@Namaste.
Je noemt een heleboel leuke onderwerpen, ik heb me jarenlang vermaakt met astrologie, tarot, droomuitlegging, mandala's, handlezen (was ik erg goed in) e.d. Ook vrije wil is een interessant onderwerp. Maar Bonjour heeft gelijk, allemaal zijpaadjes. Dus ik zou zeggen.. open topics voor wat je interesseert.
In dit geval ging het mij er vnl om dat wraak een menselijke vinding is.
Een Godin/God die mensen uit wraak in de hel gooit wil er bij mij niet in.
En tevens... dat er individuele geweldplegers rondlopen is vreselijk vervelend maar nog enigszins te hanteren.
De grootste zorg vind ik nou juist de mensen die je in normale geestelijk gezonde staat acht maar die door opdracht van bovenaf toch vreselijke dingen gaan doen. (kruistochten, heksenverbranding, homohaat etc).
De heilige religieuze boeken zijn een houvast en richtsnoer voor veel mensen. Die boeken zijn anti-homo en roepen op tot haat en geweld, daardoor worden nog steeds homoseksuelen naar de hel verwezen. En in veel landen nog steeds veroordeeld, soms zelf ter dood veroordeeld.
Ik denk dat het voor een normaal goedwillend gelovig mens bijzonder moeilijk is om daar afstand van te nemen. Want dan ben je het niet eens met God. (Wat dat betreft is vrije wil best ter zake.. hoe vrij is die wil als men onder invloed staat van God's wil?).
Ik denk dat het helpt als mensen inzien dat het gaat om wat ándere mensen beweren over wat God's wil is (bv. in Bijbel of Koran). Zoals ik al zei, dat wil er bij mij niet in.