Hallo Hopper,hopper schreef: 18 apr 2020, 15:13Bewustwording van de betekenis betekent tevens het inzicht dat ik gelovigen het 'zien' van de betekenis niet kan geven.peda schreef: 18 apr 2020, 14:57
Omdat de bijbel verhalen nog steeds door een aantal gelovigen als historische gebeurtenissen worden gezien, krijg je daarop weer reacties. Zowel van gelovigen die afgestapt zijn van letterlijke lezing als van andersdenkenden die de geloofwaardigheid van de letterlijke lezing bestrijden. Op een forum ontmoeten de verschillende zienswijzen elkaar. Discussies schieten in wezen geen fluit op omdat iedereen de eigen standpunten blijft huldigen. Wanneer je gelooft dat er ooit een slang heeft gesproken, stap je niet zomaar van die overtuiging af omdat een ander beweert dat het onmogelijk is dat slangen spreken. Zo is het eigenlijk met elk in de bijbel vermelde Wonder dat als werkelijk gebeurd wordt gezien. Is Jezus werkelijk uit de dood herrezen, heeft Jezus werkelijk water in wijn veranderd, heeft Jezus werkelijk over water gelopen. Het zijn "' statements ""
die tussen de pro's en de contra's altijd en per definitie tot een veelheid van reacties leiden. Heb je het niet over deze heikele punten, dan komt wel de politiek ( bv Trump ) de regie, in het uitdragen van grote verschillen in inzicht, overnemen. Mensen denken in bijna alle opzichten nooit gelijk. Veelkleurigheid troef.
Een discussie hierover is dus altijd een discussie met je zelf. Ik gebruik dit forum dan ook niet om anderen hier te overtuigen, maar om mijn eigen conceptueel begrijpen te ordenen. Immers, zou ik iemand van de betekenis van Genesis weten te overtuigen, dan zit die persoon wederom in een overtuiging (geloof).
Spiritualiteit kan nooit een overtuiging/geloof zijn. Bijvoorbeeld Jezus is in mijn optiek uit de dood verrezen. Maar ik vat dat geheel anders op dan (veel) gelovigen dat doen. Wederopstanding is in mijn betekenis dát wat herrijst als de persoons-ik is gestorven. Er zit niks anders op dan Jezus te volgen in de persoons-dood. Maar als je voor jezelf voor de persoon die je bent een plekje in het hiernamaals wenst, dan ben je aan het wens-denken. Dat gaat nooit werkelijkheid worden.
Ik vind het wel fascinerend dat totaal verschillende spirituele "' inkleuringen "' de bijbel inhoud gebruiken als inspiratie voor het fundament van hun eigen specifieke overtuiging. Jij bent daar een stevig voorbeeld van. Van Jerommel tot Hopper, een langere liniaal is nauwelijks te denken. Een ieder zoekt een eigen positie op de liniaal, hoewel de posities ten diepste niet met elkaar sporen. Wel fascinerend.