Nogmaals, de Joden hielden de geslachtsregisters bij vanaf Adam.Maria K schreef: 02 sep 2020, 19:20Je reageert niet op het laatste wat ik schreef als conclusie.Alpha schreef: 02 sep 2020, 15:12Wel degelijk vast gelegd, zij moesten zich laten inschrijven, op bevel van Caesar Augustus.Maria K schreef: 19 aug 2020, 13:53Schriftgeleerden in Jeruzalem gingen die over de familie registers van mensen in een dorp in Galilea?Alpha schreef: 19 aug 2020, 12:34Ik lees de Bijbel.Maria K schreef: 18 aug 2020, 15:48
Hoe weet jij dat?
En bovendien.
Dit is geen antwoord.
Duidelijk is dat Jozef niet de vader was.
En dan............
Jezus had diverse confrontaties met de schriftgeleerden.
Als zijn stamboom niet klopte hadden ze Jezus daar beslist op aangevallen.
Ik dacht toch echt dat het ging om de joodse wetten en geschriften.
Heb jij wel ergens lectuur, waaruit blijkt dat zij met Jezus zijn geslachtsregister bespraken?
En van wie van zijn ouders dan?
Niet van Jozef dus.
Van alleen Maria dan?
En wat vonden zij dan van het feit dat alleen zij als moeder bekend was en dat Jozef niet zijn vader was?
Een gedeelte van het volk wilde dat wel geloven, maar dat was afgelopen toen Jezus niet de troon van David op aarde oppakte, toen zij dat zo graag wilden.Het volk accepteerde Jezus wel degelijk als zoon van David en zo vervulden zij de specifieke profetieën.
Hen dus niet zou bevrijden van de Romeinen.
Niks wettelijk vastgelegd.Vandaar ook deze tekst:
Luk 3:23 Deze Jezus was bovendien, toen hij met zijn werk begon, ongeveer dertig jaar, terwijl hij, naar men meende, (Of: „zoals wettelijk was vastgelegd.”) de zoon was van Jozef,
Mt 13:55 Is dit niet de zoon van de timmerman? Heet zijn moeder niet Maria, en zijn broers Jakobus en Jozef en Simon en Judas? NWV.
"Naar men meende" betekent nog altijd "naar men dacht".
Tot die tijd is dan ook nooit de waarheid bekend gemaakt bij de andere dorpsbewoners.
Ze leefden blijkbaar dan ook "met een leugen".
Ik leer eigenlijk steeds meer bij.
Ik heb me dat laatste eigenlijk nooit zo gerealiseerd, maar door dit gesprek met jou wordt het me nu duidelijk.
Je leest dus, wat je wilt lezen?
En daarmee was direct de hele stamboom met de afstamming vanaf David vastgelegd?
Dit schiet niet op.
Ik hou weer even pauze.
Op die manier konden zij hun afstamming bepalen.
De geschiedschrijver Josephus zei: „Ik ben van niet onaanzienlijke afkomst, want ik stam uit een oud priestergeslacht".
Mattheüs en Markus zeiden dat deze registers in de openbare archieven bijgehouden en bewaard werden en voor iedereen toegankelijk waren.
Aangezien de profetieën vermelden dat de Messias uit de lijn van David zou komen, was het belangrijk om dat te kunnen vast stellen.
Gen 22: 18 En door jouw nageslacht zullen alle volken op aarde een zegen voor zichzelf verkrijgen, omdat jij naar mijn stem hebt geluisterd. NWV.
Er zijn meerdere lijnen terug naar David te vinden.
Maar ja, voor jou is dat kennelijk niet van belang.
Je wilt kennelijk alleen lezen, wat je wilt lezen en zo leer je nooit bij
Jammer dat ik zo veel moeite voor je heb gedaan.