De denkwijze van atheïsten
-
- Man/Vrouw: M
Re: De denkwijze van atheïsten
Hallo Zolder,
Ik meen dat vele mensen zich bezighouden met zingeving. Waarom ben ik er, heeft mijn zijn een diepere betekenis, is het leven afgelopen bij de lichamelijke dood enz, enz. Godsdienst gaat in ieder geval daarop in. Het is m.i dus meer als de belangstelling voor een trilapparaat voor een gladde huid, Niet iedereen is tevreden met de naturalistische zienswijze dat het deelnemen aan het leven beperkt is tot slechts een paar jaren van bewustzijn en dat dan met een Niets alles voorbij is. Voor jou bestaat er ook voortgang na de dood, maar anders ingevuld als in de christelijke Godsdienst. Zo zijn er talloze gedachten die jammer genoeg gedachten blijven omdat ""hemeltoerisme"' cq kijken na de dood, niet tot de mogelijkheden behoort. Wat de ene beschrijft over na de dood, vindt een ander weer complete kolder, maar dat geldt wel over en weer. Een ijkpunt voor toetsing bestaat gewoon niet. Helaas, helaas.
Ik meen dat vele mensen zich bezighouden met zingeving. Waarom ben ik er, heeft mijn zijn een diepere betekenis, is het leven afgelopen bij de lichamelijke dood enz, enz. Godsdienst gaat in ieder geval daarop in. Het is m.i dus meer als de belangstelling voor een trilapparaat voor een gladde huid, Niet iedereen is tevreden met de naturalistische zienswijze dat het deelnemen aan het leven beperkt is tot slechts een paar jaren van bewustzijn en dat dan met een Niets alles voorbij is. Voor jou bestaat er ook voortgang na de dood, maar anders ingevuld als in de christelijke Godsdienst. Zo zijn er talloze gedachten die jammer genoeg gedachten blijven omdat ""hemeltoerisme"' cq kijken na de dood, niet tot de mogelijkheden behoort. Wat de ene beschrijft over na de dood, vindt een ander weer complete kolder, maar dat geldt wel over en weer. Een ijkpunt voor toetsing bestaat gewoon niet. Helaas, helaas.
-
Een antwoord op de grote levensvragen zoeken moet je niet verwarren met een behoefte aan zingeving. Het kan ook een soort haast wetenschappelijke belangstelling zijn. Maar ik moet wel eerlijk zeggen dat voor mij de vraag of er leven is na de dood ook wel te maken heeft met het gevoel van zin. Alleen ben ik met de standaard christelijk religieuze opvatting op zich niet zo tevreden. Die kan mij niet overtuigen.peda schreef: ↑15 jan 2020, 17:04 Hallo Zolder,
Only dead fish go with the flow
-
Nuchter verstand.Alpha schreef: ↑15 jan 2020, 14:58Je uit veronderstellingen.Messenger schreef: ↑04 dec 2019, 13:59Je kunt je afvragen of Jezus echt bestaan heeft en zoja, of hem misschien woorden in de mond gelegd zijn.
Het Nieuwe Testament is geschreven door schrijvers die Jezus nooit persoonlijk gekend kunnen hebben.
Of Jezus zelf liegt? Misschien liegen anderen over wat Jezus gezegd zou hebben. Want misschien kwam dat wel goed uit voor de machthebbers.
Waar baseer je dat op?
Dat is niet waar. Bovendien is het niet relevant wat in de bijbel geschreven is. Heden ten dage zijn we gediend met vooruitgang in de spiritualiteit en hebben we niks aan een boekenbundel van 2000 jaar oud die alleen maar meer vragen en problemen oproept.Alpha schreef: De meeste Bijbelschrijvers kwamen uit Jezus persoonlijk kring, hij koos hen uit.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
-
Ok hoe kunnen we dan verder?
Ik lees al een tijdje de onderwerpen op dit gehele forum, maar ik zie nog geen nieuwe richtingen die begaanbaar zijn.
Ik lees al een tijdje de onderwerpen op dit gehele forum, maar ik zie nog geen nieuwe richtingen die begaanbaar zijn.
We zijn slechts wetenschappers
-
Ik kan de boeken van Neale Donald Walsch aanbevelen, o.a. de bundel ""Gesprekken met God" waarin God een nieuwe richting en inzichten geeft.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
-
Het is merkwaardig dat het christendom als achterhaald gezien wordt, maar dat we aan de andere kant dan wel met allerlei andere ‘spirituele’ richtingen aankomen zetten.
Overigens over het Christendom:
Jezus is niet historisch, wordt hier eerder beweerd, hoewel vrijwel elke professionele historicus dat tegen spreekt.
De bijbel is achterhaald, maar ook dat is mi gewoon onzin. Ok het het is geen makkelijk boek en een goede exegese is nodig.
Nu is dit allemaal niet nieuw, al in de vorige eeuw hebben we allerlei new age bewegingen gehad.
Nu ben ik wel benieuwd welke theorieën dat zijn.
Ik ben echter bang (aangestoken door het christendom (anti-religieuze) en het atheïsme) dat ik hierin niet mee wil en kan gaan. Het is wellicht waard om de discussie aan te gaan, dat zal wellicht In een ander topic kunnen.
-
Ach ja hier in Nl maar laar de Kerk nou groeien als kool,en het zogenaamde atheisme meer en meer af neemt.dit alles is na te gaan.Hier in NL denken ze dat ze heel de wereld zijn dus niet.Nic schreef: ↑16 jan 2020, 21:44Het is merkwaardig dat het christendom als achterhaald gezien wordt, maar dat we aan de andere kant dan wel met allerlei andere ‘spirituele’ richtingen aankomen zetten.
Overigens over het Christendom:
Jezus is niet historisch, wordt hier eerder beweerd, hoewel vrijwel elke professionele historicus dat tegen spreekt.
De bijbel is achterhaald, maar ook dat is mi gewoon onzin. Ok het het is geen makkelijk boek en een goede exegese is nodig.
Nu is dit allemaal niet nieuw, al in de vorige eeuw hebben we allerlei new age bewegingen gehad.
Ik ben echter bang (aangestoken door het christendom (anti-religieuze) en het atheïsme) dat ik hierin niet mee wil en kan gaan. Het is wellicht waard om de discussie aan te gaan, dat zal wellicht In een ander topic kunnen.
VERITAS VOS LIBERABIT.
-
Andere spirituele richtingen zijn mogelijk verder geëvolueerd.Nic schreef: ↑16 jan 2020, 21:44Het is merkwaardig dat het christendom als achterhaald gezien wordt, maar dat we aan de andere kant dan wel met allerlei andere ‘spirituele’ richtingen aankomen zetten.
Die angst is niet gegrond denk ik. Als je werkelijk benieuwd bent naar die andere inzichten, kun je ze gerust tot je laten komen.Nic schreef: Nu is dit allemaal niet nieuw, al in de vorige eeuw hebben we allerlei new age bewegingen gehad.
De God in de boeken van Neale Donald Walsch wijst erop dat je vast kunt houden aan de hoogste waarheid in jou. Dat je niets (zomaar) moet geloven wat je leest. Als het je echter aanspreekt of raakt, kun je er je voordeel mee doen.
-
Dat betwijfel ik sterk. Spiritualiteit is niet te vergelijken met wetenschap waar dank zij de steeds verder verbeterende waarnemingsmogelijkheden , regelmatig baanbrekende nieuwe ontdekkingen worden gedaan. De gevoeligheid voor "' betere "' spiritualiteit wordt niet verkregen door nieuwe mogelijkheden tot waarneming. Na de dood is nog steeds niet op een T V scherm de woonkamer binnen te halen. Bijna alles wat er aan spirituele zienswijzen voor het voetlicht komt, is een upgrading van oeroude eerdere spiritualiteit. Of dat nu New-Age is of andere gnostiek, veel echt nieuws wordt niet naar voren gebracht. Het is nu juist dit "' gebrek "' aan vernieuwing dat de a-theist opvoert als het "' gedateerd "' zijn van de spiritualiteit in brede zin. Bij de Godsdiensten is het van het zelfde laken een pak. De Openbaring is 2000 jaren geleden tot een einde gekomen, God hoeft kennelijk niets meer toe te voegen aan de geleverde Openbaringskennis. Het post-theisme is nauwelijks meer te onderscheiden van bepaalde vormen van atheisme, omdat in het post-theisme God volledig is vervaagd tot hoog abstract niveau. De God voor de intellectueel. Wanneer je Walsch volgt, geloof je in een in de 20 e eeuw tot de profeet Walsch Sprekende God. Sporen de Walsch ervaringen met de eigen ervaringen dan is dat uiterst plezierig voor de individuele ervaarder, maar een ander heeft daar weer niets aan omdat hij/zij God niet hoort Spreken of God Spreekt andere Woorden. Het is duidelijk dat de God Die de Mensenrechten omarmt, een meer de tijd volgende God ( God van de evolutie ) is als de God die in Mensenrechten achterblijft. Maar wat zegt het verder over de Identiteit van God ?
-
Het mormonisme, de islam, het christendom, etc., zeggen allemaal nieuwe Openbaringskennis toe te voegen. En claims op nieuwe Openbaringskennis gaan door tot de dag van vandaag.
Klopt. Religie evolueert.Het post-theisme is nauwelijks meer te onderscheiden van bepaalde vormen van atheisme, omdat in het post-theisme God volledig is vervaagd tot hoog abstract niveau. De God voor de intellectueel.
Dat goden door de mens naar hun evenbeeld zijn geschapen en de beste kans hebben te overleven door mee te evolueren met de menselijke beschaving.Het is duidelijk dat de God Die de Mensenrechten omarmt, een meer de tijd volgende God ( God van de evolutie ) is als de God die in Mensenrechten achterblijft. Maar wat zegt het verder over de Identiteit van God ?
Zionisme: de succesvolle herovering van wat van ons is – rechtvaardig, onvermijdelijk, onmiskenbaar.
-
Een van de dingen waar b.v. de theoloog Miskotte op wees, is dat binnen nieuwe denkwijzen of systemen altijd iets ‘vergoddelijkt’ gaat worden.Mart schreef: ↑17 jan 2020, 14:00Het mormonisme, de islam, het christendom, etc., zeggen allemaal nieuwe Openbaringskennis toe te voegen. En claims op nieuwe Openbaringskennis gaan door tot de dag van vandaag.
Klopt. Religie evolueert.Het post-theisme is nauwelijks meer te onderscheiden van bepaalde vormen van atheisme, omdat in het post-theisme God volledig is vervaagd tot hoog abstract niveau. De God voor de intellectueel.
Dat goden door de mens naar hun evenbeeld zijn geschapen en de beste kans hebben te overleven door mee te evolueren met de menselijke beschaving.Het is duidelijk dat de God Die de Mensenrechten omarmt, een meer de tijd volgende God ( God van de evolutie ) is als de God die in Mensenrechten achterblijft. Maar wat zegt het verder over de Identiteit van God ?
Dit kan de natuur zijn waar we aan de kosmos of moeder aarde allerlei hogere zaken toedichten of een maatschappelijk ontwerp waar de leider, de partij of de economie ‘aanbeden’ wordt.
De ‘mens’ kan na het christendom vaarwel gezegd te hebben, toch ook niet in het atheïsme blijven hangen omdat het geen richting geeft (ook de atheïst die zich zelf atheïst noemt, kan hier in terecht komen).
Juist het aanbidden van wat je kan of wilt zien, is een reëel gevaar voor de atheïst.
In hoeverre heeft de voetbalheld niet de status van een heilige aangenomen en wordt elke week in de voetbaltempels aanbeden.
Ps ik doe daar ook aan mee (hup Ajax).
-
Waarom zou iemand die het christendom vaarwel heeft gezegd in het atheïsme blijven hangen? Er zijn toch talloze andere mogelijkheden?Nic schreef: ↑17 jan 2020, 15:16Een van de dingen waar b.v. de theoloog Miskotte op wees, is dat binnen nieuwe denkwijzen of systemen altijd iets ‘vergoddelijkt’ gaat worden.Mart schreef: ↑17 jan 2020, 14:00Het mormonisme, de islam, het christendom, etc., zeggen allemaal nieuwe Openbaringskennis toe te voegen. En claims op nieuwe Openbaringskennis gaan door tot de dag van vandaag.
Dit kan de natuur zijn waar we aan de kosmos of moeder aarde allerlei hogere zaken toedichten of een maatschappelijk ontwerp waar de leider, de partij of de economie ‘aanbeden’ wordt.
De ‘mens’ kan na het christendom vaarwel gezegd te hebben, toch ook niet in het atheïsme blijven hangen omdat het geen richting geeft (ook de atheïst die zich zelf atheïst noemt, kan hier in terecht komen).
Juist het aanbidden van wat je kan of wilt zien, is een reëel gevaar voor de atheïst.
In hoeverre heeft de voetbalheld niet de status van een heilige aangenomen en wordt elke week in de voetbaltempels aanbeden.
Ps ik doe daar ook aan mee (hup Ajax).
Only dead fish go with the flow
-
En dat zegt van alles over de menselijke psyche en niets over het bestaan van goden en goddelijkheid.Nic schreef: ↑17 jan 2020, 15:16Een van de dingen waar b.v. de theoloog Miskotte op wees, is dat binnen nieuwe denkwijzen of systemen altijd iets ‘vergoddelijkt’ gaat worden. Dit kan de natuur zijn waar we in de kosmos of moeder aarde allerlei hogere zaken aan toedichten of een maatschappelijk ontwerp waar de leider, de partij of de economie ‘aanbeden’ wordt.
Een atheïst is gewoon iemand die niet in goden gelooft, maar het ontdekken van zingeving, oplossingen en antwoorden, gaat gewoon verder.Zolderworm schreef: ↑17 jan 2020, 15:31 Waarom zou iemand die het christendom vaarwel heeft gezegd in het atheïsme blijven hangen? Er zijn toch talloze andere mogelijkheden?
Zionisme: de succesvolle herovering van wat van ons is – rechtvaardig, onvermijdelijk, onmiskenbaar.
-
Dat is precies wat Miskotte zegt, we tuigen een nieuwe religie op, in feite is het een terugval in het vereren van iets (anders).Zolderworm schreef: ↑17 jan 2020, 15:31 Waarom zou iemand die het christendom vaarwel heeft gezegd in het atheïsme blijven hangen? Er zijn toch talloze andere mogelijkheden?
Volgens Miskotte houden velen dat niet-geloof in goden niet lang vol, alleen heet het dan anders. Het gevaar van een staatsideologie zonder religie ligt op de loer.
-
Hopelijk wordt godendienst vervangen door normale zingeving en niet weer iets dat bijna net zo erg is als de Inquisitie of de Kruistochten. Aan een staatsideologie heb ik als atheïst geen behoefte, maar het ontdekken van zingeving, oplossingen en antwoorden, gaat gewoon verder.
-
Ik houdt het niet-geloof in goden al dertig jaar vol.Nic schreef: ↑17 jan 2020, 17:37Dat is precies wat Miskotte zegt, we tuigen een nieuwe religie op, in feite is het een terugval in het vereren van iets (anders).Zolderworm schreef: ↑17 jan 2020, 15:31 Waarom zou iemand die het christendom vaarwel heeft gezegd in het atheïsme blijven hangen? Er zijn toch talloze andere mogelijkheden?Volgens Miskotte houden velen dat niet-geloof in goden niet lang vol, alleen heet het dan anders. Het gevaar van een staatsideologie zonder religie ligt op de loer.
-
Het afwerpen van het laatste restje godsdienst dat ik zolang had meegezeuld, heeft bij mij enorm bevrijdend gewerkt.
-
Maar geen spoor meer van verering bij jullie te bekennen? Nergens bij willen horen, dat groter is dan je eigen bestaan?
Miskotte is daar eerlijk over. Hij kon helemaal op gaan in de natuur. Hij was verrukt over literatuur en
“kende de romantische neiging om op te gaan in het Al-Ene”.
-
ik denk dat je daar alleen door confrontatie achter kan komen, en dat je op het moment dat je erkent afgoden te hebben er al afstand van hebt genomen.Nic schreef: ↑17 jan 2020, 18:36Maar geen spoor meer van verering bij jullie te bekennen? Nergens bij willen horen, dat groter is dan je eigen bestaan?
Miskotte is daar eerlijk over. Hij kon helemaal op gaan in de natuur. Hij was verrukt over literatuur en
Laatst gewijzigd door Peter79 op 17 jan 2020, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Het feit dat ze hier op dit forum zitten zegt al genoeg, als men er echt los van zou zijn en die kennen wij,hebben het nergens meer over als respect voor hen die er anders over denken.Nic schreef: ↑17 jan 2020, 18:36Maar geen spoor meer van verering bij jullie te bekennen? Nergens bij willen horen, dat groter is dan je eigen bestaan?
Het kan verkeren zei Bredero
VERITAS VOS LIBERABIT.
-
Is dat wel zo? Volgens mij geloven we allemaal in de god Mammon. Geld is toch ook niets anders dan een verzinsel van de mens.
-
Herkenbaar, kom niet aan mijn God Mammon, maar nog erger je eigen beeld bij anderen...Weetnieveel schreef: ↑17 jan 2020, 19:08Is dat wel zo? Volgens mij geloven we allemaal in de god Mammon. Geld is toch ook niets anders dan een verzinsel van de mens.
-
Als gezegd, gaat het ontdekken van zingeving, oplossingen en antwoorden, ook zonder goden gewoon verder.
99% van de atheïsten zit niet op religieuze fora, aangezien ze de rompslomp rondom goden en godendienstigen niet relevant vinden. Voor zover het mijzelf aangaat: anti-theïst waar het religieuze veroordeling van homoseksualiteit en de positie van vrouwen aangaat. Voor dat gedachtengoed slechts respect hebben, is m.i. een zwaktebod.
Nou en?Het kan verkeren zei Bredero.
-
Nou en?????Mart schreef: ↑17 jan 2020, 19:53Als gezegd, gaat het ontdekken van zingeving, oplossingen en antwoorden, ook zonder goden gewoon verder.
99% van de atheïsten zit niet op religieuze fora, aangezien ze de rompslomp rondom goden en godendienstigen niet relevant vinden. Voor zover het mijzelf aangaat: anti-theïst waar het religieuze veroordeling van homoseksualiteit en de positie van vrouwen aangaat. Voor dat gedachtengoed slechts respect hebben, is m.i. een zwaktebod.
Nou en?Het kan verkeren zei Bredero.
VERITAS VOS LIBERABIT.
-
Ja: nou en?
Laatst gewijzigd door Mart op 17 jan 2020, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.