Hallo Christiaan,Christiaan schreef: ↑24 feb 2020, 12:55 Mijn conclusie na de gesprekken in dit topic:
De atheïst (ik generaliseer even) is niet bang om te zeggen dat hij niet gelooft dat het aantal paaseitjes even is Omdat hij weet dat het niet aannemen van de propositie (het aantal is even) niet leidt tot de aanname dat het aantal oneven is. Het is jammer dat sommigen hier dat niet inzien. Zelfs peda schittert door afwezigheid door geen antwoord te geven of hij gelooft dat het aantal paaseitjes even is. Iemand van wie ik weet dat hij zuiver logisch redeneren hoog in het vaandel heeft. Vanwaar die angst
Ik weet dat het aantal even of oneven is (het is een dichotomie). Ik geloof niet dat het aantal even is. Ik geloof ook niet dat het aantal oneven is. Ik geloof dus geen van beide. Ik onthoud mij van geloof, omdat ik geen goede reden heb om 1 van de twee proposities te geloven. Dus is er geen geloof, want ik geloof niet. Het antwoord op de vraag: Geloof je dat het aantal paaseitjes even is? is dus Nee
Volgens de logica is iets p of niet p (-p). Als je niet gelooft in een god, hoe kun je dat niet niet-geloven in een god? Ofwel; hoe kan het dat iets tegelijkertijd p en -p is? Dat is tegenstrijdig met de basisbeginselen van de logica. De laws of thought, het fundament van de logica en filosofie, wordt door sommigen hier met voeten getreden. https://en.wikipedia.org/wiki/Law_of_thought
Er is dan ook nog niemand hier geweest die dit op logische gronden kon weerleggen. Er is logisch gezien ook geen speld tussen te krijgen.
theïsme = geloof in een god of goden
atheïsme = a-theïsme = niet-theïsme = geen theïsme = geen geloof in een god of goden
Het meest ironische aan dit alles is dat sommigen hier zo angstig zijn voor dogma’s en zich hiervan proberen te distantiëren, dat ze het dogma niet geloven is een geloof aannemen. Dat wil dus zeggen, iets aannemen zonder een logisch valide argument en zonder bereidt te zijn van inzicht te veranderen. Men probeert zich zo ‘neutraal’ mogelijk te positioneren door anderen in een hokje te plaatsen op basis van onlogische argumenten als ware het een superieure positie.
Ik heb nog even jouw inbreng er bij gehaald om bij de les te blijven.
Mijn eerder gegeven antwoord was dat ik "' geloof "' koppel aan een argumentatie. Wanneer er geen argumentatie is dan is er voor mij geen verbinding met "'geloof"' ook al kan er in het spraakgebruik wel gesproken worden over "" geloof "". Voorbeeld ik "' geloof "' dat het regent.
Een atheist die het allemaal geen zak interesseert, wil ik best een "' geen geloof in een god of goden "' toekennen.
Maar op fora tref je deze groep van volledig ongeinteresseerde atheisten m.i. niet aan.
In tegendeel je treft er atheisten aan die zeer geinteresseerd zijn om zich met God bezig te houden.
Deze geinteresseerden hebben wel degelijk argumenten gevonden om hun positie te kunnen verdedigen. Bijvoorbeeld de aseiteit van de natuur.
Ik noem deze geinteresseerden "'gelovigen"" in het naturalisme. De juistheid van het naturalisme is namelijk niet op harde wijze te bewijzen.
Geen "' gelovige "" in het niet bestaan van God, wel gelovige in het naturalisme.
Misschien is mijn positie nu duidelijker. Ik ben dus bescheidener als Zolder. Het afwijzen van het "' geloof van een ander "' gebeurt op basis van het eigen "" geloof in het andere "".