Dus vandaar, een topic over wat verdraagzaamheid betekent.
Hier de aanleiding:
viewtopic.php?p=259069#p259069
Sja goeie vraag.. wat is verdraagzaamheid?Fundamenteel schreef: ↑13 nov 2019, 11:36En wat is dan verdraagzaamheid? Voor mij bv een mening tolereren waarmee ik het oneens ben zonder die persoon daarvoor anders te bekijken.Petra schreef: ↑13 nov 2019, 02:29Indachtig het spreekwoord; het gaat er niet om wat mensen zeggen maar om wat mensen doen (aan mooie woorden geen gebrek)... is het dus een kwestie van niet zo streng voor jezelf zijn. Niet in woorden maar in daden.Fundamenteel schreef: ↑12 nov 2019, 17:48
Mooi en leuk om te lezen. Het is wel waar dat ik zeer streng voor mezelf kan zijn, maar dan op andere zaken weer veel te laks. En dat niemand volmaakt is, besef ik enigszins wel...
(Doet me denken aan wat ik al vaker het goed/beter/best-syndroom heb genoemd ).
Mijn gedachte is dat zo hard als je jezelf be-/veroordeelt zo hard zul je anderen be-/veroordelen. Daar knapt de wereld denk ik zeker niet van op.
Verdraagzaamheid is een groot goed willen we een beetje vreedzaam kunnen samenleven. En dat begint denk ik bij het zelf niet de beste of beter te hoeven te zijn dan anderen. Ons is mens hè.
Persoonlijk vind ik dat hedendaags het stockholmsyndroom verward wordt met verdraagzaamheid. Vele zijn ook te lui deftig research te verrichten en laten het zich liever voorkauwen door de media. Wee degene die dan anders denkt, spreekt en doet.
Mijn daden zijn gericht op een handjevol, ik neem de wereld niet meer mee op mijn schouders. We zijn er hier allen mee gediend. Onze liefde is sterk en de zorgzaamheid naar elkaar toe heeft een enorme boost gekregen. Daar heb ik wel de strijd van mijn leven voor moeten leveren, en de waakvlam brandt nog dus oppassen geblazen.
Als we vreedzaam willen samenleven dienen fouten ook gecorrigeerd te worden. Eerder dan onder de mat te vagen.
Zo'n goeie vraag dat ik er een topic over ga starten.
Gedaan! :
Dan nu verder...
Voor mij gaat het verder dan een andere mening tolereren... ik denk ook aan tolerantie op ander gebied; uiterlijk, kleding, manier van leven.
In het algemeen hanteerde ik het motto: Leven en laten leven zeg maar. Maar toen liep ik tegen het probleem aan dat ik moeite heb met intolerantie. (Intolerant zijn tegenover intoleranten is strijdig met dat motto... ).
Wat ik belangrijk vind is dat wat jij doet mij (of anderen) niet schaadt, ook al maak je keuzes die de mijne niet zijn.
Dus ben je streng gelovig als je maar niet met bommen gooit of dat mij wil opleggen e.d. ...vind ik het best.
Hetzelfde geldt omgekeerd evenredig voor de atheïst.
En sja.. van mijn part heb je zes ringen door je neus of tachtig tatoeages of leef je in communie, celibaat of multi-seksueel met paars geverfd haar, het maakt mij geen ene donder uit.
Maar ook deze stelling (die onderstreepte) is een lastige. Want wat nou als jij vindt dat ik schadelijk voor jou (of je kroost) ben als ik openlijk homoseksueel ben?
Zeker!Fundamenteel schreef: ↑13 nov 2019, 11:36 Als we vreedzaam willen samenleven dienen fouten ook gecorrigeerd te worden. Eerder dan onder de mat te vagen.
Maar daar loop je dan weer tegen de vraag aan wat dan fout is.
Ik vind onder de mat vegen ook fout. Maar IS het fout of is het iets wat ik nou eenmaal vind?
Ik heb erg goed in mondigheid geoefend.. dus kom maar op met dat vuur.