Is de mens niet evenzo gewoon een onderdeel van diezelfde natuur en de loop van de miljarden jaren?Mart schreef: 13 jul 2020, 22:24Juist indien de mens minder empathie toont en egocentrischer zou handelen, heeft de menselijke soort enorm veel baat bij het virus: met name de ouderen en kwetsbaren worden door de het virus de mensheid uitgewerkt als overbodige ballast, als oud vuil. Een dictator die zo zou handelen, zou de geschiedenisboeken ingaan als een monster, maar bij moedertje natuur is voortbetaan binnen het dieren- en plantenrijk simpel voorbehouden aan de best aangepaste soortgenoten -- geen mededogen, geen empathie. Liefde en medemenselijkheid is iets dat we als mensen zélf moeten regelen. Misschien is dat wel de reden dat ik een zwak heb voor mensen als Jezus en een afkeer van de soevereine JHWH met z'n genocide. Leve de mens!hopper schreef: 13 jul 2020, 20:13 Vanuit de natuur bekeken is het niet wreed. De mens gedraagt zich als een parasiet op aarde en koloniseert zo ongeveer alles wat er maar te koloniseren valt. Doorgaans loopt het met een soort niet goed af als die erg talrijk wordt.
In al zijn diversiteiten?
Dat is dan ook alle tijden door en overal in een wereld met weinig tot geen kennis van wat er werkelijk gaande is, een machtsmiddel geweest.hopper schreef: 14 jul 2020, 00:07 Als ik nu het OT zou schrijven kan ik een 'boze' God opvoeren die de mens 'straft' voor zijn zelfzuchtig gedrag.
Een vertoornde god, die met ziekten en rampen dreigt en ermee straft als mensen niet doen wat hen opgedragen wordt.
Het gaf en geeft de priesters en andere religieuze leiders absolute macht.
Maar is dat in de grond der zaak niet exact hetzelfde?Als allegorie dan. Niet omdat er een daadwerkelijke God straft, maar omdat de mens(heid) gestraft wordt voor zelfzuchtig gedrag. Wat dat betreft valt er wat te zeggen voor de wraakzuchtige God die mensen straft omdat ze weigeren volgens de leer van Jezus te leven.
Alleen nu zeggen jullie (en vele anderen) dat over het wanbeleid over de natuur en onze leefwereld.
Ons slecht rentmeesterschap.
Is het nu niet de allegorie van de vertoornde natuur?
De god van de bomen, van de lucht, van de zon en van de voortplanting en van de dood?
De god van de bliksem en van het vuur, die de mens straft voor het wanbeheer op de wereld?
En een menselijk reageren uit een behoefte aan oorzaak en gevolg en een reden aan te wijzen waarom de natuur is en "doet", zoals de dingen nu eenmaal gebeuren.