Predestinatie

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Sanne
Man/Vrouw: V

Predestinatie

Bericht door Sanne »

In het topic "Godsbewijzen" kwam de predestinatieleer ter sprake. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of er onder jullie personen zijn die geloven in predestinatie of voorbestemming.
Jerommel
Man/Vrouw: M

Re: Predestinatie

Bericht door Jerommel »

Ik begin er steeds meer in te geloven.
Aantal Bijbelteksten laten toch ook weinig ruimte voor twijfel over.
Maargoed, er komt helaas geen echtheidscertificaat bij de juiste interpretatie...

Ik dacht altijd dat het aan onze tijd-ruimte werkelijkheid lag, en aan hoe wij die beleven.
Een mens zit op een tijdlijn van geboorte tot (fysieke) dood.
In die tijd is "tijd" een meetbaar en aantoonbaar iets.
Tijd is werkelijk in onze werkelijkheid.
Maar God is was en komt, staat boven de tijd.
Onvergankelijk, onveranderlijk.
Niet onderhevig aan tijd.

Dan zijn de dingen voor God dus heel anders dan voor ons.
We kunnen daar geen voorstelling van maken, omdat we niet buiten de tijd kunnen denken.
Dingen lijken dan iig voor ons voorbestemd te zijn.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Ja God heeft wel alles voorbestemd, maar ons de vrije hand er wel in gegeven.
Niemand kan zeggen: ik heb gezondigd, want God heeft het voorbestemd. Zou wat zijn.
De moordenaars van John F. Kennedy en de genen die de opdracht er toe gegeven hebben
zouden dat doen omdat God het hen had voorbestemd. Zo werkt het niet.
Het is eerder dat God alles meegerekend heeft in Zijn plan, wat inderdaad buiten de tijd staande mogelijk is.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Special angel

Bericht door Special angel »

Ja daar geloof ik in. Ik ben uitverkoren om bij hem te horen en zijn discipel te zijn. Een wonderlijk iets. En moeilijk te begrijpen of uit te leggen. Maar het is gewoon zo. Geen twijfel over. Geen uitleg bij.
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Vertrokken user_03

Bericht door Vertrokken user_03 »

laat maar
Laatst gewijzigd door Vertrokken user_03 op 17 dec 2013, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Special angel schreef:Ja daar geloof ik in. Ik ben uitverkoren om bij hem te horen en zijn discipel te zijn. Een wonderlijk iets. En moeilijk te begrijpen of uit te leggen. Maar het is gewoon zo. Geen twijfel over. Geen uitleg bij.
Misschien is dat wel de beste uitleg ook, SA.
Want je kan met dit onderwerp goed je hoofd op hol jagen met allerlei ingewikkelde bespiegelingen, die geen mens kan volgen,
en het doet al gauw afbreuk aan de wonderlijkheden van het tot geloof komen.
Want als God zijn Zoon geeft om te verzoenen met de wereld, dan is de zin van het leven dus tot geloof komen en dit delen, opdat anderen ook tot geloof komen.
Er komt zelfs een handboek bij! :smile:
"... opdat niemand misleid worde."

Predestinatie is niet echt een onderwerp waar ik graag mee bezig ben.
Heeft te maken met wat persoonlijke geloofs-onzekerheden en met (de onduidelijkheden omtrent) het lot van hen die niet uitverkoren zijn.
Want stel nu dat er velen zullen vergaan, gepaard met veel leed misschien.
Wat zijn deze medemensen dan meer geweest dan slechts wegwerp-figuranten?
En stel, dat ik zelf niet uitverkoren ben, omdat ik de Liefde niet heb bijvoorbeeld, of nooit bevrijd ben geworden.
"Want velen zijn geroepen, maar slechts enkelen zijn uitverkoren."
"Ik heb u nooit gekend" te horen krijgen, betekent dan dat ik de wegwerp-figurant zou zijn...

Maar wie is uitverkoren?
Christus is uitverkoren,
en iedereen "in Hem" ook zo.
Maarja, vanzelfsprekend is het God die de keuzes maakt, heeft gemaakt en zal maken.
En hoe zit het dan met liefde en Liefde? Is daar geen keuzevrijheid voor nodig?
Desalniettemin is de 2e dood, die ik koppel aan het vuur waar uiteindelijk al het afval(lige) in vergaat, voor de satan en niet voor mensen.
Dit zelfde vuur is misschien weer te koppelen aan het louterende vuur, waardoor velen heen moeten om behouden te blijven.
En zo is er dus toch voorzien in een verzoening én er is 'annihilatie' tegelijk.
De gelovigen in Christus doen dat dan vrijwillig (tenminste, dat is dus de vraag een beetje..), en het vuur zal hen niet deren.
Voor God is hun vlees immers al dood, met Christus aan het kruis genageld.
Dat is een uitverkoren positie.

De rest kan de Wrake Gods verwachten, maar wraak betekent in deze context "richting" of "correctie" en "recht doen / maken".
En niet ter vernietiging maar ter opbouw.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Het zinloze aan de predestinatie discussie is dat je toch nooit weet wie het zijn.
Hooguit weet je het van jezelf.

Het gaat om het vertrouwen in God, en dat Hij doet wat moet, op ondoorgrondelijke wijze.
En Hij heeft zijn Liefde laten zien door Zichzelf in de gevallen wereld te vernederen en als Paaslam te slachten.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Ik geloof dat God wel uitkiest, maar niet zonder reden.
Hij kiest mensen uit, omdat Hij weet dat ze doen wat Hij zegt.
Zo zei Jezus het immers, dat er velen "Here Here" tot hem roepen, maar Hij ze niet kent en dat de genen die Hij wel kent en behouden blijven de genen zijn die doen wat Hij zegt. (Bergrede na de brede en de smalle weg)
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Ik zat net te denken, toen ik dat "Ik heb u nooit gekend" citeerde:
Wat betekent nu precies dat "gekend".
Wat betekent "kennen" in deze context?
Nooit kennis gemaakt?
Geen of weinig contact?
Wegwerp-figurant of niet?
Is 'kennen' niet ook 'gemeenschap hebben'?
Eenmalig? constant? In hoeverre?

Maar het is nu bedtijd...

Desalniettemin,
Wie kan zeggen dat ie koos voor wat ie gelooft?
Ik niet iig.
Laatst gewijzigd door Jerommel op 17 dec 2013, 02:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Ik haal het vooral uit een Psalm van David, waarin hij zingt: "Heer U kent mij, noch dieper dan ik mijzelf ooit heb gekend."
Juist omdat Hij iedereen tot in het diepste van zijn ziel kent, weet Hij ook wat Hij er mee kan.
Sanne

Bericht door Sanne »

Jerommel schreef:Ik zat net te denken, toen ik dat "Ik heb u nooit gekend" citeerde:
Nooit kennis gemaakt?
Geen of weinig contact?
Sommige mensen kennen we wel, we groeten ze bijvoorbeeld als ze elke dag voorbij lopen met hun hondje ofzo. Maar persoonlijk kennen doen we ze dan niet. En er zijn ook personen met wie we een hele hechte band hebben. Zo zie ik ook het gedeelte in Matth.7:21-23. God kent natuurlijk iedereen. Maar er zijn ook personen met wie hij geen hechte band heeft. Niet omdat ze een wegwerp-figurant zijn, maar omdat ze Gods wil niet doen. Want het doen van Gods wil, is waar het om draait volgens 7:21. Tegen de "werkers der wetteloosheid" zegt hij: "ik heb u noot gekend". Hun geloof is slechts uiterlijk vertoon.

Psalm 138:6 geeft wellicht ook wat meer duidelijkheid.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Mijn visie op de predestinatie;

De afvalligheid is door de zondeval in de wereld gekomen. Maar dat bewijst dan toch ook dat God geen afvallige mensen heeft geschapen? Dat was het gevolg van een foute keuze van de mens. Het is niet waar wat de leer van de uitverkiezing (beter te omschrijven als: de leer der verwerping) zegt dat God bewust mensen schiep om verloren te laten gaan.... Zijn schepping was goed. Dat zegt God ook nadat Hij de schepping voltooid had.

Het was de mens die fout was. Maar ook daarvoor had God een reddingsplan:

Joh.3:16 Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

De uitverkiezing zie ik als volgt:
Christus is de Geliefde, de uitverkorene, door God aangewezen!

Math.3:17 En ziet, een stem uit de hemelen, zeggende: Deze is Mijn Zoon, Mijn Geliefde, in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb!

Deze verklaring vanuit de hemel kunnen we ook lezen in Math.17:5, Markus 1:11, Markus 9:7, Lukas 3:22 en Lukas 9:35.

Verder staat er in Johannes 1:
12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
13 Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.

Degenen die Hem aangenomen hebben zijn degenen die ingingen op de uitnodiging van de bruiloft. Matt. 22:1-14. Deze uitnodiging klinkt ook in Openb.22:17.

Titus 2:11 Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.

11 Zeg tegen hen: Zo waar Ik leef, spreekt de Heere HEERE, Ik vind geen vreugde in de dood van de goddeloze, maar daarin dat de goddeloze zich bekeert van zijn weg en leeft! Bekeer u, bekeer u van uw slechte wegen, want waarom zou u sterven, huis van Israël?

1 Tim.2:3 Want dat is goed en welgevallig in de ogen van God, onze Zaligmaker,
4 Die wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis van de waarheid komen.

Helaas zullen niet alle mensen zalig worden. Maar het is wel het verlangen van God. Met dat doel heeft Hij de mens geschapen. We zijn in en met Christus uitverkoren, als we Hem hebben aangenomen. En we delen in alles wat God aan Zijn Zoon heeft gegeven. Hem zij de eer en de dank!

Als er in de bijbel sprake is van uitverkiezing heeft dat te maken met de verkiezing tot een bepaalde plaats of positie binnen het plan van God.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Itamar

Bericht door Itamar »

Riemer schreef:"laat maar"
Beste Riemer,
laat maar
Wat laat maar!!
Is dat een antwoord op de Predestinatie??

Een hartelijke groet.
Vertrokken user_03

Bericht door Vertrokken user_03 »

Itamar schreef: Is dat een antwoord op de Predestinatie??

Een hartelijke groet.
Nee, ik heb mijn tekst verwijderd en omdat dit niet meer kon met de verwijderfunctie heb ik hem omgezet naar "laat maar".
De kern kan ik wel weergeven.
"Als God de ene wel kiest en de andere niet dan is er bij God sprake van ongelijk behandelen van Zijn eigen creatie".
(Dit nav de opmerking van iemand die zegt "uitverkoren" te zijn)
En verder denk ik: sommige dingen kun je niet beschrijven, omschrijven en doorgronden. Er zijn zaken die je moet laten liggen. Dit is er voor mij één van.
marianne

Bericht door marianne »

Ik geloof wel in uitverkiezing, maar niet in een verwerping van voor de grondlegging der wereld.
We lezen maar heel weinig over besluiten van voor de grondlegging der wereld.
In 1 Pet. 1: Van Jezus zelf die Gods uitverkorene is, en in Hem zijn wij uitverkoren: Ef.1:4 omdat Hij ons vóór de grondlegging van de wereld in Hem uitverkoren heeft.
Zijn wil is dat alle mensen zalig worden 1 Tim. 2 :4. Hij wil niet dat er iemand verloren gaat 2 Pet. 3: 9.
De raad van zijn wil voor de grondlegging der wereld wordt in Hem verwezenlijkt, en wie niet in Hem is gaat verloren.
Er staat niet dat dat komt omdat Hij tevoren besloten heeft hen te verwerpen, het is de consequentie van 'het niet in Hem zijn'.
Special angel

Ik ben het met adinomis eens , en met Marianne.

Onder anderen Openbaringen 13:8 en 17:8 vertelt ons
1 dat er een boek des levens is
2 dat er namen van mensen in staan
3 dat het boek er al is en was vanaf het begin van de aarde
4 dat de namen van de uitverkoren mensen er al instaan vanaf het begin van de wereld

Dat betekent niet :
5 dat God mensen verloren wil laten gaan
6 dat mensen geen keuze hebben
7 dat God geen Liefde is of heeft
8 Dat iedereen verworpen wordt of verloren is en verloren blijft.
9 dat iedereen behouden is
10 dat er geen laatste oordeel is
11 dat we geen Messias redder Jezus Christus nodig hebben

Conclusie :
we hebben de heere Jezus nodig,
en geloof in de heere Jezus nodig,
het bloed van Jezus het lam van God nodig,
jezus het offer voor onze zonden nodig,
om
uitverkoren,
behouden,
gered,
zalig,
vergeven,
gereinigd,
Witter dan sneeuw,
Geheiligd,
Heilig,
Rein,
Schoon,
Kind van God,
Bruid van Christus,
Zonen en dochters van God,
Vrienden van Jezus,
te worden .
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Jerommel schreef:Ik zat net te denken, toen ik dat "Ik heb u nooit gekend" citeerde:
Nooit kennis gemaakt?
Geen of weinig contact?
Dit kennen houdt voor mij in de "omgang met God", het hebben van een relatie.

Spreuken 3:5 Vertrouw op de HEERE met heel je hart,
en steun op je eigen inzicht niet.
6 Ken Hem in al je wegen,
dan zal Híj je paden rechtmaken.
7 Wees niet wijs in je eigen ogen:
vrees de HEERE en keer je af van het kwade.

Je bespreekt alles met Christus.
God is getrouw, door wie u geroepen bent tot gemeenschap met zijn Zoon Jezus Christus, onze Heer' (1 Cor.1:9)
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Itamar

Bericht door Itamar »

Sanne schreef:In het topic "Godsbewijzen" kwam de predestinatieleer ter sprake. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of er onder jullie personen zijn die geloven in predestinatie of voorbestemming.
Beste Sanne,
In het topic "Godsbewijzen" kwam de predestinatieleer ter sprake.
God: Dat er een enig God is.
Wij geloven allen met het hart en belijden met de mond, "dat er is" een enig en eenvoudig geestelijk Wezen, hetwelk wij God noemen.
"Eeuwig, onbegrijpelijk,onzienlijk, onveranderlijk, oneindig, almachtig: volkomen wijs, rechtvaardig, goed en een zeer overvloedige fontein aller goeden".
Wij kennen Hem door twee middelen.
Ten eerste:
Door de schepping, onderhouding en regering der gehele wereld.
Overmits deze voor onze ogen is als een schoon boek, in het welk alle schepselen, grote en kleine, gelijk als letteren zijn,
die ons de onzienlijke dingen Gods geven te aanschouwen, namelijk, "Zijn eeuwige kracht en Goddelijkheid", zoals de Apostel Paulus zegt,
Rom. 1:20, "Welke dingen alle genoegzaam zijn om de mensen te overtuigen en hun alle onschuld te benemen".
Ten tweede:
Geeft Hij zichzelf ons nog klaarder en volkomender te kennen door Zijn Heilig en Goddelijk Woord.
Te weten , zoveel als ons van node is in dit leven, tot Zijn Eer en de zaligheid der zijnen.

Een hartelijke groet.
DeZoeker

Bericht door DeZoeker »

@Sanne en @SA, ik mag er zelf andere opvattingen op na houden, maar ik wil wel even mijn waardering laten blijken voor het feit dat jullie kritische vragen niet uit de weg gaan. Dank voor jullie antwoord.

PS: beetje dom van mij. Deze reactie was bedoeld om te worden geplaatst in een ander topic (1 Kor. 13) maar de boodschap is overgekomen dus ik laat het er maar even bij
Laatst gewijzigd door DeZoeker op 20 dec 2013, 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
Special angel

DeZoeker schreef:@Sanne en @SA, ik mag er zelf andere opvattingen op na houden, maar ik wil wel even mijn waardering laten blijken voor het feit dat jullie kritische vragen niet uit de weg gaan. Dank voor jullie antwoord.
Tuurlijk mag jij er andere opvattingen op na houden! Bedankt voor je waardering. Kritische vragen mogen ook gesteld worden! En Geen dank. graag Gedaan. Jij bedankt voor je aanwezigheid op het forum met ook goede vragen en antwoorden! Mvg sa.
Sanne

Bericht door Sanne »

Special angel schreef:
DeZoeker schreef:@Sanne en @SA, ik mag er zelf andere opvattingen op na houden, maar ik wil wel even mijn waardering laten blijken voor het feit dat jullie kritische vragen niet uit de weg gaan. Dank voor jullie antwoord.
Tuurlijk mag jij er andere opvattingen op na houden! Bedankt voor je waardering. Kritische vragen mogen ook gesteld worden! En Geen dank. graag Gedaan. Jij bedankt voor je aanwezigheid op het forum met ook goede vragen en antwoorden! Mvg sa.
Ik sluit me helemaal bij SA aan!
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Gaitema schreef:Ik haal het vooral uit een Psalm van David, waarin hij zingt: "Heer U kent mij, noch dieper dan ik mijzelf ooit heb gekend."
Juist omdat Hij iedereen tot in het diepste van zijn ziel kent, weet Hij ook wat Hij er mee kan.
De Psalmen spreken bij monde van David over de Here Jezus, niettemin zou je het wel in 2e instantie op de gelovige mogen toepassen.
De Bijbel maakt onderscheid tussen Gods kennis en Gods wil.
Wat verkiezen betreft lees ik dat God geloof verkiest zonder aanzien des persoons. God kiest geloof geen mensen. Dat Hij van te voren weet wie er tot geloof komen heeft met Zijn voorkennis te maken.
De genade is verschenen aan ALLE mensen en God heeft de wereld zo lief gehad dat Hij Zijn Zoon gegeven heeft opdat een Ieder die gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.
Duidelijker kan het niet lijkt mij.
Adinomis schreef:Helaas zullen niet alle mensen zalig worden. Maar het is wel het verlangen van God. Met dat doel heeft Hij de mens geschapen. We zijn in en met Christus uitverkoren, als we Hem hebben aangenomen. En we delen in alles wat God aan Zijn Zoon heeft gegeven. Hem zij de eer en de dank!

Als er in de bijbel sprake is van uitverkiezing heeft dat te maken met de verkiezing tot een bepaalde plaats of positie binnen het plan van God.
Hier zeg ik "amen" op.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

God verkiest geloof en er is maar één Persoon Die uitverkoren is van voor de grondlegging der wereld en dat is Jezus Christus. En allen die in Hem geloven zijn In Hem uitverkoren. Moeilijker is het niet, want God kiest geen personen, God verkiest geloof.
Abraham geloofde God en het werd hem tot gerechtigheid gerekend en daar is nooit iets in veranderd.
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:God verkiest geloof en er is maar één Persoon Die uitverkoren is van voor de grondlegging der wereld en dat is Jezus Christus. En allen die in Hem geloven zijn In Hem uitverkoren. Moeilijker is het niet, want God kiest geen personen, God verkiest geloof.
Abraham geloofde God en het werd hem tot gerechtigheid gerekend en daar is nooit iets in veranderd.
Het is inderdaad niet moeilijk, want dat god kiest en bepaalt wie er tot Jezus komt staat gewoon klip en klaar in de bijbel, daar zit geen woord Turks bij.
Alleen heeft de kerkleer ons altijd wat anders geleerd, helaas.

Johannes 6:65
65 En Hij zei: Daarom heb Ik u gezegd dat niemand tot Mij komen kan, tenzij het hem door Mijn Vader gegeven is.

Johannes 6:44
44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekt; en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag.

Johannes 17:9
9 Ik bid voor hen. Ik bid niet voor de wereld, maar voor hen die U Mij gegeven hebt, want zij zijn van U.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Er staat in de brief aan Titus dat de genade is verschenen aan alle mensen.
Er staat in Joh. 3 vers 16 dat de Heer stierf voor de hele wereld en niet voor gelovigen.
Echter God verwacht dat de mens een keuze maakt en dan zal Hij zeker door de Heilige Geest overtuigt worden van zonde, ongerechtigheid en oordeel en zal de Vader hem zeker tot zich trekke. Maar alleen door geloof..
Alleen door geloof wordt men behouden en niet uit werken of uit verkiezing zodat niemand kan roemen op zichzelf.