Nou, ik moet zeggen dat ik dit op zich een zeer interessante gedachte vind, waar zeker een kern van waarheid in zit. Zelfs in het dagelijks leven gebeurt het wel eens dat reële gebeurtenissen een voorafschaduwing zijn van latere gebeurtenissen op het geestelijke vlak. Mij is dat althans verschillende keren overkomen. Jung noemde dit principe synchroniciteit. Dus je kunt zeker gelijk hebben.robert75 schreef:Nou ik kan wel leven met het idee dat de vloed een symbolische betekenis had, Maar dat wil niet zeggen dat het dan geen letterlijke gebeurtenis zou zijn geweest. De vloed staat inderdaad symbool voor de doop, Maar dat stond de doortocht door de schelfzee ook. Ook die gebeurtenis stond symbool voor de doop, Maar het was wel een letterlijke gebeurtenis.
Je krijgt wel een probleem als je het ene wel letterlijk wil nemen en iets anders niet. Na mijn weten is de Bijbel duidelijk wanneer iets letterlijk dan wel symbolisch opgevat dient te worden. Wat doe je dan bv met de schepping, De zondeval, Sodom en Gomorra. Moet je dat dan ook symbolisch opvatten of letterlijk?
Overal in de Bijbel waar gesproken wordt over de vloed wordt het beschreven als een letterlijke wereldwijde gebeurtenis, Alleen die gebeurtenis symboliseerde iets.
Zoals ook de verwoesting van Sodom en Gomorra iets symboliseerde, Maar het was wel een letterlijke gebeurtenis. En die gebeurtenis was een spiegel op het aanstaande oordeel als Christus terugkomt.
Dat is de manier waarop God werkt. God wil ons iets Geestelijks leren dmv letterlijke gebeurtenissen. Zoals bv het offer van Abraham die symbool stond voor de kruisiging van Christus die eeuwen later pas plaatsvond. De tabernakel en het bijbehorende offersysteem stond ook symbool voor het offer die Christus heeft gemaakt. Christus was het Lam van God geworden, Zoals ze in OT tijden een letterlijk lam moesten offeren, Zo is Christus het symbolische Lam geworden.
Dat noemen ze typologie, Type en antitype, Waarvan het antitype altijd groter is als het type. Het type symboliseert een gebeurtenis in de verre toekomst, Die ze het antitype noemen.
Persoonlijk zie ik dit als een gevolg van de structuur van de werkelijkheid, waarin reële gebeurtenissen hun wortel vinden in de geestelijke werkelijkheid. Je zou kunnen zeggen dat niets toevallig gebeurt. Ik weet niet of God hier de oorsprong van is, maar in ieder geval wel een hogere geestelijk werkzaamheid.
Maar veel van de in de Bijbel beschreven gebeurtenissen vind ik toch te onwaarschijnlijk om te kunnen geloven dat ze echt letterlijk zijn gebeurd.