Daar off topic en wat mij betreft een nieuw topic waard.
Mijn reaktie werd ook erg lang, dus ik moet het in 2 posts delen.
________________________________________________________ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Wat jij theologisch liegen noemt is een kwestie van de brede context.Atheist2 schreef: 14 apr 2020, 22:16 Als je Genesis gewoon leest, zonder dat je theologisch moet gaan liegen dan lees je zelfs dat de serpent, slang of wat ever gelijk had en niet JHWH. Die stelde dat je dood zou gaan als je van de boom at. Maar dat gebeurde niet, daarvoor moest God de mens eerst uit het paradijs verdrijven zodat hij niet van de boom kon eten van eeuwig leven.
Als God dat niet had gedaan kon Adam eten van de boom van eeuwig leven en eeuwig leven. MET de kennis die de goden ook hadden, wat God zelf toegeeft "hij is onzer gelijk geworden, kennende goed en kwaad"..
Er staat in de Bijbel meer dan alleen Genesis 3 wat hier over gaat en wat anderszins relevant is. En zo vorm je dan een duidelijker beeld, voor zover dat mogelijk is.
De serpent bijvoorbeeld, ook al werd hij genoemd als listiger dan de andere dieren des velds, is meer dan een dier des velds, alleen al omdat ie communiceerde met de vrouw, ze hadden een gesprek.
Desalniettemin heb je wel een punt.
Er wringt zeker wel iets, en misschien moet ik mijn / de interpretatie van dat sterven herzien / heroverwegen.
Aantal punten:
De boom des Levens was niet verboden om van te eten, maar het eten van de Boom der kennis van goed en kwaad was de reden om helemaal niet meer in God's Rijk (Paradijs) te mogen of te KUNNEN zijn.
Ook de serpent kon daar om zijn overtreding niet meer zijn.
Het punt is dat waar God in volheid aanwezig is, het onheilige niet kan zijn omdat het dan zou sterven.
Dat zie je ook aan de srtikte voorwaarden waaraan de priesters moesten voldoen om Hem in de Tempel te ontmoeten.
Daar stelde God heilgende voorschriften voor de priesters, en als dat gecompromitteerd werd dan stierven ze.
Dus het onheilig / niet geheiligd zijn in God's Rijk is fataal.
"God is een verterend vuur" voor het onheilge.
Dat is misschien meer een soort natuurwet die in zijn Rijk geldt dan dat het een straf is.
Maargoed, terug naar de mens die voorzeker zou sterven op de dag dat ie van de verboden boom zou eten.
En inderdaad, ze vielen niet ter plekke dood neer.
Ik wil je wel bedanken voor het krachtige hameren op dat punt, want ik vond de gebruikelijke interpretaties ook nooit echt bevredigend, maar ik zat er niet meer zo mee.
Jij dus wel en anderen ongetwijfeld ook, dus i.m.o. een belangrijk punt.
Maar de tekst in het begin vanhet boek Genesis is zeer beknopt voor de hoeveelheid informatie die er in zit.
Speculeren en de bredre context zoeken (wat jij dan theologisch liegen noemt) is daarom helaas onvermijdelijk.
Het punt is ook dat de serpent nooit is opgevat als de goeierik en YHWH als de slechterik in de rest van de Bijbel.
Dus wat nu?
Het is wel duidelijk dat God een Heilsplan voor de mens in beweging zet, en dat het een moeilijk traject zal zijn.
Het doel van dat Heilsplan is dat de mens weer in het Paradijs (God's Rijk) zal leven, met Hem, en alsnog van de Boom des Levens zal eten.
De serpent kreeg zijn lot ook voorgeschoteld: Het zaad van de vrouw zal hem de kop vermorzelen.
Verder kunnen we beter de tekst er zelf maar even bij halen, aangezien we daar van uit gaan:
7 Toen werden hun beider ogen geopend, en zij bemerkten, dat zij naakt waren; zij hechtten vijgebladeren aaneen en maakten zich schorten.
8 Toen zij het geluid van de Here God hoorden, die in de hof wandelde in de avondkoelte, verborgen de mens en zijn vrouw zich voor de Here God tussen het geboomte in de hof.
9 En de Here God riep de mens tot Zich en zeide tot hem: Waar zijt gij?
10 En hij zeide: Toen ik uw geluid in de hof hoorde, werd ik bevreesd, want ik ben naakt; daarom verborg ik mij.
Kennelijk is de naaktheid een probleem zodra de mens de kennis van goed en kwaad verkreeg.
De mens was daar letterlijk niet op gekleed.
11 En Hij zeide: Wie heeft u te kennen gegeven, dat gij naakt zijt? Hebt gij van de boom gegeten, waarvan Ik u verboden had te eten?
12 Toen zeide de mens: De vrouw, die Gij aan mijn zijde gesteld hebt, die heeft mij van de boom gegeven en toen heb ik gegeten.
13 Daarop zeide de Here God tot de vrouw: Wat hebt gij daar gedaan? En de vrouw zeide: De slang heeft mij verleid en toen heb ik gegeten.
14 Daarop zeide de Here God tot de slang: Omdat gij dit gedaan hebt, zijt gij vervloekt onder al het vee en onder al het gedierte des velds; op uw buik zult gij gaan en stof zult gij eten, zolang gij leeft.
15 En Ik zal vijandschap zetten tussen u en de vrouw, en tussen uw zaad en haar zaad; dit zal u de kop vermorzelen en gij zult het de hiel vermorzelen.
Dit is de aanzet tot het Heilsplan, waarin uiteindelijk het zaad van de vrouw Jezus Christus zal zijn.
Niet het zaad van de man dus.
We kunnen er i.m.o. vanuit gaan dat de serpent, die later in de Bijbelteksten een gevallen / rebellerende god blijkt te zijn, ook de kennis van goed en kwaad had en misschien ook van de boom des levens had gegeten.
Op zichzelf dan onsterflijk, maar dat betekent niet dat God hem niet kan vernietigen.
16 Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermeerderen de moeite uwer zwangerschap; met smart zult gij kinderen baren en naar uw man zal uw begeerte uitgaan, en hij zal over u heersen.
Een mooie trigger tekst voor feministen...
En hun strijd tegen dit concept maakt hen nog ongelukkig ook, en (want?) mannen knappen er op af.
Vreemd hoe dat dan werkt..
17 En tot de mens zeide Hij: Omdat gij naar uw vrouw hebt geluisterd en van de boom gegeten, waarvan Ik u geboden had: Gij zult daarvan niet eten, is de aardbodem om uwentwil vervloekt; al zwoegende zult gij daarvan eten zolang gij leeft,
18 en doornen en distelen zal hij u voortbrengen, en gij zult het gewas des velds eten;
19 in het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aardbodem wederkeert, omdat gij daaruit genomen zijt; want stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren.
Vet gedrukt, sinsdien is dit i.m.o. de nieuwe status van de mens.
De mens is kennelijk gereduceerd tot tijdelijke animerende stof.
De vraag is nu of dit het sterven is waar God voor waarschuwde.
Zo ja, dan loog de slang daar over.
Zo niet, dan klopt de meest gangbare interpretatie niet.
20 En de mens noemde zijn vrouw Eva, omdat zij de moeder van alle levenden is geworden.
21 En de Here God maakte voor de mens en voor zijn vrouw klederen van vellen en bekleedde hen daarmede.
Dit is ook interessant en mogelijk zeer relevant.
De mens eet volgens de Bijbel pas vlees sinds de 8 mensen uit de Ark kwamen.
Er werden dus dieren op"geofferd", kenelijk door God zelf, om de naaktheid van de mens te bekleden.
Een mogelijkheid is dat God hen zo gratie verleende en hun leven verkoos te redden.
Maar kennelijk is de naaktheid op zich ook een probleem als je de kennis van goed en kwaad hebt.
22 En de Here God zeide: Zie, de mens is geworden als Onzer een door de kennis van goed en kwaad; nu dan, laat hij zijn hand niet uitstrekken en ook van de boom des levens nemen en eten, zodat hij in eeuwigheid zou leven.
Het is kennelijk niet de bedoeling dat de naakte mens met illegaal verkregen kennis van goed en kwaad eeuwig leeft of überhaupt in God's Rijk kan bestaan.
De mens moet daarvoor gekleed zijn en zonder zonde.
Wellicht geldt dit ook voor de goden / engelen (zonen van God).
De serpent wist dat natuurlijk ook, en daarom is de serpent geen goeierik die de mens wilde helpen.
Het is God die deze fatale gang van zaken omkeert in een Heilsplan.
23 Toen zond de Here God hem weg uit de hof van Eden om de aardbodem te bewerken, waaruit hij genomen was.
24 En Hij verdreef de mens en Hij stelde ten oosten van de hof van Eden de cherubs met een flikkerend zwaard, dat zich heen en weer wendde, om de weg tot de boom des levens te bewaken.
Dus voorlopig geen toegang meer, en ze zouden m.i. de toegang ook niet meer overleven in hun gevallen staat.
Er is nu een scheiding tussen God en de mens ontstaan.
De énige en permanente winst voor de mens is de kennnis van goed en kwaad.
Maar aangezien de mens geen heilige (meer) is, wat ook direct in Genesis 4 blijkt waar de eerst broer zijn broer vermoord, veroodeelt die kennis van goed en kwaad ook onszelf.
Dit is m.i. de menselijke tragedie van het tegen beter weten in handelen.
Maar het plan is van dan af aan een herstel van het burgerschap in God's Rijk.
verder in de tijd wordt dan ook in de Bijbel de rode draad dat God's gekozen volk als heiligen in God's heilge land zullen komen te leven.
De voorwaarden zijn echter zeer streng (zie bijvoorbeeld Leviticus) en God's volk schiet daar in tekort, en zo komt uiteindelijk God's Gratie in Jezus Christus en een wedergeboorte vanuit God tot de mens, en niet alleen voor de Jood maar voor eenieder die in Hem gelooft.
(wordt vervolgd)