Petra schreef: 16 apr 2020, 05:00
Jerommel schreef: 15 apr 2020, 16:08
15 En Ik zal
vijandschap zetten tussen u en de vrouw,[/i]
16 Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermeerderen de moeite uwer zwangerschap; met smart zult gij kinderen baren en naar uw man zal uw begeerte uitgaan, en hij zal over u heersen.
17 En tot de mens zeide Hij: Omdat gij naar uw vrouw hebt geluisterd en van de boom gegeten, waarvan Ik u geboden had: Gij zult daarvan niet eten, is de aardbodem om uwentwil vervloekt; al zwoegende zult gij daarvan eten zolang gij leeft,
18 en doornen en distelen zal hij u voortbrengen, en gij zult het gewas des velds eten;
19 in het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aardbodem wederkeert, omdat gij daaruit genomen zijt; want stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren.
Dat is idd typerend voor Gods oplossingen als Hij tegen problemen met Zijn eigen schepping aanloopt; vooruit IK gooi er nog een flinke schep ellende bovenop.
Ten eerste is het niet zozeer God's probleem, God had ook met een schone lei kunnen beginnen.
Het is het probleem van de mens wat God op lost met een Heilsplan.
Dat dat plan moeilijk en zwaar is voor de mens is een feit.
Het is een beproeving en de mens zal zodoende uiteindelijk beproefd (betrouwbaar gebleken) zijn én de kennis van goed en kwaad hebben.
De serpent belandt in de rol van verleider en aanklager en god van de doden.
En nu de mens sinds Genesis 3 in een bepaald opzicht dood is, heeft de serpent macht over de wereld.
Hij schept een paradijs.
Zet er zelf een paar lustopwekkende bomen in.
Wie in Genesis 3 wekte de lust voor de verboden boom op?
Zet er vervolgens een koppel onvolmaakte mensen in die geen verleidingen kunnen weerstaan, terwijl Hij dat wél verlangde.
Wie zegt dat de serpent in opdracht van God de mens verleidde?
Er als het daardoor mis gaat.. gooit Hij er nog een extra bak ellende bovenop. . Vijandschap, smart, lijden, onderdrukking, vervloekingen, zwoegen ..
Maar je benadert de materie zo oppervlakkig, dat je concludeert dat niet leuk = niet goed en nergens goed voor.
Ik ben met je eens dat het niet leuk is, daar niet van, en ook ik kan je niet vertellen waarom precies die ellendige zaken er aan worden toegevoegd.
Ik kan wel filosoferen en speculeren, maar dat blijft dan bij "zou kunnen".
Het uiteindelijke punt is evengoed dat het Gode Nieuws, dat is het Evangelie, beantwoordde aan een leegte, een gemis en een behoefte aan herstel van de relatie met God, waardoor het snel verspreidde onder de mensen.