Jeruzalem syndroom & Co

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
vrolijke
Man/Vrouw: M

Jeruzalem syndroom & Co

Bericht door vrolijke »

Wij hebben allemaal wel eens gehoord van het Jeruzalem syndroom.

Er zijn wel meer verschijnselen in die aard.
Mensen die plots denken, dat zij een profeet zijn, of dergelijks.

Hoe weten wij nu, dat dat geen echte profeet is?

Hoe kan je de "echtheid" van zulke profeten testen?
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Jerommel

Re: Jeruzalem syndroom & Co

Bericht door Jerommel »

Is afhankelijk van je levensbeschouwing, lijkt me.
Christenen dienen het te toetsen aan de Bijbel.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Vertrokken user_03

Bericht door Vertrokken user_03 »

vrolijke schreef:Wij hebben allemaal wel eens gehoord van het Jeruzalem syndroom.

Een niet bestaand syndroom (conform DMS) maar iets wat wel voorkomt.
Ik ken ook mensen die denken dat ze een vliegtuig zijn. Ik kan alleen maar zeker weten of ze dat niet zijn door een test met hen te doen.
De meeste klanten blijken slecht te landen :lol: :lol: :lol:
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Riemer schreef:
vrolijke schreef:Wij hebben allemaal wel eens gehoord van het Jeruzalem syndroom.

Een niet bestaand syndroom (conform DMS) maar iets wat wel voorkomt.
Ik ken ook mensen die denken dat ze een vliegtuig zijn. Ik kan alleen maar zeker weten of ze dat niet zijn door een test met hen te doen.
De meeste klanten blijken slecht te landen :lol: :lol: :lol:
Nu is "landen" beter te kontroleren, als wanneer iemand zegt, dat hij persoonlijk met God heeft gesproken.
Vertrokken user_03

Bericht door Vertrokken user_03 »

vrolijke schreef: Nu is "landen" beter te kontroleren, als wanneer iemand zegt, dat hij persoonlijk met God heeft gesproken.
Klopt, maar de kans op botbreuken is bij de laatste minder.
Als iemand dat werkelijk gelooft dan denk ik dat het voor de ander best een waarheid kan zijn :)
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Riemer schreef:
vrolijke schreef: Nu is "landen" beter te kontroleren, als wanneer iemand zegt, dat hij persoonlijk met God heeft gesproken.
Klopt, maar de kans op botbreuken is bij de laatste minder.
Als iemand dat werkelijk gelooft dan denk ik dat het voor de ander best een waarheid kan zijn :)
Zolang hij het alleen geloofd, is het niet werkelijk een probleem.
Problematisch wordt het, wanneer hij zegt, dat god hem dit of dat gezegd heeft. En meestrijders zoekt, om zijn "boodschap" te verkonden.
Hoe kun je dan weten, of hij "echt" is?
Piebe

Bericht door Piebe »

Van het Jeruzalem syndroom had ik nog niet gehoord. Ben blij dat ik vandaag weer wat geleerd heb. Typisch dat het vooral bij protestanten voorkomt.
vrolijke schreef:Hoe weten wij nu, dat dat geen echte profeet is?

Als iemand beweert namens Jahweh te spreken, dan moet hij of zij over de gaven beschikken die Jahweh aan zijn profeten heeft gegeven nietwaar?

Deut 18
19 En met de man die niet naar Mijn woorden luistert, die Hij in Mijn Naam spreekt, zal het zó zijn: Ík zal rekenschap van hem eisen.
20 Maar de profeet die overmoedig handelt door een woord in Mijn Naam te spreken dat Ik hem niet geboden heb te spreken, of die in de naam van andere goden spreekt, die profeet zal sterven.
21 Wanneer u dan in uw hart zegt: Hoe kunnen wij het woord herkennen dat de HEERE niet gesproken heeft?
22 Wanneer die profeet in de Naam van de HEERE spreekt, en het gebeurt niet en het komt niet uit, dan is dat een woord dat de HEERE niet gesproken heeft. In overmoed heeft die profeet dat gesproken; wees niet bevreesd voor hem.

Johannes de Doper was de laatste profeet naar de oude orde en onder het nieuwe verbond zijn er twaalf grote profeten, te weten de apostelen en een paar kleinere die met hen samenwerkten. Tegenwoordig zijn er geen profeten en apostelen meer, dus een ieder die van zichzelf zegt dat te zijn, al zou dat Trajecto, Riemer, SA of ik wezen, geloof het niet. ;)
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene

Bericht door Wim Nusselder »

Als je profetie als toekomstvoorspelling definieert, valt elke 'profeet' door de mand, want toekomstvoorspelling wringt met de vrije wil en mogelijkheid om te zondigen van andere mensen.
Als je profeet als 'Gods spreekbuis' definieert, is de test of je God herkent in wat de 'profeet' zegt.
Het is inderdaad afhankelijk van je kerkelijke traditie en waar die kerkelijke traditie autoriteit aan ontleent (Bijbel, apostolische successie of Geest) hoe je God kunt herkennen in profetie.
Piebe schreef:Tegenwoordig zijn er geen profeten en apostelen meer
Hoezo??

Met v&Vriendengroet,

Wim
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Lijkt mij, dat er überhaupt geen echte profeten bestaan, en dat het dus altijd gaat om mensen met hoogmoedswaanzin.
Only dead fish go with the flow
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

Bs'd

Die kan je op de volgende manier testen:

15 * Een Profeet uit uw midden, uit uw broeders, zoals ik, zal J-H-W-H, uw God, voor u doen opstaan; naar Hem moet u luisteren,
16 overeenkomstig alles wat u van J-H-W-H, uw God, bij de Horeb gevraagd hebt, op de dag dat u daar bijeenkwam, toen u zei: * Ik wil de stem van J-H-W-H, mijn God, niet langer horen en dit grote vuur wil ik niet meer zien, anders zal ik sterven.
17 Toen zei J-H-W-H tegen mij: Het is goed wat zij gesproken hebben.
18 Ik zal een Profeet voor hen doen opstaan uit het midden van hun broeders, zoals u. Ik zal Mijn woorden in Zijn mond geven, * en alles wat Ik Hem gebied, zal Hij tot hen spreken.
19 En met de man die niet naar Mijn woorden luistert, die Hij in Mijn Naam spreekt, zal het zó zijn: Ík zal rekenschap van hem eisen.
20 Maar * de profeet die overmoedig handelt door een woord in Mijn Naam te spreken dat Ik hem niet geboden heb te spreken, of die in de naam van andere goden spreekt, die profeet zal sterven.
21 Wanneer u dan in uw hart zegt: Hoe kunnen wij het woord herkennen dat J-H-W-H niet gesproken heeft?
22 Wanneer die profeet in de Naam van J-H-W-H spreekt, en het gebeurt niet en het komt niet uit, dan is dat een woord dat J-H-W-H niet gesproken heeft. In overmoed heeft die profeet dat gesproken; wees niet bevreesd voor hem.
Deut 18

.
.
.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
ben db bd

Bericht door ben db bd »

merkwaardige discussie hier m.i. Onze 'zwartekousendominee' behandelde onlangs nog de charismata, de gaven van de Heilige Geest. Daar mogen we naar streven om die te ontvangen zei Paulus. En de hoogste was de profetie, meen ik mij duidelijk te herinneren. Nog iemand zo hier op het forum?

en inzake het Jeruzalem syndroom, daar had ik in alle vele jaren binnen mijn wellicht nogal geestelijk gezonde omgeving ook nog nooit van gehoord. Wat mij overigens volstrekt niet spijt, daar ik bij dat woord een (hopelijk ten onrechte) wrange smaak in mijn mond voel opkomen, passend bij het fenomeen {niet-toegestaan woord}. Een fenomeen wat m.i. niet op een christelijk forum thuishoort. Vergis ik mij nu alwéér?
ben db bd

Bericht door ben db bd »

en dat het dus altijd gaat om mensen met hoogmoedswaanzin.
1Kor.14:1 :"Jaag de liefde na en streef naar de gaven van de Geest, vooral naar die van de hoogmoedswaanzin". Ja?, staat het er zo?
Rechtuit
heet nu: Snelheid

Bericht door Rechtuit »

Deze draad heeft een stagnatie maar dat klopt ook wel; daar dit syndroom ook in steden voor komen als Florence ; mensen kunnen wat ze zien en mee maken niet aan, de meeste daarvan staan al onder behandeling in het eigen land van herkomst.
Als reisleider is dit heel lastig met dat soort mensen in de groep.In Florence is er een kliniek waar ze dan opgenomen worden.

Al met al ...........Het zogenaamde Jeruzalem syndroom & co bestaat niet :!: :!: :!: :!:
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Jij bestaat niet.
Rechtuit

Bericht door Rechtuit »

Jerommel schreef:Jij bestaat niet.
Zielepoot.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Beter dan een zielloze poot. :D
Rechtuit

Bericht door Rechtuit »

en inzake het Jeruzalem syndroom, daar had ik in alle vele jaren binnen mijn wellicht nogal geestelijk gezonde omgeving ook nog nooit van gehoord. Wat mij overigens volstrekt niet spijt, daar ik bij dat woord een (hopelijk ten onrechte) wrange smaak in mijn mond voel opkomen, passend bij het fenomeen {niet-toegestaan woord}. Een fenomeen wat m.i. niet op een christelijk forum thuishoort. Vergis ik mij nu alwéér?
In Nederland komt het ook niet voor het slaapt maar o wee in de des betreffende landen. :o :o :o
Anja (oud account)
Man/Vrouw: V

Bericht door Anja (oud account) »

Interessant om deze draad even te lezen. Ik wist niet dat het bestond en daarom ook niet dat het niet bestaat. :lol: Maar ik vind het wel leuk en nuttig om er iets over te hebben gelezen. :D
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Rechtuit

Bericht door Rechtuit »

Anja schreef:Interessant om deze draad even te lezen. Ik wist niet dat het bestond en daarom ook niet dat het niet bestaat. :lol: Maar ik vind het wel leuk en nuttig om er iets over te hebben gelezen. :D
Je heb er zelf klinieken voor waar ze dan mattaglap op worden genomen;alles wat ze zien de schoonheid en de luister van de architectuur enz enz kunnen ze niet aan.Maar met die menen is natuurlijk al wat aan de hand anders zou dat niet gebeuren.