Mart schreef: ↑07 sep 2019, 17:19
peda schreef: ↑07 sep 2019, 15:56
De puur naturalistische oplossing ( alleen materie en energie/geen "'geest"' ) die Mart verbindt met Kr...
Dat herhaal je telkens weer. Naturalisme heeft er weinig mee te maken. Heb Krishnamurti notabene letterlijk geciteerd wat betreft de geest, die het brein, het denken, alle emoties, invallen, verbeelding omvat en iets heel bijzonders is: ''De geest wordt niet gevormd door wat hij bevat en toch, zonder deze inhoud bestaat hij niet; hij is meer dan wat hij inhoudt. In de volslagen leegte van de geest vinden het intellect, het denken, het voelen, het hele bewustzijn hun bestaan. Het woord is niet de boom, noch het blad, de tak of de wortels; het geheel van dit alles is de boom en toch geen van deze dingen. De geest is de leegte waarin dat wat tot de geest behoort bestaan kan, maar dat alles is niet de geest. In deze leegte ontstaan tijd en ruimte. Het brein kan het wezen van de geest niet bevatten, omdat het alleen fragmentarisch functioneert en de vele deeltjes niet het geheel zijn. Toch is het bezig om de tegenstrijdige fragmenten tot een geheel samen te voegen. Het geheel kan echter nooit verzameld en in elkaar gezet worden. Er bestaat een ‘denken’ dat wordt geboren uit het totaal leeg-zijn van de geest; dat leeg-zijn heeft geen middelpunt en is dus in staat tot oneindig bewegen. Uit dat leeg-zijn wordt schepping geboren, maar het is geen schepping zoals die van de mens die dingen in elkaar zet. Die schepping uit leegte is liefde en dood'' (13 september 1961).
Indien jij, Tin, Zolderworm of iemand anders het hierin met me oneens mocht zijn, ga ik graag openlijk de discussie aan.
Tin schreef: ↑07 sep 2019, 15:23
Hallo Peda, Je bent denk ik vooral op zoek naar 'hoe dacht Krishnamuri over'. Een antwoord daarop dat kan opgeslagen in het brein. Daarin verschil je overigens weinig met ieder mens.
Nou is wat dat betreft K een lastige, omdat het K daar juist níet om ging
Correct. Het was zelfs iets waartegen hij z'n hele volwassen leven streed.
Naturalisme heeft er inderdaad weinig mee te maken.
Maar Peda gaat er vanuit dat jij een naturalistische levensvisie hebt.
Die indruk heb ik ook, maar door dit topic twijfel ik daar dan weer aan.
Het citaat beschrijft iets dat inderdaad 'iets heel bijzonders is'.
Alleen dat feit al verwijderd het mijn's inziens van een 'naturalistisch- materialistisch' uitgangspunt.
Het citaat eindigt met de leegte waaruit de schepping geboren wordt.
In gesprek met Bohm gaat het nog verder:
K: We zeiden er is leegte, die leegte is alles, en dat is dus energie. Het is pure onvervalste energie. Is er iets wat daar bovenuit gaat?
Ik heb het gevoel dat we er nog niet zijn, ik heb het gevoel dat er iets is wat er boven uitgaat.
Bohm: Kunnen we zeggen dat iets de grond van het geheel is.
Wilt u zeggen dat alles voortkomt uit een innerlijke grond.
K: Ja, er is iets anders - ik moet ongelooflijk voorzichtig zijn. U weet dat we er heel erg voor moeten waken dat we niet romantisch worden, geen
illusies gaan koesteren, geen verlangen, of op zoek gaan.
Het moet gebeuren. Begrijpt u wat ik bedoel?
Bohm: We zeggen dat het van
dat moet komen. Wat we ook zeggen het moet afkomstig zijn van
dat
K: van
dat Zo is het. Het klinkt nogal arrogant.
Bohm: U ziet het werkelijk. Het is niet zo dat u er naar kijkt en dan zegt, dat heb ik gezien.
K: O nee, dan is het fout.
(Ojai, Californië, 2 april 1980)
Sebastiaan.
Niets is wat het lijkt.