Zoals hierboven al betoogd, ben ik ervan overtuigd dat je eenmaal uit het lichaam in de eerste plaats terecht kom in zoiets als een driedimensionaal projectiescherm van je eigen gevoelens en overtuigingen. Je schept daarin als het ware je eigen hiernamaals volgens je eigen ideeën, die meestal op je geloof zijn gebaseerd. Daarbij komt ook, en dat is misschien nog wel belangrijker, dat je werkelijk aanwezige krachten en entiteiten in de astrale of mentale sfeer als het ware aankleedt met je eigen voorstellingen, die eveneens meestal gebaseerd zullen zijn op je eigen geloofsbeelden.Gaitema schreef:Ik blijf het altijd vreemd vinden dat je wel je eigen ervaringen gelooft, maar niet de christelijke ervaringen.Zolderworm schreef: Ik ben niet echt christelijk in de zin van hoe de meesten hier christelijk zijn.
Dat komt naïef op mij over. Uittredingen zouden dan echt zijn, maar de sterfbedvisioenen en de bijna-doodervaringen in het christendom zijn dus weer niet echt. Daarbij komt het christendom van Jezus, zou die dan niet hebben bestaan?
Je hebt dan wel ontmoetingen met bepaalde hogere wezens, maar je ziet dan niet hun ware vorm, maar je eigen voorstellingen ervan. Deze wezens kunnen dan wel weer wel handelen, en tot je spreken, in het door jouw geschapen uiterlijke beeld van hen.