Robert Frans schreef: 06 jul 2020, 16:48
Vrouwen nafluiten is hetzelfde als boe roepen naar transgenders of spugen naar priesters die in hun beroepskleding over straat gaan.
Nee, dat is het niet. Want de laatste twee uitingen komen voort uit minachting of haat. Het nafluiten komt voort uit waardering. Dat is een enorm groot verschil. Zo mag je transgenders of priesters ook best openlijk complimenteren als ze langslopen, dat hoef je niet enkel bij vrouwen te doen. Kans dat ze dat nog leuk vinden ook, want verreweg de meeste mensen vinden het gewoon leuk om complimenten te ontvangen.
Dat eerste ben ik wel heel erg met je eens.
Toch denk, ik dat je het nafluiten van mannen wat te simplistisch ziet.
Maar ik denk dat heel veel mannen dat niet beseffen
Ik bedoel, dat dit gedrag zulk een effect kan hebben op vrouwen.
Vandaar ook de aanleiding tot dit topic.
Er speelt wel degelijk meer uit dan alleen een gewoon compliment geven.
Het soort naroepen of fluiten wat hier wordt bedoeld, zal een bouwvakker of een lid van een andere groep (vaak puberale jongeren), zelden of nooit doen als hij alleen is.
Er spreekt meestal duidelijk een soort haantjesgedrag uit, ook naar de leden van de eigen groep, die hem nadoen of minstens hem erom bewonderen en erom en ermee lachen.
Het stopt meestal ook niet als de betrokken vrouw er zich verlegen mee toont of afwijzend is. Vrouwen wordt dan verweten dat ze preuts zijn.
Vrouwen, die dit vaak in hun leven hebben meegemaakt, hebben geleerd daar mee om te gaan.
Zoals Callista ook aangeeft.
Maar die is dan ook heel mondig en mss./wsl. ook vroeger al niet op haar mondje gevallen.
Maar lang niet alle vrouwen kunnen dat.
Lopend in een winkel- of uitgangsgelegenheid wijk moet een meisje/vrouw soms tussen leden van zo'n groep door lopen en ook al zijn het complimenten, ze kan het als vrouw toch als heel bedreigend ervaren en een eindje om gaan lopen.
Dat deed ik vroeger als naïef meisje al instinctief.
Nu als meer ervaren vrouw van de wereld, weet ik dat er zeker af en toe wel redenen zijn voor angst.
Dat gevoel van bedreiging is bij veel vrouwen niet een kwestie van overdreven complexen of van ooit bang gemaakt, maar in mijn overtuiging instinctief.
Niet uit overdreven angst, maar gewoon uit voorzichtigheid voor vreemde mannen en zeker vreemde opdringerige mannen in groepen.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.