Mart schreef: 21 nov 2019, 23:32
Zolderworm schreef: 21 nov 2019, 23:26
Mart schreef: 21 nov 2019, 17:26
peda schreef: 21 nov 2019, 13:25
Ik ben daarin consequent. Zoals ik wonderen niet toeschrijf aan het Handelen van God, maar aan "' het is nog niet opgelost "', zo hanteer ik hetzelfde criterium bij de UFO. Het is tot het moment van empirisch geleverd bewijs geen buiten -aards fenomeen, maar "' het is nog niet opgelost "'. Natuurlijk verander ik mijn visie onmiddellijk bij het vertonen van zo'n voertuig. Dit laatste komt niet voor omdat de complottheorie gebaseerd is op de bewuste niet- openbaarmaking, het bewust niet tonen van zo'n voertuig, door een aardse elite.
Dat was decennia lang de theorie, maar recentelijk is nou precies door het Amerikaanse ministerie van defensie toegegeven dat men decennia lang inderdaad het verschijnsel in het geheim heeft onderzocht en zijn er officieel beelden vrijgegeven (zowel radarbeelden, infraroodbeelden en camerabeelden), waarbij eveneens de professionele getuigen redelijk vrij over hun ervaringen mogen spreken, hetgeen nu wereldwijd bekend is en op alle nieuwszenders is getoond (inclusief door de NOS en hier op het Spaanse journaal), waardoor de bewijslast is omgekeerd, zoals de bekende fysicus Michio Kaku onlangs stelde (
klik). Ik ben ook agnostisch op dat gebied, maar UFOs (of UAFs zoals ze heten) bestaan en alles wijst vooralsnog op een technologisch fenomeen, al weten we niet
wat het is.
Aangezien we nu bevestigd bewijs hebben van de capaciteiten van dit fenomeen, terwijl de menselijke tech al die decennia deze capaciteiten niet had (en aannemelijkerwijs nog steeds niet heeft) en we eveneens weten dat er een vrijwel oneindig aantal planeten bestaan, op onze buurplaneet Mars reeds organische moleculen zijn gevonden en er maar zeer weinig wetenschappers zijn die beweren dat de relatief jonge aarde de enige planeet is die leven zal hebben voortgebracht, is m'n vraag daarom: is er een werkbaar alternatief voor de buitenaardse hypothese?
Ja, de spooklichthypothese van Hans van Kampen. John Keel en Jacques Vallee denken ook in die richting.
Het betreft vaste materie; anders kan de radar het niet waarnemen.
Het zou materialisatie kunnen zijn. Maar goed, ik weet het natuurlijk ook niet. Misschien komen beide verschijnselen wel voor. Het is wel zo dat sommige mensen na een UFO-waarneming thuis klopgeestverschijnselen kregen. Alien Abductions lijken in ieder geval sterk op uittredingen. Het zou kunnen gaan om mythe-scheppende entiteiten. Je ziet ook dat sommige UFO's in meerder deellichten uiteen vallen, die elk een andere kant opgaan. Hoe kan dat als het om een materieel object gaat?
Een andere aanhanger van de spooklicht-hypothese schreef: "In een wereld waarin religie en de dood een hoofdrol speelden, werden dwaallichten in vroeger dagen over het algemeen beschouwd als de ziel van overleden mensen, in het bijzonder van hen die niet gedoopt waren. En aangezien dat toen vrijwel alleen jonge kinderen overkwam, werden deze lichten beschouwd als zielen van ongedoopte kinderen. Maar ook wel werden ze geassocieerd met feeën en nimfen, zoals we hebben gezien in de sage van de juffer van de spinboom.
Het dwaallicht verschijnt lang niet altijd in de vorm van een klein dwalend lichtje. Ook worden grotere lichtmanifestaties gemeld, zoals bollen licht van enkele tientallen centimeters groot of andere vormen. In alle gevallen is het licht zelf het levende wezen. De lichtbol is zijn waarneembare lichaam.
Dwaallichten worden tot op de dag van vandaag gezien. Het gaat dan veelal om vuurbollen, die auto's volgen of lichten die zonderlinge bewegingen maken in de nachtelijke hemel.
In de nacht van 25 op 26 december 1976 beleefde de Veluwe een ware uitbraak van dergelijke lichtverschijnselen. Op 27 december kwam 'De Telegraaf' op de voorpagina met een bericht onder de kop “Groot alarm door 'Vliegende schotels'”. Volgens de krant hadden tientallen mensen, onder wie politie- en militair personeel, ten minste twee vreemde ruimteobjecten gezien nabij de vliegbasis Deelen. Achteraf bleek dat ze geen ruimte-objecten hebben waargenomen, en al helemaal geen vliegende schotels, maar wonderlijke rode en witte lichten, die zwijgend in grote cirkels rondvlogen. Eerder op 25 december, omstreeks half zes 's morgens, werden twee gezinnen in hun auto's op de A28 tussen Amersfoort en Zwolle hinderlijk door een stelsel van drie knipperlichten gevolgd, dat soms vreemde sprongen maakte. Een dochter hield er een fobie voor vuurtorens aan over.
Omdat ik die kerst een lange zwerftocht maakte over de Veluwe, kon ook ik niet aan het fenomeen ontkomen. Tot mijn stomme verbazing werd ik op 25 december 's avonds te Elspeet geconfronteerd met een licht dat zich met grote snelheid onder het wolkendek door voortbewoog, waarbij het soms plotselinge, bijna rechthoekige bochten nam.
Dergelijke ervaringen kunnen soms nawerken in zonderlinge geestestoestanden, waarin je je buiten de werkelijkheid geplaatst voelt, de omgevingskleuren met meer intensiteit dan gebruikelijk waarneemt en waarin je een soort gevoel van tijdloosheid krijgt. Ook worden waarnemers na afloop wel eens geconfronteerd met klopgeesten en hebben soms ontmoetingen met mensen die er alleen al door hun buitenissige kleding een beetje vreemd uitzien, of met mannen met onnatuurlijk gekleurde ogen die zwarte pakken dragen en tamelijk onvriendelijk kunnen zijn.
Dwaallichten kunnen zich verdichten tot allerlei objecten of wezens. Het voornaamste doel daarbij schijnt te zijn een mythe te scheppen, die nooit bewezen kan worden, zoals de manifestatie van buitenaardse voertuigen en wezens, of verschijningen van Bigfoot en andere mythische schepsels, die niet werkelijk bestaan."