"Soms.. verwoordt iemand iets beter dan je het zelf kan verwoorden". Zei hij erbij.
Voor hem ging het om het verwoorden het begrip: religieus.
Grappig genoeg vond ik het idd ook een geweldig interview en dat ook een mooie verwoording maar had ik datzelfde gevoel vooral vanwege zijn verwoording van het begrip intellect/ratio.
En... een dik applaus voor zijn fantastische afsluiter.
MAXIM FEBRUARI, FILOSOOF EN SCHRIJVER, over Zinvol Leven.
Bron:
https://www.volkskrant.nl/mensen/intell ... ~b36d4c85/
U noemt zichzelf religieus, wat bedoelt u daarmee?
‘Dat is het besef dat we van een veel groter geheel deel uitmaken: met deze planeet hangen we in een heelal dat je op geen enkele manier kunt overzien. Dat leidt bij mij tot een religieus gevoel. Ik ben niet gelovig of godsdienstig. Voor mij is geloof de overtuiging dat er een opperwezen is of dat er een bedoeling achter alles zit, terwijl het begrip godsdienstig is gelieerd aan een instituut. Maar ik ben wel religieus in die zin dat ik een indringend besef heb van dat grotere geheel.’
Waar leidt dat toe?
‘Tot de noodzaak onze bescheiden plek te blijven zien. Zowel de kredietcrisis als de coronacrisis zie ik als episoden die ons op onze plaats wijzen. De kredietcrisis wees op de beperkingen van het menselijk verstand: we bedachten dingen die we zelf niet begrepen, verstrekten onnavolgbare hypotheekproducten. We zijn niet zo slim als we zelf meenden. Daar kun je de conclusie uit trekken dat we niet moeten claimen meer te weten dan we doen. Bij de coronacrisis is de oorzaak juist niet abstract, maar natuurlijk: iets uit de wildernis is in contact gekomen met de mens en we zijn daar ziek van geworden. We zijn losgezongen geraakt van zoiets als een diertje dat ons kan besmetten. Daar hadden we niet meer op gerekend, want we zaten met ons hoofd bij abstracties, zoals systemen en technologie. Dit is een tamelijk primitieve crisis die ons eraan herinnert dat we natuurlijke wezens zijn. Terwijl we denken dat we vooral uit intellect bestaan. Ik heb daar nooit in geloofd. In mijn ogen is je ratio niet meer dan een zandkorrel in de woestijn van je leven.’
[modbreak Trajecto]Tekst in quotehokken geplaatst. Het moet duidelijk zijn welke tekst van jezelf is en wat citaten zijn.‘Natuurlijk, het is nodig om de samenleving aan de gang te houden, regels af te spreken en te besturen. In de wetenschap maak je gebruik van modellen die per definitie reduceren. Maar je moet blijven beseffen dat je de werkelijkheid hebt uitgekleed. Het grote gevaar is dat je denkt die helemaal te pakken te hebben.
Ik houd mensen graag voor: u bent veel meer dan een burger, u bent een mens die leeft.
(...)
Burgerschap is niet meer dan een instrument om dingen te regelen ten dienste van een leven dat veel groter is dan burger zijn.’