Hoi Riemer,
Wim Nusselder schreef:Mwah...
Ik weet dat ik niet helemaal alle wijsheid in pacht heb en dat er dus vast enig onbegrip mijnerzijds in het spel zal zijn.
Riemer schreef:Bijzonder, als je dat weet waarom zijn je reacties dan wél van een gehalte dat hier naar neigt?
Daar heb ik 2 verklaringen voor:
1) Als je lang beste jongetje van de klas bent, uitermate serieus genomen wordt door leerkrachten en er zelfs mee wegkomt als je de leerkracht corrigeert, brengt dat als risico met zich mee dat je het te hoog in je bol krijgt.
Van huis uit meekrijgen dat je je daar niet op mag laten voorstaan en dat in elk geval niet mag laten blijken, werkt uiteindelijk ook niet mee, omdat het tot verdringing van het probleem leidt.
Zodra je je bewust wordt van het niet helemaal alle wijsheid in pacht hebben, zijn bepaalde patronen daardoor lastig meer te veranderen.
Daar komt bij dat geen enkel mens in staat is om consequent te leven naar zijn ideeën; daarvoor schiet ons vermogen om bewust te handelen gewoon tekort ten opzichte van het grote aantal situaties waarin we dan bewust beslissingen zouden moeten nemen.
Ik heb daarbij hulp nodig van anderen.
Ook jouw feedback aanvaard ik in dank.
2) Als Quakers zijn we gewend onze ingevingen relatief stellig te verwoorden, omdat we in relatief sterke mate negeren van elkaar wat ons niet aanspreekt.
Dat wat mede-Quakers aanspreekt wordt daardoor versterkt en wat hen niet aanspreekt 'sterft vanzelf uit'.
Ik heb gelezen wat je schreef en voorlopig genegeerd waar ik nog even niets mee kan.
Riemer schreef:Je verwijt me dus: ridicuul en onevenwichtig. Iets in me zegt "laat maar" maar goed, het zijn aantijgingen die jij maakt en kennelijk verwacht je dat ik daarmee instem. Dat doe ik dus niet, ik heb duidelijk een onderbouwing gegeven, je hebt de post gewoon niet gelezen óf niet gekeken naar de inhoud. Op zijn minst vreemd, op zijn hoogst bijzonder.
Ik verwijt je niets en ik 'tijg niet aan'.
Wat jij schrijft neem ik in hoge mate serieus en beschouw ik dus niet als ridicuul.
Sommige dingen die je schrijft geven mij echter de indruk dat je wat
ik schrijf niet serieus neemt, alias ridicuul vindt alias ridiculiseert, bijv. als je 'kipfilet bereiden' op één lijn stelt met 'funderen' en 'leiden' van de Kerk.
Wat ik
niet meer serieus neem bij jou zijn je aankondigingen van vertrek.
In het verlengde daarvan slaag ik er ook steeds beter in om je negatieve kwalificaties van wat jou niet zint met een korreltje zout te nemen.
[Modbreak Peter79: Iemand de waarheid eens vertellen is een vorm van spelen op de persoon]
Wim Nusselder schreef:Overigens negeer jij het grootste deel van mijn bericht.
Daarin komt de vraag aan de orde in hoeverre de Bijbel überhaupt bruikbaar is om standpunten te onderbouwen t.a.v. de vraag die aan de orde is in dit topic.
Riemer schreef:Negeer ik jouw bericht?
Een belangrijk deel daarvan, ja.
Laat maar zitten; via een andere weg komen we er ook wel.
Riemer schreef:Maar goed: de Bijbel is als sinds pakweg 237 na Christus bruikbaar, welke reden heb jij dat dit niet het geval is en dat de Kerk der eeuwen er altijd naast zat?
De Bijbel is hoogst bruikbaar, maar niet voor alle doeleinden.
Ik had dit topic zo opgezet, dat de Bijbel slechts deels bruikbaar is voor wat hier aan de orde is.
Dat de Bijbel onbruikbaar zou zijn en dat de Kerk der eeuwen er altijd naast zou hebben gezeten heb ik nooit geschreven of geïmpliceerd.
Riemer schreef:Kennelijk geldt hier de norm die jij voor je persoon stelt als norm voor alles. Ik ga daar niet in mee. Spijt me (niet echt) maar ik kan niet leven met de norm die jij (onbewust) oplegt aan anderen. Die norm verbiedt namelijk het kennen van de Bijbel als Woord van God. Ik laat me dat niet verbieden. Zoals de Bijbel zelf al getuigd over haar heiligheid, wat denk je, sta jij daar boven? Samengevat en niet negatief bedoeld:"Wie denk jij dat je bent BOVEN de Bijbel"?
Als je niet kunt leven, ga je dood; een voorbeeldje van een negatieve kwalificatie die ik even wat minder serieus neem.
Ik verbied niets, ook niet onbewust.
Ik blijf je wel herinneren aan wat je zelf schreef.
[Modbreak Peter79: Iemand herinneren aan wat hij of zij ergens anders heeft geschreven, vind ik heel normaal, maar sommige deelnemers zien het als spelen op de persoon. Wees er voorzichtig mee!]Wim Nusselder schreef:Logischerwijs kun je de vraag in hoeverre we als christenen zonder de Bijbel kunnen niet uitsluitend onderbouwen vanuit de Bijbel zelf.
Jij zelf schreef dat de Bijbel een boek als elk ander boek is als de Geest de Bijbel niet tot leven brengt.
Dan duid je kennelijk niet op de Geest waarover de Bijbel verhaalt, maar de inspiratie nu die we nodig hebben om de Bijbel goed te lezen.
Daar was ik het helemaal mee eens.
Bovendien lees ik in de Bijbel her en der verwijzingen naar de Geest als inspiratiebron naast de Schriften (toen nog de Joodse) en directe overlevering via de apostelen.
Riemer schreef:Ik heb het dan ook over de Geest waarover de Bijbel getuigt en spreekt.
De Geest waarover de Bijbel spreekt is een Geest die ook buiten de Bijbel om beschikbaar is.
Jezus verwees zijn volgelingen naar de Geest die hij zou sturen om hen
verder te helpen en niet naar zijn biografie die hij sommigen van hen zou (laten) influisteren.
Het is inspiratie van Geest op het moment dat we lezen die we nodig hebben om de Bijbel voor ons tot leven te brengen.
Als je bedoelde dat de Geest die via de Bijbel tot ons spreekt (die vervat is in 'de letter') nodig is om de Bijbel tot leven te brengen, dan maak je de Bijbel tot een directere inspiratiebron dan de Geest en neem je de Bijbel de facto op in de drie-eenheid, als persona/masker van God.
Met v&Vriendengroet,
Wim