Dat is ook een zienswijze inderdaad. Je kunt inderdaad ervoor kiezen om te menen dat alle christenen de bijbel als een op zichzelfstaand, letterlijk door God gedicteerd geschrift zien, dat los van alle geloofstradities gelezen moet worden. En vervolgens alle christenen daarop aanspreken.twijfelaar schreef: ↑19 jun 2020, 10:36 Wat een vroom gepreek Robert Frans. Wanneer God werkelijk zo was zoals jij het nu doet voorkomen had Hij wel anders over zich laten schrijven in het OT. Jij zegt dat wij hem zochten als een afstandelijk oorlogsheer, wat een onzin, wij lezen slechts de bijbel. Wat jij en de kerk er allemaal van maken heeft weinig met de God uit het OT te maken. Maar daarom ben je er blijkbaar ook zo op tegen dat ongelovigen zelf de bijbel gaan lezen zonder eerst door de kerk voorbewerkt te zijn.
Ik geef echter aan dat lang niet alle christenen dat zo doen, dat zelfs de meerderheid dat niet doet en dat het zelfs een vrij jong idee is. Het is aan jou of je daar iets mee wil doen of niet, of je daarin onwetend wil blijven of niet.
De op mij wat minachtend overkomende toon omtrent het mensen inleiden in het geloof en zo in de bijbel snap ik dan ook niet zo. Het is toch vrij normaal dat je van een gemeenschap leert door je er enige tijd in te begeven en niet enkel door haar boeken te lezen. En dat elke gemeenschap, gelovig of niet-gelovig, ook geschriften heeft die in de eerste plaats voor haar leden bedoeld zijn.
Zelfs op nationaal niveau is het zo dat je de Nederlandse literatuur pas echt ten volle leert lezen en begrijpen, als je voldoende geïntegreerd bent in de Nederlandse cultuur, of in elk geval voldoende ervan afweet.
Ik zou niet weten waarom dat bij de kerk anders zou moeten zijn. Of je haar nu gelooft of niet, of je haar nu minacht of hoogacht, bij haar gelden dezelfde principes. Er zijn volop geschriften bedoeld voor geloofsleerlingen, waar de bijbel ook gewoon deel van uitmaakt of in elk geval de evangelieën, en volop geschriften bedoeld voor meer ervaren gelovigen die een bepaalde spirituele weg willen gaan.
Als je dus wil kennismaken met het christelijke geloof, en of specifiek het katholieke geloof, dan zijn er vele wegen die je daarin kunt gaan. De bijbel lezen is dan zeker aan te raden, maar als je bepaalde passages dan niet begrijpt, dan zijn er volop mogelijkheden om daar kennis over te nemen. En als je daadwerkelijk katholiek zou willen worden, dan krijg je gewoon catechese en wordt je daarop gewoon voorbereid. Net zoals elke gemeenschap, het volk van Nederland zelf incluis, een tijd van voorbereiding kent, voordat je er deel van gaat uitmaken.
Je kunt dat allemaal vreemd en minachtend vinden, maar persoonlijk zie ik het altijd als een kans om interessante, nieuwe dingen te kunnen leren en daarvoor als een leerling me te kunnen openstellen. Ook als dat betekent dat ik niet meteen op het hoogste niveau kan meedraaien en niet alles meteen begrijp, maar net als iedereen gewoon bij het begin moet beginnen.
Binnen de kerk wordt er dan ook helemaal niet minachtend over leken, dus gelovigen zonder wijding of professie, gesproken, laat staan over het verwerven van wijsheid en inzicht, of over gelovigen die nog niet zoveel begrijpen. Ieder mens heeft nu eenmaal een eigen roeping in deze wereld, naar de eigen mogelijkheden, en kan daarin zichzelf overstijgen als hij zich maar openstelt voor Gods wegen.