Petra schreef: 16 aug 2020, 03:38
Messenger schreef: 15 aug 2020, 08:58
Ik zou zeggen, schaf het hele sinterklaasfeest gewoon af. Het sprookje is in kwaad daglicht gesteld en hoe je zwarte piet ook gaat schminken of benoemen, de sfeer is volkomen verziekt.
Wat Gij niet wilt..
Wat ik nou zo wonderlijk vind aan jou is dat je het erg vervelend vindt als jij jezelf gediscrimineerd voelt maar weinig begrip lijkt te hebben voor anderen die zich
ook gediscrimineerd voelen.
Het punt is dat Sinterklaas en Zwarte Piet sprookjesfiguren zijn. Het feest is een sprookjesfeest. Er zit, zover ik weet, geen racistisch element bij. Maar omdat zwarte mensen (mag je het woord zwart nog wel gebruiken?), en lang niet alle zwarte mensen, zich identificeren met een sprookjesfiguur wordt het enorm opgeblazen naar mijn idee. Het mediacircus erover begint al in de lente. Het zijn ook bijna geen andere verontwaardigde zwarte mensen die in talkshows zitten.
Ik weet dat er Surinamers zijn die zich net zo storen aan de discussie als ik.
Petra schreef:
Hoe vind jij het als we de hele LBGT+ beweging wegzetten als een stelletje oproerkraaiers met geen enkel ander doel als protesteren om het protesteren.
Oh maar daar zijn ook oproerkraaiers hoor. En er wordt ook subsidie voor gegeven. Een documentaire over het woord 'pisnicht' is ook met NPO-gelden betaald.
Maar ik heb een flinke buik. Daarmee kan ik me identificeren met tuinkabouters en moet ik dan de buren boos aankijken? Ik ga me toch niet identificeren met een sprookjesfiguur?
Tradities moeten afgeschaft of ingrijpend gewijzigd ''want we zijn generaties racistisch bezig geweest".
Standbeelden van mensen die we op dit moment 'fout' vinden trekken we, zonder eerst daarover te discussiëren, van hun sokkel.
Tunnels moeten direct andere namen hebben, geen Coentunnel maar Akwasietunnel dan maar?
Een koloniale afbeelding op een paneel van de Gouden koets moet weg, want "fout".
Straatnamen moeten subiet worden vervangen.
Als je je geschiedenis (herinneringen aan VOC en slavernij) wegpoetst, poets je de ervaring weg waar je lering uit kunt trekken om herhaling van die donkere pagina's in de geschiedenis te voorkomen.
De Duitsers poetsen hun geschiedenis niet uit, daarover wordt onderwezen op scholen o.a.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.