Stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren. Wat eigenlijk betekent: wie in de stof leeft zal in de stof sterven.Door de gedachten te concentreren op het eigen ik, en meer naar persoonlijke dan naar geestelijke vrijheid te streven, gaan we de weg die naar omlaag voert. Het pad van zelfzucht is het pad naar steeds lagere, stoffelijke gebieden en sferen, tot tenslotte de vernietiging volgt aan het einde van de kosmische cyclus, wanneer de stof zelf oplost: maya, als materie, is een illusie.
Als individu kan ik niet alleen bestaan.De belangrijkste wet van het heelal is zelfvergetelheid en niet het concentreren van de aandacht op persoonlijke vrijheid, zelfs niet op uw individualiteit. Leven voor alle dingen is de voornaamste wet van het heelal, niet de leer dat ieder voor zich moet leven om voor zichzelf de innerlijke, geestelijke krachten te ontwikkelen.
Dat is de belangrijkste vraag voor de mens: heb jij het denkbeeld dat je afgescheiden bent van de rest? En koester je dat denkbeeld?De grote ketterij en de enige werkelijke ketterij is het denkbeeld dat iets afgescheiden is, losstaat en essentieel verschilt van andere dingen.
Het willen heeft vaak een karakter van wensen: ik wens dat het vrede wordt, ik wens dat mijn moeder geneest van die kanker enz enz.Dit gevoel van afgescheidenheid is de oorzaak en de wortel van alle kwaad. Het kweekt de eigenliefde aan: ik wil dit, ik ben dat, het is van mij.
Je kunt willen/wensen tot je een ons weegt. het levert alleen maar afgescheidenheid op.
Make ZELFZUCHT great again! Zelfzucht ligt ook in de verschijnselen die we 'great' willen maken. Het christendom moet het grootste worden! Groter dan de islam! Wij moeten winnen, winnen, winnen!Zelfzucht is beperkend; ze ligt ten grondslag aan alle degeneratie, aan alle morele verval, aan alle mentale en lichamelijke zwakte; ze verlamt; ze stelt grenzen en laat geen ruimte voor uitbreiding en groei. Zelfzucht is de wortel van alle kwaad en dus ook van mentale zwakheid, van een gebrek aan aanleg en kracht, van een gemis aan oordeel en onderscheidingsvermogen, van het ontbreken van een meevoelend hart.
Amen.Zelfzucht en onwetendheid zijn de oorzaak van onenigheid en ruzie onder de mensen; want wie uit is op eigen voordeel, maakt gebruik van de natuurkrachten voor persoonlijke en zelfzuchtige doeleinden – soms met opzet, soms halfbewust.