HJW schreef:Je mist hierin het punt. Het gaat mij erom dat iemand niet aan iemand anders op kan leggen wat een objectief criterium is, als dat geen objectief criterium is. Ook hier op het forum kom je dit al tegen.
Dat is ook mijn standpunt. Ik verdedig mijn maatstaf niet omdat het van mij is, maar omdat ik ervan overtuigd ben dat deze het meest objectief is. Als iemand een objectievere en dus betere maatstaf weet, dan zal uiteraard die maatstaf universeel aanvaard moeten worden, maar tot nu toe ben ik niet overtuigd van de alternatieven.
We komen dan ook niet tot een objectief criterium. Daarvoor spelen er teveel zaken, ook op ethisch vlak.
En dat is mijn "kritiek" op jouw gedachtengang.
Maar al die zaken zijn toch echt levensbeschouwelijk en medisch van aard. Mijn maatstaf is daarintegen strikt biologisch en meetbaar. Dat maakt haar dus het meest objectief.
Het is mijns inziens dus wel degelijk goed mogelijk om een objectieve maatstaf aan te houden, door puur naar de natuur, de biologie zelf te kijken en niet naar hoe wij haar ervaren en overwegen.
Leven en mens zijn aan elkaar gelijk stellen aan de dag van de conceptie is dan een schijnoplossing. Ook dat is niet objectief.
Het niet aan elkaar gelijkstellen betekent echter dat je de mens onvermijdelijk definiëert aan de hand van méér criteria dan enkel de biologische. Dat het wezen zich ontwikkelt is dan niet meer voldoende, maar het moet dan al zus en zo gevorderd zijn, willen wij het wezen als mens zien.
Voor de natuur zelf is het namelijk volstrekt irrelevant of het wezen nu een dag oud is of negen maanden, want zij zet (bij een normaal verlopende zwangerschap) de ontwikkeling in beide stadia onverdroten voort, zonder ophouden.
Het is zelfs zo dat vanaf de conceptie al deels is vastgesteld hoe het kind uiteindelijk eruit gaat zien, voor welke erfelijke ziektes het vatbaar gaat zijn en welke karaktereigenschappen het gaat krijgen. De natuur heeft dus als het ware al meteen een mens en deels diens toekomst voor ogen bij de ontwikkeling van het wezen. Aan ons om dat daarom ook te hebben.
Daarbij gaat de ontwikkeling van elk orgaan vrij geleidelijk en gaat die ontwikkeling ook na de geboorte door, zodat het heel moeilijk tot arbitrair wordt om een precies punt aan te wijzen wanneer het essentiëel bevonden orgaan dan voldoende ontwikkeld zou zijn.
Dat is natuurlijk een goed idee.
Wat inhoudt dat je in overleg gaat met anderen en dan komt tot overeenstemming.
En niet vantevoren zegt: ik ben objectief en jullie niet en dus druk ik door.
Dat is de kern van mijn punt richting jouw opstelling.
Ik ben er inderdaad van overtuigd dat mijn maatstaf het meest objectief is en tot nu toe ook dat deze als énige echt objectief is. Maar dat betekent niet dat ik niet zou openstaan voor betere en dus objectievere maatstaven.
Met mijn analyse van jouw voorbeeld-maatstaf heb ik geprobeerd te laten zien hoe dan geredeneerd zou moeten worden, hoe men dan alle subjectieve argumenten moet uitsluiten.
Men kan dus prima verschillende vermeend objectieve maatstaven naast elkaar leggen om ze te analyseren en te vergelijken. Met als insteek om de meest objectieve vast te stellen als de (nieuwe) standaard. Deze discussie zou mijns inziens dan ook niet door politici en filosofen, maar door wetenschappers moeten worden gevoerd.
Voor de goede orde: ik heb zo de oplossing ook niet en ook mijn gedachtengangen zijn subjectief.
Een objectieve maatstaf aanhouden kan vrij ingewikkeld zijn en soms ook heel hard, afstandelijk overkomen. Zeker omdat we de ingewortelde neiging om iets wat er in onze ogen niet voldoende menselijk of menswaardig uitziet, dan ook standaard als minder menselijk te beschouwen.
Dat gaat zelfs zo ver dat we een huisdier nog meer menselijke eigenschappen toedichten dan een pasverwekte mensenvruchtje, dat maar een 'klompje cellen' zou zijn. Terwijl dat 'vruchtje' daadwerkelijk zich al vanaf het allereerste begin ontwikkelt tot een mens en het bouwplan daarvoor al grotendeels dus ingebakken is, en we het huisdier vooral antropomorfistisch interpreteren, terwijl het nadrukkelijk geen mens is en ook nooit zal worden. Ook mensachtige robots lijken steeds meer deze behandeling te krijgen.
Maar dergelijke moeilijkheden, hoe begrijpelijk soms ook, mogen geen plaats hebben in het vaststellen van een objectieve maatstaf. Er staan immers mensenlevens op het spel en we mogen niet zomaar het leven van een ander nemen of inbreuk doen op de menselijke waardigheid. Dus moeten we wel objectief en universeel vaststellen wanneer dat mensenleven dan begint.
Pas na het vaststellen van die maatstaf moeten we de verdere medische ethiek en waar nodig de hulpverlening daaromheen vatstsellen en organiseren. En kan er bediscussiëerd worden hoe een eventuele abortuswetgeving dan nog vormgegeven kan worden.