twijfelaar schreef: 18 apr 2020, 08:28
Peter79 schreef: 18 apr 2020, 06:28
Petra schreef: 18 apr 2020, 02:38
En dus ook kennelijk met de bedoeling om hen en alle nakomende generaties naar meer te laten verlangen en ze daarvoor dan te bestraffen.
En dit verwijt staat ook al in dat verhaal: Adam zei: de vrouw die u mij gegeven heeft ... HadGod datmaar niet gedaan. Het verhaal typeert de mens zo treffend!
Het valt mij op dat jullie bij het scheppingsverhaal alleen maar het slechte van de mens er uit lichten. En dat het allemaal dankzij JC goed gaat komen. Aan de oorzaak van het slechte in de mens gaan jullie voorbij.
Wat is dan de oorzaak?
Ik ben het met je eens dat wij inderdaad nooit genoeg hebben en anderen graag de schuld van onze fouten geven. Maar als christen zou je echt meer bij de oorzaak van onze onvolmaaktheden moeten stilstaan, namelijk dat God willens en wetens de mens met een vrije wil heeft geschapen omdat hij niet blijkbaar van robots hield maar het interessanter vond op het moment te wachten dat Adam en Eva over de streep gingen.
Hoe kom je daarbij?
Toen dat gebeurde, en dat wist Hij natuurlijk, kwam Hij gelijk met een pakket straffen alsof hun ongehoorzaamheid Hem overviel.
Als er 1 ding in het verhaal duidelijk is, is het dat het eten niet zonder consequentie is. Het verhaal vermeldt niets over het voorzien door God dan wel het overvallen zijn.
Jezus heeft daar nog een brandende hel aan toegevoegd voor de bokken links van Hem. "Gaat weg van mij, geween en knersing der tanden".
Een bekende voorstelling in het Jodendom van die tijd aan de hand waarvan Jezus zijn boodschap vertelt.
De christenen hebben de aanwezigheid van een ziel nog wat verder uitgewerkt maar God beperkte zich in het paradijs tot wat tijdelijke maatregelen. Het verschil tussen mij en jou en Jerommel is dat dat jullie enkel naar jezelf kijken zoals je bent alsof dat een gegeven is en naar Jezus zoals je wilt worden terwijl ik meer naar de oorzaak kijk. Waarom schiep God ons terwijl Hij wist dat het fout zou gaan, dat het zou uitmonden in de dood van miljoenen doden in de recente oorlogen, ziektes en hongersnoden.
Jij doet alsof je de waarheid kent en blijft hangen in een schuldvraag. Die vraag heeft in mijn leven ook gespeeld; het boek Job heeft mij geholpen (Job krijgt geen antwoord, heeft ook zelf geen schuld, maar hij besluit af te zien van stof en as). Jezus zelf wees ook de schuldvraag van de hand m.b.t. de mensen die stierven toen de toren van Siloam instortte.
Jullie stellen een robot tegenover de mens met een vrije wil. Ik zie het anders. Jezus was ook een mens maar die had zoveel kracht dat Hij de satan kon weerstaan toen die Hem probeerde te verleiden en Jezus was echt geen robot, denk er maar aan hoe Hij de tempel met een zweep schoonveegde. Waarom Adam niet wat meer goddelijke wilskracht gegeven? In mijn optiek heeft de God uit de bijbel bewust alles fout laten lopen. Ik lees Genesis en alle bijbelboeken dan ook niet anders dan interessante verhalen, leuk om te lezen hoe de mensen in die tijd overal het doen en laten van hun God in zagen. En natuurlijk kun je er het nodige over onszelf uit leren maar daar zijn ook andere mogelijkheden voor. Ik en het dus niet met je eens dat je die God als Schepper de hand boven het hoofd houdt en de schuld van alle narigheid om ons heen bij onszelf zoekt. Als Christen zou je daarin wat kritischer moeten zijn. Ik als ongelovige mag wel de schuld bij mezelf zoeken omdat ik niet in een scheppingsverhaal geloof.
Je uitgangspunt bepaalt hoe je de verhalen leest. De vragen die we hebben zijn hetzelfde (waarom viel Adam wel en Christus niet), maar jij hebt een antwoord gevonden, waardoor je zelf niet meer in beweging hoeft te komen.