijk aan kunt tonen, nemen wij dat volgaarne op de koop toe, vanwege onze gezamenlijke liefde voor dé Waarheid, durf ik in te schatten. Maar het tegenover gestelde doet zich m.i. voor. Vergun mij zo een paar voorbeelden:
Dat Openbaring vier de 144.000 beschrijft, heb je dus niet door.
Daar heeft u uiteraard volkomen gelijk in, want in Openbaring 4 ontmoeten wij immers de 24 ouderlingen.
Nou heb ik nooit echt hogere wiskunde gehad op school, maar ik weet dat bij integreren en differentiëren 1+1 niet altijd 2 behoeft te zijn, toch?
Maar op de ambachtsschool werden wij reeds geacht geleerd te hebben dat je 6000 x 24 nodig hebt om aan 144.000 te komen. Heb ik dat fout? Ook dáár moet ik u volkomen gelijk in geven. En tot onze schande moet ik ook nog erkennen dat in onze gereformeerde gezindte blijkbaar net zo fantasievol wordt gelezen als in uw genootschap. Want bij ons in de kerk werd een Bijbelstudie gegeven met een handboek van een zekere Doctor Piet Lallemans (of zoiets), welke het bestond om inzake het uiterlijk van het nieuwe Jeruzalem letterlijk (sic) te schrijven:
" ..... Hier gaat het over de gelovigen, die als bruid worden aangekondigd maar als stad zichtbaar worden. Zoals steeds in Openbaring ziet Johannes beelden, symbolen en er volgt dus geen exacte beschrijving."
Nou, die jammerlijke filosofisch theologische beschrijving, wat het dan wel zou betekenen, zal ik u besparen. Wel ben ik benieuwd wat er dan uiteindelijk nog van over zou blijven..... Eureka, we lezen daar dan over:
"De aardse geschiedenis en cultuur hebben dus zin en zullen gelouterd voortbestaan".
(voor de meer geleerden onder ons, verwijst de professor hier naar 2 Petrus 3:6-7, waar het gaat over ooit de zondvloed en de toekomst waarin de aarde zal worden vernietigd met vuur als Christus komt om recht te spreken.)
Dat doorgronden júllie wél hè?!
Nou, het begint wat veel te worden. Even kort nog:
Het heilige geheim wordt in de gegeven teksten beschreven.
Het is een kwestie van
begrijpend lezen, de geestelijk ingestelde apostelen hadden daar geen enkele moeite mee.
Voor dat 'begrijpend lezen' vul ik liever in 'verzinnend lezen'. En in de 'gegeven teksten' gaat het voor een normaal mens m.i. over andere zaken.
Wat velen ook missen is dat Jezus niet zichtbaar de hemel in ging, het zicht werd door een wolk onttrokken.
Vandaar de kleine kudde niet zichtbaar en niet fysiek naar de hemel gaat.
Zij krijgen een geestelijk lichaam.
Waarom dat voor mij niet is wat er staat, ga ik in het vervolg op in.
Bedankt voor je reactie.
Hoe reageerden de Joden op Jezus?
Was hij ook "arrogant", dan?
Mensen lezen wat er staat en gaan dan interpreteren, zoals dat voor hen het beste uit komt, toch?
Helaas is de bijbel geen verstandelijk, maar een geestelijk boek.
Je kan die begrijpen als je een geestelijke instelling hebt.
De meeste mensen hebben of willen die instelling niet.
Dat is niet arrogant bedoeld, maar een poging om wat duidelijkheid te verschaffen.
Helaas reageren mensen opstandig op de Bijbelse boodschap.
De verschillen zitten in hoe bedoelt de bijbel het nu, letterlijk of figuurlijk.
Er worden vaak symbolen gebruikt, die niet altijd voor de hedendaagse mens begrijpelijk zijn.
Jezus gebruikte begrippen of symbolen die in de eerste eeuw heel duidelijk waren.
Hij gebruikte daarom veel gelijkenissen.
Om dat enigszins te kunnen volgen is onderzoek nodig naar hun belevingswereld.
Je haalt de term filosofie aan.
Onderzoek nu eens wat dat is en tracht Paulus waarschuwing te begrijpen in:
Kol 2:8 Pas op dat niemand je vangt met filosofie en bedrieglijke, holle ideeën gebaseerd op menselijke tradities, op de basisprincipes van de wereld en niet op Christus. NWV.
Dan de tekst uit Openb 7:
4 En ik hoorde het aantal van hen die verzegeld werden: 144.000, verzegeld uit elke stam van de zonen van Israël.
5 Uit de stam Juda 12.000 verzegeld, uit de stam Ruben 12.000, uit de stam Gad 12.000,
6 uit de stam Aser 12.000, uit de stam Naftali 12.000, uit de stam Manasse 12.000,
7 uit de stam Simeon 12.000, uit de stam Levi 12.000, uit de stam Issaschar 12.000,
8 uit de stam Ze̱bulon 12.000, uit de stam Jozef 12.000 en uit de stam Benjamin 12.000 verzegeld. NWV.
Wanneer je deze stammen vergelijkt met de letterlijke stammen van Israël, dan zie je dat die niet overeenkomen.
Het betreft hier het Geestelijke Israël, die met Jezus, vanuit de hemel, als koningen en priesters gaan regeren.
Maar ja, als je dat toch letterlijk wilt interpreteren, dan heb je een probleem.
Dat uit zich in je opmerking:
"En weet u waarom ik zo'n meelij met die oude vrouwtjes (één was al 80 geweest) had? Zelf mochten ze zich niet onder die z.g. selectie rekenen, daar waren ze niet hoog genoeg voor geklommen in de organisatie, werd hun geïndoctrineerd."
Heb je dit nooit gelezen?
Lukas 9:
46 Toen kregen ze een meningsverschil over de vraag wie van hen de grootste was.
47 Omdat Jezus wist wat er in hun hart leefde, nam hij een kind bij zich, zette dat naast zich neer
48 en zei tegen ze: ‘Wie dit kind in mijn naam ontvangt, ontvangt ook mij, en wie mij ontvangt, ontvangt ook degene die mij heeft gestuurd. Want wie zich onder jullie als een mindere opstelt, die is groot.’
Mt 23:
8 Maar jullie moeten je geen rabbi laten noemen, want jullie hebben maar één Meester, terwijl jullie allemaal broeders zijn.
9 Noem niemand op aarde je vader, want jullie hebben maar één Vader, die in de hemel is.
10 Laat je ook geen leider noemen, want jullie hebben maar één Leider, de Christus.
11 De grootste onder jullie zal degene zijn die jullie dient.
12 Iedereen die zichzelf verhoogt, zal vernederd worden, en iedereen die zichzelf vernedert, zal verhoogd worden. NWV.
Al medio 2e eeuw werd dit principe genegeerd en stelde de "bisschop" van Carthago de verheffende religieuze titulatuur in.
Jg volgen het op de Bijbel gebaseerde systeem en kennen dus geen " hoge top".
Zij stellen zich ten dienste op voor de gelovige.
Niet alleen betreffende het Bijbelonderwijs, maar ook w.b.t. hulpverlening.
Indoctrinatie laten Jg maar al te graag over aan de christenheid.
Doordat iedere Jg nauwkeurige Bijbelkennis bezit, zijn zij ook niet bang te maken met begrippen als "de hel" en Gehenna.
Jg zijn niet fantasie vol, maar proberen door intensieve Bijbelstudie feit en fictie van elkaar te scheiden.
Tja en dan de bangmakerij van je professor:
2 Pe 3:
6 en dat daardoor de wereld van die tijd vernietigd werd toen die door water werd overstroomd.
7 Maar door hetzelfde woord zijn de hemel en de aarde die er nu zijn, bewaard voor het vuur. Ze worden bewaard tot de dag van het oordeel en van de vernietiging van de goddelozen. NWV.
Kennelijk heeft hij deze teksten nog nooit begrepen:
Ps 37:29 De rechtvaardigen zullen de aarde bezitten en ze zullen er eeuwig leven.
Jes 45:18 Want dit heeft Jehovah gezegd, de Schepper van de hemelen, Hij, de [ware] God, de Formeerder van de aarde en de Maker ervan, Hij, die haar stevig heeft bevestigd, die haar niet louter voor niets heeft geschapen, die haar geformeerd heeft om ook bewoond te worden: „Ik ben Jehovah, en er is geen ander. NWV.
De aarde zal dus eeuwig bestaan, ter bewoning door de mens.
Helaas is "de mens" bezig deze geweldige planeet te verwoesten.
Om dat te voorkomen moet God ingrijpen.
Het "verzinnend lezen" laten Jg graag over aan "intellectuelen". (Mt 11:25).
De Bijbel geeft aan, dat er meer nodig is voor begrijpend lezen.
Mt 24:
15 Wanneer jullie daarom het walgelijke ding dat verwoesting veroorzaakt, waarover de profeet Daniël sprak, in een heilige plaats zien staan (lezer, gebruik inzicht),
16 dan moeten degenen die in Judea zijn naar de bergen vluchten. NWV.
15 Wanneer u dan de gruwel van de verwoesting, waarover gesproken is door de profeet Daniël, zult zien staan op de heilige plaats – laat hij die het leest, daarop letten!
zijn,
16 laten dan zij die in Judea zijn, vluchten naar de bergen. HSV.
15 Wanneer jullie dus de “verwoestende gruwel” waarover gesproken is door de profeet Daniël, zien staan op de heilige plaats (lezer, begrijp dit goed),
16 dan moet iedereen in Judea de bergen in vluchten; NBV.
15 Wanneer gij dan de gruwel der verwoesting, waarvan door de profeet Daniel gesproken is, op de heilige plaats ziet staan (wie het leest, geve er acht op) laten dan wie in Judea zijn,
16 Vluchten naar de bergen. NBG
15Wanneer gij dus de gruwel der verwoesting, waarover gesproken is door de profeet Daniël, zult zien staan op de heilige plaats – wie het leest begrijpe het!
16 laten dan de mensen in Judea naar de bergen vluchten; Willibrord.
Om te begrijpen wat hier bedoeld wordt heb je inzicht nodig.
Ook Jezus had zelf getuigd dat een profeet in zijn eigen land niet wordt geëerd.
Hij zei in:
Mt 24:
37 Jeruzalem, Jeruzalem! Je vermoordt de profeten en stenigt de mensen die naar je toe zijn gestuurd . . . Hoe vaak heb ik je kinderen bij me willen verzamelen zoals een hen haar kuikens onder haar vleugels verzamelt! Maar jullie hebben het niet gewild.
38 Jullie huis zal verlaten worden.
39 Want ik zeg jullie: vanaf nu zullen jullie me niet meer zien totdat jullie zeggen: “Gezegend is degene die komt in Jehovah’s naam!”’
Petrus gebruikte de drie "sleutels" om de toekomstige 144.000 mederegeerders uit te nodigen.
De eerste sleutel was voor de joden bestemd. Zij hadden de eerste keus.
Vervolgens werd tweede sleutel gebruikt voor de Samaritanen.
De derde sleutel was voor bekeerde "heidenen". Cornelius was de eerste.
Helaas heb ik het e.e.a. wat moeten inkorten.