Ik vond nog een aardige verdieping mbt wonderverhalen:
https://www.bijbelhuiszevenkerken.be/bi ... erverhalen
Ik zoek nog wel een wonderverhaal uit een andere cultuur (b.v. Grieks of Romeins).
Kan zo’n verhaal het opnemen tegen de wonderen die Jezus doet?
Jezus zet in de wonderverhalen mensen weer op de voeten.
Het zijn de lamgeslagen, mensen die geen toekomst meer zien, die zich in een graf wanen, vol angst leven.
Deze worden opgewekt door het geloof in Jezus, hij, die mensen uit die diepte trok (waar hij zelf ook geweest is).
De mens is niet bestemd voor de dood maar voor het leven.
De wonderverhalen in de bijbel zijn dus compleet anders.
Karl Barth beschrijft ze als volgt:
1. Ze worden niet gepland, Jezus doet het onbedoeld (waar nodig)
2. Het is geen therapeutische techniek, zijn geen magische bezweringsformules.
Hij raakt mensen hooguit aan.
3. Hij doet de wonderen niet voor zichzelf, geen verdienmodel, springt niet van de tempel.
En laat zichzelf ook niet van het kruis redden.
4. Er zit geen verbeterprogramma in zijn wonderen.
Blinden bleven er, ‘opgewekte’ mensen gingen alsnog weer dood, hongerigen moesten weer gevoed worden.
5. Zijn verkondiging (woord) en zijn wonderen (daad) zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en roepen op tot geloof.
6. Alle wonderen hebben een symbolisch karakter.
Een wonderbaarlijke visvangst en een visser van mensen, brood dat vermenigvuldigd wordt, verwijst naar het manna dat uit de hemel komt.
En in de woestijn “De mens zal niet van brood alleen leven, maar van elk woord dat uit de mond van God komt.”
Een wonder die dit mist (de goocheltruc is geen bijbels wonder).
Er staat tevens dat de mensen om wonderen vragen (om tekenen), maar dat ze geen teken gegeven gaat worden
(Hooguit het teken van Jona…)
Mattheüs 16:4 Het verdorven en overspelig geslacht verlangt een teken; maar hun zal geen teken gegeven worden dan het teken van Jona, de profeet. En Hij verliet hen en ging weg.
Heeft iemand de wonderverhalen van Sai Baba om hiertegen te toetsen?