Waarom denk je dat dit zo is? Een boek dat geinspirireerd is door de God die alles weet moet wel een boek zijn dat wetenschappelijk deugdelijk in elkaar zit.. En als je dan esoterisch moet bijbellezen om er nog iets van te maken dan mist er iets. Er staat A, maar zal men niet HJG mee bedoelen? Dat bedoelde ik ook met "dan kun je van alles verhalen wel iets moois maken"...Nic schreef: 14 okt 2019, 23:23 Ik vind dit zelf niet vrijzinnig. Het is ook niet zo speciaal, ik denk dat mainstream PKN zich hierin kan vinden.
Niet historisch lezen is niet direct vrijzinnig.
Wat je wel ziet is, dat mensen die niet meer kunnen geloven, de verhalen ook alleen historisch kunnen lezen.
Als je dan zegt: je kunt dit anders lezen, dan zijn ze het er niet mee eens, dat je dit zo uitlegt.
Heb je uberhaupt wel een idee wat de zon is?Als er staat de zon is maar een lampje, dat was volgens mij voor die tijd best een knap inzicht.
Maar blijkbaar ben je niet onder de indruk van dit literaire werkje.
Mensen die denken dat het alleen maar een lampje is, die zijn anno 2019 met een vergrootglas op te zoeken..
Daarom denk ik dat mensen die in de zon een god zagen slimmer waren dan de mensen die Genesis in elkaar geflanst heeft. Zelfs Openbaring (100nC geschreven) beweerde dat de zon ooit niet meer zal zijn, daar God hen een licht zal zijn. Geen idee dat de Aarde met de zon meegaat de Melkweg in...
En nogmaals, als je Genesis leest dan heb je eerst licht en duisternis en daarna pas de zon en de sterren. Dat is natuurlijk zo onwetenschappelijk als maar kan. Net zo onwetenschappelijk als "de aarde rust op de rug van een schildpad, waar de hindoes in geloofden".
Laat nou iemand als Nico ter Linden atheist zijn geworden.Deze manier van exegese (en ik ben maar een amateur) is ook bekend onder de naam Amsterdamse School.
De boeken van Nico ter Linden (het verhaal gaat) zijn hier sterk door beïnvloed.
Verder zijn theologen als Karl Barth, Miskotte, Deurloo, Naastepad en Breukelman ook bekende namen.
(Helaas ken ik geen vrouwelijke theologen uit mijn hoofd, maar die zijn ook te vinden)
Waarom zeggen mensen die esoterisch bijbellezen dit toch altijd? Als je A leest en je maakt er andere dingen van, dan laat je de bijbel zich niet uitleggen. Dan interpreteer je de bijbel enorm zwaar. En als mensen op die manier de Bijbel als de enige juiste bron blijven zien, en de rest van de heilige boeken (die ze dan vaak wel letterlijk lezen en daarom uitlachen) dan als minder zien dan die zwaar geinterpreteerde bijbel dan is dat intellectuele oneerlijkheid.Dus vrijzinnig is m.i. niet terecht. Het is juist een hele sterke concentratie op de tekst en de bijbel zich zelf laten uitleggen.
Je begrijpt dus niet wat ik met ""de oude joden" bedoel? Met de oude joden bedoel ik wat anders dan de leeftijd. Dat is de enige tip die ik wil geven, de rest google je maar.Verder wordt er ook een sterke rol aan Israël (en de exegese die binnen het Jodendom bekend is) toegekend.
Er is dus veel respect voor de Joodse verhaaltraditie (wat ik bij jou mis met o.a. de term lachwekkend en “de oude joden”)
Verder draait alles om de openbaring van deze God van Israël in Jezus Christus.
Allemaal weinig vrijzinnig, toch.
En in het OT kan je niks lezen van de openbaring van deze God van Israel in Jezus Christus. Dat is allemaal achteraf ingevuld. De koe in de kont kijken, al zal je dat ook weinig respectvol vinden.