Petra schreef: 01 aug 2020, 06:30
Ik denk dat dit iets cruciaals is.
Het zit in de mens, om jezelf zo objectief te vinden en anderen niet.
Het gaat er hier denk ik om of de actie die iemand onderneemt op objectief waarneembare feiten een juist antwoord is op dat feit of slechts een persoonlijke voorkeur.
Filosofisch gezien is het de vraag of er op enig objectief als waar waargenomen feit een antwoord kan bestaan of reeds in besloten ligt dat absoluut waar of juist is.
You see - act als één geheel.
Neem die leuke reclame voor een dierenwelzijnsorganisatie waar een stoere jongeman met zacht karakter over een verwaarloosd katje zegt: 'die moet natuurlijk zo snel mogelijk drinken'. Als een volledig vanzelfsprekende reactie op wat hij objectief ziet.
Neem de reclame met ondervoede kindertjes in Afrika: de ondervoede kindertjes zijn objectief waarneembaar.
Maar is er een objectieve en juiste reactie?
Of bestaat die helemaal niet?
In hoe het gesprek verliep heb ik niet de indruk dat er veel onlogica zat in wat Robbert Frans naar voren bracht.
En wanneer naar de letter zeker niet naar de geest.
Geen dingen waarvan je kunt zeggen: hier ga je het gesprek manipuleren.
Er zijn altijd andere gedachten tegenover te zetten.
Dat wel natuurlijk.
Voor mezelf denk ik dat ik over dit onderwerp zo langzamerhand wel genoeg gezegd heb.
Maar ik wil nog één keer wat zaken zo duidelijk mogelijk op een rij zetten.
Altijd goed wanneer we woorden gebruiken dat we afspreken in welke betekenis we die gebruiken.
Hier is dat denk ik onvoldoende gebeurd.
Laten we hier onder 'leven' verstaan de gehele objectief als één geheel waarneembare cyclus van een mensenleven dus van conceptie tot dood.
Laten we onder 'mens' verstaan datgene waarvan wij vinden dat het op grond van een aantal door ons vastgestelde criteria aan de 'eretitel' mens voldoet.
Ik heb de neiging om het eerste, het 'leven'(zoals boven gedefinieerd) als primair te zien.
Ditmaal schrijf ik: de 'neiging'.
Ik vind het logisch, eigenlijk vanzelfsprekend.
En zou het daarom niet terecht vinden wanneer men mij (of RF) er op 'aanvalt' .
Hoe je het wend of keert: objectief gezien is het 'leven' (zoals boven gedefinieerd) zo niet de meest relevante, dan toch wel het meest duidelijke kenmerk dat in de gehele cyclus van leven dat men voor op zijn minst een deel ook mens noemt, aanwezig is.
Daarom vind ik het ook primair.
Echter: door anderen wordt dit objectief gegeven slechts als secondair gezien.
Primair is wat men 'mens' noemt.
Zijn die criteria vastgesteld, is meer of minder gemakkelijk objectief vast te stellen of aan die criteria voldaan wordt.
Qua lichamelijke ontwikkeling zal dat in redelijke mate kunnen gebeuren, qua bewustzijn wordt het een lastiger zaak.
Maar achterliggende gedachte is: dat wat qua bewustzijn en lichamelijk goed ontwikkelt is, is een mens (want herkenbaar etc.) en heeft 'dus' vanaf dat moment de 'bijbehorende' rechten. 'Dus' tussen aanhalingstekens, want het is dus juist maar de vraag of conclusies wel zo universeel geldig zijn.
Feit is dat een mens gewoon niet altijd zo welkom is.
En dat je daar conclusies uit kunt trekken.
Feit is dat een leven in een vroege stadium van ontwikkeling nog geen geschiedenis heeft geschreven ìn dit leven.
En hét dus
misschien helemaal niet erg is.
Misschien is het een incarnerende ziel, zoals Zolder stelt.
Er zijn vele visies op en de reactie daarop zou ook kunnen zijn: neem het zekere voor het onzekere en bescherm in ieder geval zoveel mogelijk.
Dat was ook het uitgangspunt van dit topic:
Effectief anti-abortus.
In praktische zin houdt dat in: voorlichting, voorlichting, voorlichting.
Een suggestie dat bij liberale wetten er juist minder abortussen zijn trek ik altijd een beetje in twijfel.
Maar als het zo is zou het me wel goed uitkomen.
Immers: dan heeft ieder zijn zin.
Er zijn minder abortussen en diegenen die het willen hebben er nog steeds de mogelijkheid toe.
Op een bepaald moment, een aantal tientallen jaren terug, is er een omwenteling gekomen in de houding t.o.v. abortus waarbij niet meer primair n gekeken werd naar 'leven' (in de zin zoals boven omschreven), maar naar 'mens'. Waarbij 'mens' enger gedefinieerd werd dan 'leven'. Terecht of niet terecht, maar in ieder geval natuurlijk vooral gedreven om het de sexueel active mens in het algemeen, en ongewenst zwangere vrouwen in het bijzonder, gemakkelijker te maken.
Behalve voorlichting in de zin van voorbehoedsmiddelen, sex misschien iets minder als een consumeer artikel propageren (oude mannen hebben makkelijk praten. Waarom heeft onze lieve Heer ons toch zulke grote Libido's geschonken?) kan het (weer terug) verschuiven van de theoretische onderbouwing ten opzichte van leven/ mens zoals boven omschreven denk ik ook helpen:
De cyclus van leven van begin tot eind als primair zien, en het kijken naar waar de ontwikkeling zich precies op het pad van zelfstandigheid en bewustzijn bevind als secundair. Waarom niet?
Daar is niks religieus-ouderwets ofzo aan, al zal de beweging die ons naar ons huidige punt gebracht heeft wel iets te maken hebben gehad met de secularisatie van de samenleving.
Gooi met het badwater (negatieve kanten aan godsdienst) de baby niet weg.
Dat is hier wel erg letterlijk.
Dit verhaal schiet mij te binnen:
Een zekere K., uiterlijk: maffiabaas, een sterk Utregs proatende pooier, kwam begin jaren 70 altijd bij dezelfde employé van zijn reisbureau reizen boeken. Een reis naar een luxe resort op de canarische eilanden voor de hele familie.
Of hij kwam langs met: Jochie, ken je effe een retourtje London voor me boeken?
Dat was in de tijd dat abortus in Nederland nog niet legaal was, maar in Engeland wel.
Eén van zijn 'dames' was dan weer eens ongewenst zwanger geraakt...
Sebastiaan.
Niets is wat het lijkt.