Hoe ik er tegen aan kijk:Storm schreef: 20 feb 2020, 13:22 @Peter79,
Een daad van volledige overgave; en dat had ik eens.
Nu zijn er teveel vragen ...
Die daad van volledige overgave is bekering - jouw kant van de medaille.
De keerzijde van die medaille is wedergeboorte - een daad van God
Die daad van God, daar moet je in geloven.
Jouw volledige overgave van toen wordt niet ongedaan gemaakt door de vragen die je later kreeg. Het is een gebeurtenis van toen, iets dat je zo moet laten staan.
Maar de daad van God toen, daar ben je aan gaan twijfelen. Je twijfelt, sterker nog, je durft je niet wedergeboren te noemen. De ervaring leert jou dat het niet terecht zou zijn om jezelf wedergeboren te noemen. Dan moet je dat uiteraard ook niet doen. Toch is dat wel de inzet van het geloof en de doop: het koninkrijk binnengaan niet door eigen kracht, maar door Gods kracht. Is het geloof niet wonder genoeg om daardoor een ander mens te zijn?
Die vragen, wat zijn dat voor vragen? Zijn die een gevolg van het geloof: "nu ik dit geloof, zit ik wel met deze vragen?" Als kinderen groeien, dan moet je ze op tijd nieuwe kleren geven, anders gaan ze knellen. Als de oude antwoorden niet meer werken, zijn er nieuwe antwoorden nodig.
Veel van de vraagstukken die je hier noemt, vind ik (ook) niet relevant. Het boek Hebreeën heeft het over schaduwen van wat komen zou, maar de werkelijkheid is Christus.... en woorden als erfzonde zeggen mij gewoon niets. Ik geloof niet dat een baby'tje zondig is, maar dat is een ander onderwerp.
Ik geloof ook niet meer in een schepping zoals het beschreven is in Genesis, ik geloof dat het verhaal van Noach en zijn ark niet werkelijk zo gebeurd is. Jona in de Vis is voor mij ook een vertelling een verhaal dat gaat en dat een bedoeling heeft, maar niet letterlijk zo gebeurd is.
Dat de redenering van Paulus ertoe leidt dat ook een baby'tje zondig is, is slechts een absurde consequentie van een redenering waarbij Paulus wil aantonen dat, geen mens uitgezonderd, er voor iedereen genade is. Als jezelf die genade kent, dan heb je die redenering niet nodig. Paulus schrijft zijn betoog met het oog op mensen die niet ontvankelijk zijn voor die genade. Dat die mensen die genade mislopen, dat doet Paulus heel erg pijn en daarom besteedt hij zoveel aandacht aan die redenering.