Waarom geen klip en klare taal in de Bijbel?
Had dat een bedoeling..zodat er werk aan de winkel bleef voor priesters of theologen?
Was het niet de intentie dat het gewone volk het zou begrijpen?
Is het zulke moeilijke materie dat het niet in gewone taal te vangen is?
Begrepen de schrijvers eigenlijk zelf wel wat ze allemaal opschreven?
Begrijpen we hedentendage het meeste wel of zitten we nog steeds met vertaalslagen, misvattingen en onduidelijkheden?
twijfelaar schreef: ↑09 jun 2020, 14:43Peda, een vraag waar je vast wel wat over kan zeggen en anders wellicht een ander hier. De bijbel kan op meerdere manieren bezien worden. Als een geschiedenisboek, een verhalenboek, een boek waarin de God van de Joden zich openbaart of een boek vol met wijsheden. Ik houd het op het laatste. Maar wat ik me afvraag waarom de Joden dit allemaal hebben opgeschreven. Waren zij intellectueel zoveel verder dan anderen? En voor wie schreven zij dat alles op? Wanneer het ter lering voor de gewone man was, waarom dan niet een uitleg erbij? Wanneer je iemand wil voorhouden dat een bepaald doel te bereiken vaak een lange weg is vol met moeilijkheden kun je dat in een paar zinnen samen vatten. Of aan datgene wat je de ander wilt voorhouden een korte gelijkenis verbinden zoals Jezus vaak deed. Maar waarom schreven zij er de hele Exodus over als dat verhaal de kern van hun boodschap moest zijn? Waarom wilden zij in al het geschrevene een boodschap verbergen die wij nu proberen te ontrafelen? (wat voor ons extra moeilijk is omdat wij van de vertalers afhankelijk zijn) In hun tijd was het dus eigenlijk zinloos alles in geheimtaal zonder uitleg op te schrijven en toch deden ze het. Een ander voorbeeld wat me te binnen schiet is een verhaal in Jesaja waarin Filippus de kamerheer uitlegt wat Jesaja bedoelde met "Hij is gelijk een schaap ter slachting geleid; en gelijk een lam stemmeloos is voor dien, die het scheert, alzo doet Hij Zijn mond niet open" (Hand. 8:32) Waarom liet Jesaja de uitleg aan anderen over? Zo vraagt men toch om verwarring? Of vonden de Joden het alleen maar interessant in een taal te spreken die niemand begreep, voornamelijk de 5 boeken "van Mozes". Of zoeken wij ten onrechte overal een betekenis achter? Achter mijn woorden valt weinig te zoeken maar wat zij schreven had wel inhoud. De vraag is dus waarom en voor wie. Dit naar aanleiding van jouw begin met "Midrasj"peda schreef: ↑09 jun 2020, 09:18 .... Kijk maar naar de midrasj waar Mart het regelmatig over had. Wat betekenen nu precies de woorden en zinnen in de bijbel. Dan blijkt dat achter Jip en Janneke, werelden open kunnen gaan, die verre de betekenis van de letterlijke lezing overstijgen. Goed praten over de bijbel zonder kennis van Joodse midrasj of zonder de rijke christelijke theologie blijkt dan ineens uiterst lastig te worden ( de structuur in de rijstebrijberg ) . Wat vertelt het verhaal, wat is de bedoeling, is de opgave om te achterhalen. En of dat ooit zal lukken, zelf betwijfel ik het. Daarom heb ik ook belangstelling voor theologie, het spreken over het Mysterie.