hopper schreef: ↑20 jan 2020, 16:04
Peter79 schreef: ↑20 jan 2020, 15:08
hopper schreef: ↑20 jan 2020, 14:56
Inderdaad. Ik heb iedere vorm van geloof aan de kant gezet. Het valt onder geen enkele richting. Maar het is een inzichtelijkheid dat ik als mens een beperking heb. Het is een weten dat mócht God bestaan dat deze niet als object en ook niet als denkobject (geloof) kan bestaan. Mijn menselijke (geestelijke) aard is dusdanig dat iedere waarneming, iedere gedachte óver iets buiten mij gaat. Dat wat we 'ik' noemen bestaat ook uit niets. Op het moment dat ik een gedachte vorm ben ik al uit het denken zélf vandaan.
Dat herken ik. Op de momenten dat ik iets over mezelf vertel, dan doe ik dat wel in de ik-vorm, maar eigenlijk is het in de hij-vorm. Ik ben op dat moment de beschouwer die kijkt wat 'ik' denkt, doet, gelooft, beleeft. Alles van ik kan een constructie zijn, het bestaat in taal. Maar blijft er dan nog iets van mij over? Ik verdwijnt geheel.
Zoiets bedoel ik. Wij als mens kunnen het kennen zelf niet kennen. Het (geestelijk) oog kan zichzelf niet zien omdat dat het zien zelf is.
Daarnaast is alles oorzakelijk in onze wereld. Ook als je de oerknal als startpunt neemt (en dat doe ik) dan weet ik nog niet wat die oerknal in werking heeft gezet.
Zou God bestaan dan zou God een oorzaakloze veroorzaker moeten zijn die nooit begonnen is en al-tijd heeft bestaan.
Dat betekent tevens dat je er niks van zeggen kunt en dat het je begrip te boven gaat.
Zelfkennis is Godskennis zegt men wel eens. Ik tref in mijzelf een leegte aan waaruit het waarnemen en denken oprijst.
God als leegte, als niets vind ik acceptabel. Maar daar kun je niet in geloven noch in niet geloven. Leegte is grond-loosheid en daarmee niet te doorgronden.
Daar kan ik het mee eens zijn.
Als mens gebruiken we woorden, maar het woord is niet Dàt.
God als term is nogal versleten, net als het woord liefde (zie dat andere topic).
Maar als de afspraak is dat het woord God staat voor de oorzaakloze oorzaak, waarom niet?
Omdat mensen er mee aan de haal gaan met al te menselijke voorstellingen?
Dat is op zich wel een logische reden.
Leegte is voor mij wel een woord dat aanspreekt.
Maar ook dat woord is maar weer een woord.
Het gaat er om: wat doen we er mee?
En zal ieder
Sebastiaan.
Niets is wat het lijkt.