hopper schreef: 28 jun 2020, 00:03
Het punt is nu juist dat door een opmerking over de borsten van een vrouw te maken, een vrouw in die situatie komt waarin ze zich niet kan verweren.
Natuurlijk kan ze zich verweren. Door meteen ferm te zeggen dat ze van zulke opmerkingen niet gediend is, eventueel met wat sarcastische humor voor het extra effect. En hoe meer vrouwen dat doen, hoe normaler dat wordt en hoe duidelijker het is dat zulke opmerkingen ongepast zijn.
En als een man haar een oneerbaar voorstel doet, dan behoort ze hem subiet de rug toe te keren, weg te lopen en eventueel andere vrouwen te waarschuwen voor die man. Dringt de man vervolgens teveel aan, dan mag ze hem wat mij betreft zelfs nog best een klap in het gezicht geven.
Als een vrouw weerwoord geeft , geeft ze nog meer aandacht aan de voor haar onplezierige situatie.
Dat is dan ook juist het hele idee, dat je aandacht eraan schenkt, zodat men er meteen op kan acteren en ook die man wéét dat ze dat vervelend vindt. Anders blijven die onplezierige situaties maar voortduren, terwijl die man misschien helemaal niet doorheeft dat hij haar daar last mee bezorgd. En ja, dat is helemaal geen onreële situatie.
Ik hoop dat je dat begrijpen kunt. Naastenliefde betekent ook dat je andere mensen niet in verlegenheid brengt.
Vanzelfsprekend. Maar áls iemand dan ongepast handelt, is het niet liefdevol om daar niets van te zeggen, maar later wel een hele bevolkingsgroep erop aan te spreken en zelfs nog daartoe te impliceren dat vrouwen weerloos en zwak zouden zijn.
En het betekent al helemaal niet dat je veilig anoniem op social media ongericht mannen van zulke zaken gaat beschuldigen, zonder bewijzen te willen overleggen en zonder hoor en wederhoor te plegen.
Naastenliefde is bij tijd en wijle ook hard werken en soms over je schaduw heen moeten stappen om op respectvolle, duidelijke en waar nodig directieve wijze misstanden te stoppen en aan te geven waar je niet van gediend bent, zodat anderen daar rekening mee kunnen houden. Dat geldt voor zowel mannen als voor vrouwen.
Niemand scheert een hele bevolkingsgroep over een kam. Ik ben ook een witte heteroseksuele cis man en het is voor mij verstandig om een dergelijke kwestie vanuit het standpunt van een vrouw te bekijken. Al is het maar om eventueel eigen (wan)gedrag te corrigeren.
Maar dan moet die vrouw wel haar standpunt duidelijk maken. Meteen, zodra je iets doet wat zij vervelend vindt. Alleen dan is er sprake van gelijkwaardigheid en van persoonlijke verantwoordelijkheid. Je kunt dan je excuses aanbieden, aangeven dat je haar geen kwaad wilde doen en waar nodig met haar duidelijke, concrete afspraken maken over wat wel en niet gepast is in de omgang en samenwerking met elkaar.
De term 'witte heteroseksuele cis-man' is mijns inziens ook een nogal overdreven bewijs van hokjesdenken. Dus als je een zwarte, heteroseksuele cis-man, een witte homoseksuele cis-man, een witte heteroseksuele niet-cis-man of een witte heteroseksuele cis-vrouw bent, dan mag je weer wél meedoen?
Dus voordat je aan zo'n discussie meedoet, moet je eerst de nieuwste editie van de hokjesgids erbij halen en precies afkruizen of je (nog) wel tot de juiste hokjes behoort? En wat nu als je bijvoorbeeld geen idee hebt wat een 'cis' nu weer moet betekenen (wees maar gerust, ik weet wat het is)? Moet je je dan ook eerst nog verdiepen in het specifieke jargon van echt élke bestaande bevolkingsgroep, hoe marginaal ook, en vervolgens ook nog kritiekloos overnemen, voordat je kunt vaststellen dat je voldoende geschikt voor de discussie bent? Ingewikkeld allemaal hoor...
Het doet me een beetje denken aan een mop die ik ooit hoorde, waarin de ene man een ander ervan probeert te weerhouden van de brug te springen: 'Doe het niet, anders roept u Gods toorn over u af!'
'Ach, u bent ook christen?'
'Jazeker. Goed dat u dat ook bent! Van welke kerk bent u?'
'Ik ben gereformeerd.'
'Nederlands gereformeerd?'
'Ja.'
'Vrijgemaakt?'
'Ja.'
'Buiten verband?'
'Ook inderdaad.'
'Artikel 35?'
'Nee, artikel 34.'
Waarop hij de man de brug afduwt: 'Sterf dan maar, ketter.'