hopper schreef: 17 aug 2020, 09:44
Ik heb de indruk dat veel religieuzen trachten een 'goed' mens te worden. Vandaar dat een religieus mens lang niet altijd naar mystiek zal neigen. Die heeft een doel voor ogen: dat 'zelf' promoveren teneinde in de eeuwigheid overleven.
Ieder heeft natuurlijk zijn eigen indruk.
Grappig is, dat ik juist een andere indruk heb vanuit mijn beleven in mijn eerdere gelovige leven.
Voor mij klinkt dit typisch RK.
Het eerste klopt wel denk ik, maar dat is slechts een onderdeel van het religieus beleven en pogen daaraan te beanntwoorden.
Maar waarom zou een religieus mens daarom geen mystieke neiging hebben?
Wsl. wel maar ik vraag het toch even.
Heb jij wel een een protestante doopdienst meegemaakt in een gemeente met een volle kerk?
Alleen al een volle kerk bij een doop en bij Kerst kan al een ambiance geven, die op het gevoel werkt.
En helemaal als je diezelfde kerk meestal half leeg meemaakt.
Het moment, dat het kind wordt gedoopt,
Daarna de handen van de dominee zegenend over het hoofdje houdt en allen gaan staan en zingen: "Dat 's Heeren zegen op u daal"
Ik ga in principe nooit meer naar een kerk vanwege de gebeden en preken, maar een doopdienst zou ik nog wel mee willen maken.
In mindere mate, maar ik had ook sterke gevoelens bij een heilig avondmaal viering, ook al hoef ik dat nu niet meer omdat het gevoel daarbij 180 graden is gedraaid.
Ik denk dat dit oa. is wat Robert Frans bedoeld met het beleven van sacramenten.
Hij geeft me de indruk, dat hij dit alles zeer sterk beleeft, terwijl dat bij anderen slechts af en toe voor komt.
Samen met de belevenis van HJW in dit topic:
Waarom verlangen -sommige- gelovigen om naar de kerk te gaan?
HJW schreef: 16 aug 2020, 13:53
Robert Frans schreef: 05 aug 2020, 21:48
Je beseft dan ineens dat je nog liever een eenvoudige, geheel gesproken dorpsmis bijwoont, dan een schitterende viering vol overdonderende koorwerken in een prachtige kerk, maar zonder sacrament.
Een 3-4 tal jaren geleden heb ik een wake bijgewoond in de katholieke kerk.
Ergens tijdens de wake voelde ik een aanwezigheid die wat mij betreft boven het menselijke uit ging.
Ik heb dat ongeveer 10 minuten gevoeld en die 10 minuten intens genoten.
Het zal je katholieke hart goed doen....
Niet tijdens diensten of missen, maar gewoon bij het over een drempel heen stappen, kan ik zo'n heel bijzonder gevoel krijgen, niet te omschrijven maar duidelijk aanwezig.
Alsof de "gevoelens ervaringen van mensen er nog hangen".
Bij de opmerking van dat oude kleine kerkjes moet ik dan denken aan het gevoel, wat ik had bij het binnen stappen van "bijna" alle kerkjes in Bretagne.
Met in meer of mindere mate kunstwerkjes, maar soms vooral de onbeholpen gesneden beeldjes in hout,
Het "gevoel" was er dan direct, maar vreemd genoeg soms ook een gevoel van eruit weg willen hollen.
Vaak totaal niet in gerenoveerde en gemoderniseerde kerkjes.
In grote luxe en kapitale kerken is er dat heel wisselend. Ik kan niet zeggen wat het dan is.
Zolderworm schreef: 17 aug 2020, 12:47
Mystieke ervaringen zijn ervaringen, die in het licht van het gewone, dagelijkse bewustzijn transcendentaal genoemd kunnen worden. Met goed of kwaad heeft dat niets te maken. Sterker nog: in de mystieke ervaring stijgt men boven goed en kwaad uit, boven de dualiteit.
Ik denk niet dat het erom gaat de zelfimpulsen "af te leren". De handelingen om het af te leren, zijn namelijk ook zelfimpulsen. Als je zegt:
IK probeer iets af te leren, dan raak je alweer verzeild in het ego.
Het gaat mi. id. om het puur "voelen en beleven".
Ook de herinneringen eraan kunnen dan het moment weer doen herleven.
Het later erover na gaan denken en proberen te verklaren en weer opnieuw herkauwen, kan vaak het gevoel en de herinnering ervan vernietigen.
Prima mechanisme al het gevoelens betreft waarbij je dat ook wenst.
Maar je kunt nu eenmaal niet selectief je gevoelens afknijpen.
Gewoon nemen voor wat het is. Een moment herleven, En terug naar de orde van de dag.
Je kunt dan achteraf willen weten waaruit het voortkomt, maar probeer dat bij nieuwsgierigheid en leergierigheid te houden over wat mysticiteit kan zijn.
En of je dat bij jezelf kunt bespeuren en wanneer. En dat zal per definitie grotendeels persoonlijk zijn.
Maar vermijd denkbeeldige verklaringen en conclusies.
Zie ook wat ik hierover schreef in een
ander topic.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.