Dit raakt mij.
-
- Man/Vrouw: M
Re: Dit raakt mij.
Als een rots in de branding.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
-
- Man/Vrouw: V
Behoefte aan helpen, te goeder trouw, maar niet voldoende invoelingsvermogen?
En daardoor minder begrip?
Edit:
Dan begrijp ik je reactie niet.
Wat heeft God jou aangedaan?Snelheid heeft het over jaloezie op Gaitema, maar ik ben eerder jaloers op God. Niks doen, en toch alle credits krijgen/eisen.
Is het dan toch God, die alles op zijn geweten heeft?
Ik weet dat je dit niet meer zo gelooft, maar waarom dan zo je reactie op schrijven?
Laatst gewijzigd door Maria K op 30 mei 2020, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gorter.
-
Ik heb de vraag van Maria naar eer en geweten beantwoord, ik heb de beschuldiging van Pedo ontkracht en daar laat ik het bij in deze topic. Ik zie het ruzie zoeken van de gelovigen hier alweer langs komen en daar heb ik geen zin in.
-
Misschien het verstandigste.twijfelaar schreef: ↑30 mei 2020, 22:12 Ik heb de vraag van Maria naar eer en geweten beantwoord, ik heb de beschuldiging van Pedo ontkracht en daar laat ik het bij in deze topic. Ik zie het ruzie zoeken van de gelovigen hier alweer langs komen en daar heb ik geen zin in.
Maar ik probeer het aan te gaan positief geïnteresseerd te blijven, maar toch ook mijn gedachten te ventileren.
Gorter.
Gorter.
-
Doe even wat aan die spelfout van die naam.
-
Peda!!!!!!!!!!!!!!
-
-
Ja, dat was leuk...
-
Ik weet niet precies waar dit op slaat.
Maar ik gebruik dit even om te schrijven hoe bijzonder ik deze reactie op het topic van G, vind.
viewtopic.php?p=291182#p291182
En hoe eerlijk en oprecht je hier over komt.
Gorter.
Gorter.
-
Misschien zou je eens moeten stoppen met INSINUATIES. Jaloersheid, acties die niet bevallen enzovoort. Je kunt niet in het hoofd van een ander kijken. Zo vaak met insinuaties komen is niet echt een fijne eigenschap. Verder alles oké.Snelheid schreef: ↑30 mei 2020, 21:18Wat is er mis met de reactie Peda niks dus alleen jou bevalt deze reactie niet die respectvol is.twijfelaar schreef: ↑30 mei 2020, 21:16Je geeft hier een standaard reactie van je die in deze topic niet van toepassing is. We zijn hier niet in gesprek met G. maar reageren op de vraag van Maria of wij door de ontboezeming van G. geraakt zijn. Een eerlijk antwoord met de daarbij behorende argumentatie is dan echt niet misplaatst. Dat heb ik getracht te geven en A2 heeft zo ook zijn mening heel terecht geplaatst.peda schreef: ↑30 mei 2020, 20:53 De reactie van Gaitema gaat over Gods trouw en genade. God helpt hem in Zijn Stilte en rust, zo de bijdrage. Daardoor wordt Gaitema geraakt.
Wat moet je dan wanneer als reactie komt: God bestaat niet, verkeerd verbonden, fantasie wereld, niet rekenen op sprookjesfiguren enz. Geen trouw, geen genade, geen hulp. Je bent dan snel uitgepraat. In het gunstigste geval zeg je dan "' goedendag "' en je gaat de eigen weg op zoek naar iemand die begrijpt waar je het over hebt.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 30 mei 2020, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
-
Waarom zouden wij dat doen. Het is gewoon een reactie en meer niet.Zolderworm schreef: ↑30 mei 2020, 23:26Misschien zou je eens moeten stoppen met INSINUATIES. Zo vaak met insinuaties komen is niet echt een fijne eigenschap. Verder alles oké.Snelheid schreef: ↑30 mei 2020, 21:18Wat is er mis met de reactie Peda niks dus alleen jou bevalt deze reactie niet die respectvol is.twijfelaar schreef: ↑30 mei 2020, 21:16Je geeft hier een standaard reactie van je die in deze topic niet van toepassing is. We zijn hier niet in gesprek met G. maar reageren op de vraag van Maria of wij door de ontboezeming van G. geraakt zijn. Een eerlijk antwoord met de daarbij behorende argumentatie is dan echt niet misplaatst. Dat heb ik getracht te geven en A2 heeft zo ook zijn mening heel terecht geplaatst.peda schreef: ↑30 mei 2020, 20:53 De reactie van Gaitema gaat over Gods trouw en genade. God helpt hem in Zijn Stilte en rust, zo de bijdrage. Daardoor wordt Gaitema geraakt.
Wat moet je dan wanneer als reactie komt: God bestaat niet, verkeerd verbonden, fantasie wereld, niet rekenen op sprookjesfiguren enz. Geen trouw, geen genade, geen hulp. Je bent dan snel uitgepraat. In het gunstigste geval zeg je dan "' goedendag "' en je gaat de eigen weg op zoek naar iemand die begrijpt waar je het over hebt.
Inderdaad verder alles oke , wij mogen toch hopen met jou ook,maak er mooie dagen van met de versoepeling van regeringswege.
Laatst gewijzigd door Snelheid op 30 mei 2020, 23:33, 2 keer totaal gewijzigd.
VERITAS VOS LIBERABIT.
-
Dat valt mee. Je hebt alleen last van tinnitus als je het aandacht geeft. Ik heb er dus nu last van!Snelheid schreef: ↑30 mei 2020, 21:43Tja die mensen zijn te beklagen het schijnt verschrikkelijk te zijn.Jerommel schreef: ↑30 mei 2020, 21:34Zeker als je tinnitus hebt..Snelheid schreef: ↑30 mei 2020, 21:15De stilte is vol met geluid.hopper schreef: ↑30 mei 2020, 21:11Dat zijn typische anti-reacties. Ik beschouw het 'geraakt zijn' als een ontwikkeling van de geest.peda schreef: ↑30 mei 2020, 20:53 De reactie van Gaitema gaat over Gods trouw en genade. God helpt hem in Zijn Stilte en rust, zo de bijdrage. Daardoor wordt Gaitema geraakt.
In de stilte valt veel te horen. Verder kan er de behoefte zijn om dat te delen. Het delen is ook een teken van het verlaten van het eigen eilandje.
-
Op jouw bericht dat er voor kwam, maar het kwam op een nieuwe pagina.
Het is een metafoor van wat God is in je leven, waarbij de golvende zee, de branding, je leven is, maar er is daar die rots die daardoor onaangetast blijft staan, maar waar je wellicht niet veel aan hebt in de vergankelijke (tijdelijke) praktijk, maar wel je leven kan redden als je dreigt te verdrinken, hoewel je er ook schipbreuk door kan lijden.
Maar het gaat uiteindelijk toch om het leven na dit leven, en dat symboliseert die rots dan ook weer, want als het tijdelijke leven, die gevaarlijke zee, voorbij is, dan kun je op die rots bouwen.
Het gaat dus verder dan wat God voor ons kan doen in dit leven.
Het gaat om Johannes 3:16, die niet voor niets de Christelijke slagzin is:
"Want God had de wereld alzolief, dat Hij zijn gelijksoortige (monogenes) Zoon gaf,
opdat eenieder die in Hem gelooft (vertrouwt) NIET vergaan zal, maar eeuwig leven hebbe."
Wat is er zo byzonder aan dan?Maar ik gebruik dit even om te schrijven hoe bijzonder ik deze reactie op het topic van G, vind.
viewtopic.php?p=291182#p291182
En hoe eerlijk en oprecht je hier over komt.
-
Onbekend terrein voor ons; maar hoe komt men er aan en hoe kom men er van af zijn daar mogelijk heden toe.hopper schreef: ↑30 mei 2020, 23:32Dat valt mee. Je hebt alleen last van tinnitus als je het aandacht geeft. Ik heb er dus nu last van!
VERITAS VOS LIBERABIT.
-
Ik kreeg het van te harde muziek en van wiet roken.
Ik geloof niet dat er iets tegen te doen valt.
-
Je kunt er niet van af komen, het is gehoorbeschadiging en het gepiep wat je hoort is geen echt geluid.
Maar alles wat je aandacht geeft dat groeit. Dus geef ik tinnitus geen aandacht, maar geef ik doorgaans de stilte aandacht.
In de stilte komen dingen die je 'raken' ook gemakkelijker mee.
-
De boodschap komt blijkbaar niet binnen. Of zoals men zegt: het kwartje valt niet.Snelheid schreef: ↑30 mei 2020, 23:30Waarom zouden wij dat doen. Het is gewoon een reactie en meer niet.Zolderworm schreef: ↑30 mei 2020, 23:26Misschien zou je eens moeten stoppen met INSINUATIES. Zo vaak met insinuaties komen is niet echt een fijne eigenschap. Verder alles oké.Snelheid schreef: ↑30 mei 2020, 21:18Wat is er mis met de reactie Peda niks dus alleen jou bevalt deze reactie niet die respectvol is.twijfelaar schreef: ↑30 mei 2020, 21:16Je geeft hier een standaard reactie van je die in deze topic niet van toepassing is. We zijn hier niet in gesprek met G. maar reageren op de vraag van Maria of wij door de ontboezeming van G. geraakt zijn. Een eerlijk antwoord met de daarbij behorende argumentatie is dan echt niet misplaatst. Dat heb ik getracht te geven en A2 heeft zo ook zijn mening heel terecht geplaatst.peda schreef: ↑30 mei 2020, 20:53 De reactie van Gaitema gaat over Gods trouw en genade. God helpt hem in Zijn Stilte en rust, zo de bijdrage. Daardoor wordt Gaitema geraakt.
Inderdaad verder alles oke , wij mogen toch hopen met jou ook,maak er mooie dagen van met de versoepeling van regeringswege.
Only dead fish go with the flow
-
Bij mij is het geen gepiep, maar meer een soort ruis met gesis, ook in de regionen van de ouderwetse beeldbuis pieptoon, wat dacht ik 15 kHz was.
Verder zit het hele spectrum van 20 tot 20.000 Hz er in.
Het is een soort druk, geluidsdruk, van 'fantoomgeluid'.
Lijkt me lastig om er mee de stilte de aandacht te geven.
-
Gaitema geeft eigenlijk zelf het antwoord:Jerommel schreef: ↑30 mei 2020, 23:46 Bij mij is het geen gepiep, maar meer een soort ruis met gesis, ook in de regionen van de ouderwetse beeldbuis pieptoon, wat dacht ik 15 kHz was.
De stilte is van nature al aanwezig. Maar als mensen bezig zijn met wat anderen van je vinden dan vind je de stilte nooit.Als mensen me pijn doen, kwetsen, me vervelend en naar vinden, om me moeten lachen, en me maar naïef, dom en ondoordacht vinden. Een amateur, onkundig, niet ingewijd, achterlijk en stom. Wanneer ze me zwak vinden, redeloos en negatief. Wanneer ze boos op me zijn en me negeren. Wanneer ze over me brullen en het liefst met stenen gooien...
Vind ik God. Hij tilt me in Zijn armen op en koestert me als een kostbare parel, Hij helpt me in Zijn stilte en rust. Buiten het gebrul van de volken geeft Hij me vrede. Hij accepteerd me volledig en vol geduld kneed Hij me met Zijn Liefde naar Zijn beeld.
Daarom wil God denk ik ook dat we geen beeld van Hem maken, Hij wil zelf van ons een beeld van Hem maken.
Zo werkt het ook met tinnitus. De kunst is om er niet mee bezig te zijn, dat is tevens je natuurlijke staat.
En als je daadwerkelijk God wil vinden (die van de Liefde, niet die van de beelden) dan is zoeken in de stilte aan te bevelen.
Ook al staat het resultaat van de stilte je niet altijd aan.
-
Waarom er volledig langs elkaar heen gelopen moet worden, bevreemdt mij wel.
Van Alpha is dat te begrijpen, hij is van mening dat het met ongelovigen na de dood slecht gaat aflopen. Hij verwijst daarnaar.
Waarom ongelovigen nu juist gelovigen proberen van hun geloof af te halen, is mij duister. Juist de gelovige die als "" een rots in de branding ""
gelooft, laat het geloof niet achter zich. Dus waarom het blijven proberen, wanneer een ander niet gelukkig wordt van datgene dat wordt aangeboden.
Behoefte aan helpen met het brengen van wat niet aanslaat? Te goeder trouw mooie opvattingen aanprijzen die een ander niet als mooi ziet ? Geen invoelingsvermogen omdat er keer op keer wordt herhaald wat in het geheel niet overkomt. Ik noem zo'n situatie volledig langs elkaar heen praten.
Een andere inspiratie bron, het geraakt worden. C'est la vie.
Laatst gewijzigd door peda op 31 mei 2020, 14:35, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Sorry hoor, maar je hebt geen idee waar dit topic over gaat. Dat blijkt wel. Dit is niet om mensen van hun geloof te halen. Het gaat in feite niet eens om Gaitema. Het gaat om het idee dat Maria K beweerde dat het haar raakt, en hoe wij daar tegenover staan. En inderdaad, ik snap persoonlijk niet hoe kleinkinderlijk geloof mensen moet raken. Zelfs als kleine kinderen zouden zeggen wat Gaitema zegt dan zou het mij niet raken (vanwege het feit dat zo'n kind dit zegt door indoctrinatie). En als volwassen mensen zo over God praten als hun papa en "God oordeelt niet, is niet wrokkig, stoort zich niet aan mij" dan raakt mij dat nog minder. Dan vind ik het gewoon zielig dat mensen zo in hun ontwikkeling zijn blijven steken dat ze niet op zichzelf en hun medenaasten vertrouwen en daarom een Grote Onzichtbare moeten hebben waar ze rust in kunnen vinden.peda schreef: ↑31 mei 2020, 13:39 Waarom er volledig langs elkaar heen gelopen moet worden, bevreemdt mij wel.
Van Alpha is dat te begrijpen, hij is van mening dat het met ongelovigen na de dood slecht gaat aflopen. Hij verwijst daarnaar.
Waarom ongelovigen nu juist gelovigen proberen van hun geloof af te halen, is mij duister. Juist de gelovige die als "" een rots in de branding ""
gelooft, laat het geloof niet achter zich. Dus waarom het blijven proberen, wanneer een ander niet gelukkig wordt van datgene dat wordt aangeboden.
Behoefte aan helpen met het brengen van wat niet aanslaat? Te goeder trouw mooie opvattingen aanprijzen die een ander niet als mooi ziet ? Geen invoelingsvermogen omdat er keer op keer wordt herhaald wat in het geheel niet overkomt. Ik noem zo'n situatie volledig langs elkaar heen praten.
Ik durf te wedden dat bijna iedereen psycholoog precies hetzelfde denkt (behalve dan zij die vanuit hun christelijk geloof opereren).
Dat het Hopper raakt verbaast mij niks. Hij projecteert zijn God (liefde) op Gaitema zijn denkbeelden. Maar de christelijke God, die tevens Joods is, is niet zoals Gaitema zegt. Daar heeft Gaitema het OT voor, en zelfs stukken uit het NT.
Tevens vind ik het een beetje lachwekkend dat jij stelt "te goede trouw opvattingen aanprijzen die een ander niet als mooi ziet"... Ten eerste doen de gelovigen dat ook niet. Die prijzen ook steeds hun Godsbeeld aan aan mensen die daar niet op zitten te wachten. En ten tweede moet je niet bij elke reactie gaan denken "hoe zal de ander het zien". Op fora zitten we om onze mening te vertellen, niet om mensen naar de mond te praten.
-
*kuch* Liefde is in essentie nergens op gericht. Liefde projecteren op Gaitema's denkbeelden zou onzin zijn.
Het enige wat ik herken is de zoektocht van Gaitema. Iets wat je herkent spreek je instemmend toe.
Dat is eigenlijk alles, want Gaitema heeft geen instemming van wie dan ook nodig.
Dat schrijft hij immers zelf ook al.
Verder doe ik niet mee aan een -eventuele- kruistocht tegen christenen. Ik spreek me uit tegen de verbeelde God.
Maar dat is alleen omdat ik begrijp dat dat een verbeelding is van mijzelf. Christenen die wel aan de verbeelde God doen moeten dat zelf weten, vrijheid blijheid. Liefde is dan weer geen verbeelding, liefde is.
Het enige wat ik herken is de zoektocht van Gaitema. Iets wat je herkent spreek je instemmend toe.
Dat is eigenlijk alles, want Gaitema heeft geen instemming van wie dan ook nodig.
Verder doe ik niet mee aan een -eventuele- kruistocht tegen christenen. Ik spreek me uit tegen de verbeelde God.
Maar dat is alleen omdat ik begrijp dat dat een verbeelding is van mijzelf. Christenen die wel aan de verbeelde God doen moeten dat zelf weten, vrijheid blijheid. Liefde is dan weer geen verbeelding, liefde is.
-
Even ter verduidelijking: mijn therapeut is niet gelovig, maar prijst mijn geloof juist aan, als ik door een dal ga. Hij zei eens: "Jezus laat jou heus niet in de steek".
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
-
We hebben allemaal wel een bepaald geloofsbeeld, maar de nuchterheid van het niet precies kunnen weten hoe het zit met de alles overstijgende Godheid en hiernamaals is ook wel goed te benoemen. God kneedt ook ons, wij niet Hem.hopper schreef: ↑31 mei 2020, 14:12 *kuch* Liefde is in essentie nergens op gericht. Liefde projecteren op Gaitema's denkbeelden zou onzin zijn.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
-
Liefde is per definitie op een ander gericht, dacht ik toch.
"Agape" Liefde in elk geval wel.
100% Altruisme en 0% egoisme.