Wat was de bediening van de 13e apostel?
Forumregels
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
-
- Man/Vrouw: V
Wat was de bediening van de 13e apostel?
In de beschrijving van het NT wat er historisch gebeurd is, en gaat gebeuren staat Israël op de eerste plaats dus t.a.v. geschiedschrijving bedoel ik dan.
6 geschiedkundige boeken, 4 evangeliën en Handelingen en het boek Openbaring.
De 4 ev. beschrijven de 33 jaar van Jezus' bediening op aarde, dan volgt Handelingen wat ook een tijd van 33 jaar bevat en ook eindigt met de 2 jarige gevangenschap van Paulus.
Als er geen onderbreking zou zijn zou je zo kunnen gaan naar de toekomstige geschiedenis van Israël, hier wordt immers de 7 jaarweken en de 1000 jaar beschreven waarin Christus zal regeren.
Alles in de Evang. en Hand. en Openb. wordt het volgende beschreven n.l. de OT profetiën en hoe die in vervulling gaan.
Handelingen behoort niet tot die geschiedslijn in feite want de OT profeten spreken helemaal niet over de tijd waarin wij nu leven.
En zelfs tot einde Handelingen was het nog verborgen.
Petrus was de voornaamste persoon in begin Handelingen want niemand kon ooit weten dat er een zekere Paulus zou "opduiken" dan wel "opstaan".
Hoewel Handeling spreekt over "Zijn getuigen zijn" eerst in Jeruzalem daarna in Judea en Samaria en tot de uitersten der aarde".. dan zou door dit getuigenis het koninkrijk voor Israël zijn aangebroken, echter dat is niet het geval geweest.
Paulus schreef gedurende de Handelingentijd 7 brieven en ook Petrus, Jakobus en Judas en Johannes met elkaar 7 brieven. En deze 14 brieven passen geheel in het profetisch plan van God, voorzegd door de profeten.
Met Israël in de hoofdrol.
Echter het volk kwam niet tot geloof. En zo is de geschiedenis onderbroken en werd alles wat Openbaring zegt en schrijft vooruit geschoven.
En zo stopt de geschiedschrijving van Israël met Paulus en ontvangt hij de beheerstaak met betrekking tot het lichaam van Christus. En alles wat hiermee te maken heeft wordt verwoord in Paulus 7 late brieven.
Wat is het doel van dit topic?
Het is opmerkelijk dat Paulus nauwelijks dingen beschrijft over de kruisiging, over de verschijning aan de 11 discipelen na Zijn opstanding e.d. en m.i. heeft Paulus een heel aparte bediening gekregen over de verborgene dingen om die te openbaren en ook om richtlijnen en adviezen te geven aan een volk ontstaan uit het jodendom en heidendom. Ik vroeg mij af of dat in de reguliere kerken ook zo gepredikt wordt of evangelische gemeente of Katholieke kerken of misschien de Quakers?
6 geschiedkundige boeken, 4 evangeliën en Handelingen en het boek Openbaring.
De 4 ev. beschrijven de 33 jaar van Jezus' bediening op aarde, dan volgt Handelingen wat ook een tijd van 33 jaar bevat en ook eindigt met de 2 jarige gevangenschap van Paulus.
Als er geen onderbreking zou zijn zou je zo kunnen gaan naar de toekomstige geschiedenis van Israël, hier wordt immers de 7 jaarweken en de 1000 jaar beschreven waarin Christus zal regeren.
Alles in de Evang. en Hand. en Openb. wordt het volgende beschreven n.l. de OT profetiën en hoe die in vervulling gaan.
Handelingen behoort niet tot die geschiedslijn in feite want de OT profeten spreken helemaal niet over de tijd waarin wij nu leven.
En zelfs tot einde Handelingen was het nog verborgen.
Petrus was de voornaamste persoon in begin Handelingen want niemand kon ooit weten dat er een zekere Paulus zou "opduiken" dan wel "opstaan".
Hoewel Handeling spreekt over "Zijn getuigen zijn" eerst in Jeruzalem daarna in Judea en Samaria en tot de uitersten der aarde".. dan zou door dit getuigenis het koninkrijk voor Israël zijn aangebroken, echter dat is niet het geval geweest.
Paulus schreef gedurende de Handelingentijd 7 brieven en ook Petrus, Jakobus en Judas en Johannes met elkaar 7 brieven. En deze 14 brieven passen geheel in het profetisch plan van God, voorzegd door de profeten.
Met Israël in de hoofdrol.
Echter het volk kwam niet tot geloof. En zo is de geschiedenis onderbroken en werd alles wat Openbaring zegt en schrijft vooruit geschoven.
En zo stopt de geschiedschrijving van Israël met Paulus en ontvangt hij de beheerstaak met betrekking tot het lichaam van Christus. En alles wat hiermee te maken heeft wordt verwoord in Paulus 7 late brieven.
Wat is het doel van dit topic?
Het is opmerkelijk dat Paulus nauwelijks dingen beschrijft over de kruisiging, over de verschijning aan de 11 discipelen na Zijn opstanding e.d. en m.i. heeft Paulus een heel aparte bediening gekregen over de verborgene dingen om die te openbaren en ook om richtlijnen en adviezen te geven aan een volk ontstaan uit het jodendom en heidendom. Ik vroeg mij af of dat in de reguliere kerken ook zo gepredikt wordt of evangelische gemeente of Katholieke kerken of misschien de Quakers?
-
- Gespreksleider Gedeelte Oecumene
- Man/Vrouw: M
Re: Wat was de bediening van de 13e apostel?
Hoi Wilsophie,
Met v&Vriendengroet,
Wim
Het staat je vrij om naar een Quaker Meeting te gaan en iets als dit daar te prediken als je je daartoe ter plekke Geroepen voelt (mits je niet te lang aan het woord blijft).Wilsophie schreef:Ik vroeg mij af of dat in de reguliere kerken ook zo gepredikt wordt of evangelische gemeente of Katholieke kerken of misschien de Quakers?
Met v&Vriendengroet,
Wim
Nu leg je het initiatief bij de mens, maar Christus is niet om de mens geschapen maar de mens om Christus, zie 1 Kor 11,9.Wilsophie schreef:Echter het volk kwam niet tot geloof. En zo is de geschiedenis onderbroken en werd alles wat Openbaring zegt en schrijft vooruit geschoven.
-
Dat is juist, maar het één sluit het ander toch niet uit. Het kan toch naast elkaar bestaan.
Ik bedoel je kunt iets zijn of doen "ter wille" van iets of iemand, maar dan onttrek je je toch niet aan een keus of een verantwoordelijkheid?
Ik bedoel je kunt iets zijn of doen "ter wille" van iets of iemand, maar dan onttrek je je toch niet aan een keus of een verantwoordelijkheid?
Het feit dat de vrouw om de man geschapen is sluit wel degelijk uit dat de man zijn oorspronkelijke plan wijzigen zou. De vrouw moet zich schikken naar de man i.p.v. dat God zich zou moeten schikken naar ons.Wilsophie schreef:Dat is juist, maar het één sluit het ander toch niet uit. Het kan toch naast elkaar bestaan.
-
Hoho, wacht even, nu ga je naar een lager niveau, maar je had het over Christus toch?
Ik had het niet over een huwelijk of zoiets.
-
Ik ben niet de vrouw van God ofzoiets? Ik ben Zijn Lichaam. Maar nu zijn we verdwaald in het topic over de bruid. Dit hoort hier niet thuis.
Daar leg ik uit hoe ik dat omvangen zie.
-
Eerst ga ik de boeken lezen ik heb ze net ontvangen Wim, maar heb je zelf geen gedachte over de bediening van Paulus. Ik heb zoveel narigheid en teleurstellingen meegemaakt in menig kerkgebouw dat ze me daar niet meer zo snel zullen zien.Wim Nusselder schreef:Hoi Wilsophie,
Het staat je vrij om naar een Quaker Meeting te gaan en iets als dit daar te prediken als je je daartoe ter plekke Geroepen voelt (mits je niet te lang aan het woord blijft).Wilsophie schreef:Ik vroeg mij af of dat in de reguliere kerken ook zo gepredikt wordt of evangelische gemeente of Katholieke kerken of misschien de Quakers?
Met v&Vriendengroet,
Wim
Bovendien begrijp ik dat bepaalde kerkmensen liever mijn rug dan mijn gezicht zien, ik zou niet eens welkom zijn.
-
christenen zijn ook een vervelend volkje en ik denk ook dat de grootste vijand van het christendom van binnenuit komt. Atheïstische kritiek, ach... Meestal wel goed met ze in discussie te gaan, vriendelijke mensen. Uitgezonderd bepaalde figuren, maar meestal zie je dat ook wel aan de inhoud waardoor je ze eigenlijk niet meer serieus kunt nemen. christenen daarentegen... Stel zuurpruimen die klaar staan met hun oordeel wat er op neer komt dat vroeger alles beter was en religie een verloren zaak is en alles waar je waarde aan hecht als symptoom van verderf zien, of juist van die blije veroordelende stuiterballen die hun trip als maatgevend zien en slechts in valse tegenstellingen terecht komen als "Jezus en geen religie" ofzo. En meer van dat soort nutteloze oneliners die nergens op slaan.
Om wat tegengewicht te geven op mijn zeurpost waar ik notabene zelf op afgeef:
Ik geloof niet in een christendom zonder kerk. Ik geloof ook niet in een christendom zonder het lichaam van christus die we samen als gelovigen vormen.
Om wat tegengewicht te geven op mijn zeurpost waar ik notabene zelf op afgeef:
Ik geloof niet in een christendom zonder kerk. Ik geloof ook niet in een christendom zonder het lichaam van christus die we samen als gelovigen vormen.
-
Binnen bepaalde kerken zijn het niet de ouwe zeurzakken hoor. Ik krijg ze om me oren van snotapen die de Bijbel uit hun hoofd opdreunen en zeer vroom zijn en willen dat ik net zo wettisch ga leven als zij doen.
Geef mij maar een blik ondeugende jongelui dan die vromen die de ene na de andere Bijbeltekst om je oren slaan.
Natuurlijk zijn we één Lichaam, maar ik denk dat we nog eens raar opkijken als we straks zien uit wie dat ene Lichaam bestaat.
Geef mij maar een blik ondeugende jongelui dan die vromen die de ene na de andere Bijbeltekst om je oren slaan.
Natuurlijk zijn we één Lichaam, maar ik denk dat we nog eens raar opkijken als we straks zien uit wie dat ene Lichaam bestaat.
Goed lezen Wilsophie, met de man en de vrouw bedoel ik hetzelfde als Paulus.Wilsophie schreef:Hoho, wacht even, nu ga je naar een lager niveau, maar je had het over Christus toch?
-
- Gespreksleider Gedeelte Oecumene
- Man/Vrouw: M
Hoi Wilsophie,
Nee, ik voel me op dit moment niet geroepen om daar wat over te zeggen.
Met v&Vriendengroet,
Wim
Dat is een andere vraag dan die naar de prediking bij Quakers.Wilsophie schreef:heb je zelf geen gedachte over de bediening van Paulus.
Nee, ik voel me op dit moment niet geroepen om daar wat over te zeggen.
Met v&Vriendengroet,
Wim
-
Goed lezen Wilsophie, met de man en de vrouw bedoel ik hetzelfde als Paulus.
Jaja de vrouw is uit de man, en dat is de vervulling van Genesis 2 vers 24 Eva is een type van de Gemeente als vrouwelijk, die uit de man voortkomt.Nu leg je het initiatief bij de mens, maar Christus is niet om de mens geschapen maar de mens om Christus, zie 1 Kor 11,9.
Maar Paulus heeft het gewoon over een hoofdbedekking in dat stukje. Hij bespreekt het onderwerp: "Moet die hoed?"
Dus dan begrijp ik je vergelijk niet. Paulus heeft het over het dragen van een hoofddeksel van de man en de vrouw. En daar ging mijn onderwerp niet over, ik had het over de uitstel van een bepaald plan t.a.v. Israël, als ik me goed herinner. De mens is aan zet bedoel ik gewoon dat God een werk heeft gedaan aan de wereld en verzoening tot stand heeft gebracht en nu is die mens aan zet.
Aha dus de vrouw is geschapen om de hoed? Weten we dat ook weer (nog net voor bedtijd wat geleerd).Wilsophie schreef:Goed lezen Wilsophie, met de man en de vrouw bedoel ik hetzelfde als Paulus.Jaja de vrouw is uit de man, en dat is de vervulling van Genesis 2 vers 24 Eva is een type van de Gemeente als vrouwelijk, die uit de man voortkomt.Nu leg je het initiatief bij de mens, maar Christus is niet om de mens geschapen maar de mens om Christus, zie 1 Kor 11,9.
Maar Paulus heeft het gewoon over een hoofdbedekking in dat stukje. Hij bespreekt het onderwerp: "Moet die hoed?"
Dus dan begrijp ik je vergelijk niet. Paulus heeft het over het dragen van een hoofddeksel van de man en de vrouw. En daar ging mijn onderwerp niet over, ik had het over de uitstel van een bepaald plan t.a.v. Israël, als ik me goed herinner. De mens is aan zet bedoel ik gewoon dat God een werk heeft gedaan aan de wereld en verzoening tot stand heeft gebracht en nu is die mens aan zet.
-
De vrouw is geschapen om de man. En het vrouwelijke is geschapen om het mannelijke.
De hoed is le chapeau en wat erin zit is la tête. En nu kom ik in de knoop, want het is andersom. Nu hebben de Duitsers weer gelijk want het is Der Kopf en die Hut, Die Mütze.
Snap je dat het gaat om verhoudingen. God als de man is IN Zijn schepping. Dat wat omkleedt en de buitenkant vertegenwoordigt is altijd de vrouw, of vrouwelijk... zij is het beeld van de onzienlijke dingen, dus draagt zij het beeld van de man en zo is het huis, ( de beth) de vrouw.
De hoed waar Paulus over schrijft is altijd een uitbeelding van een deksel, een hoofd "deksel" hij bedekt en net als het verzoendeksel zit daar veel typologie in.
Het is heel interessant om hier over door te gaan, want dan kom ik bij de wet uit en het deksel is weggenomen zodat wij onder het nieuwe verbond vrijelijk mogen toetreden tot de troon der genade. Er staat niets meer tussen/
De hoed is le chapeau en wat erin zit is la tête. En nu kom ik in de knoop, want het is andersom. Nu hebben de Duitsers weer gelijk want het is Der Kopf en die Hut, Die Mütze.
Snap je dat het gaat om verhoudingen. God als de man is IN Zijn schepping. Dat wat omkleedt en de buitenkant vertegenwoordigt is altijd de vrouw, of vrouwelijk... zij is het beeld van de onzienlijke dingen, dus draagt zij het beeld van de man en zo is het huis, ( de beth) de vrouw.
De hoed waar Paulus over schrijft is altijd een uitbeelding van een deksel, een hoofd "deksel" hij bedekt en net als het verzoendeksel zit daar veel typologie in.
Het is heel interessant om hier over door te gaan, want dan kom ik bij de wet uit en het deksel is weggenomen zodat wij onder het nieuwe verbond vrijelijk mogen toetreden tot de troon der genade. Er staat niets meer tussen/
-
Het lijkt me correcter om te zeggen: "ik behoor tot zijn Lichaam".Wilsophie schreef:Ik ben niet de vrouw van God ofzoiets? Ik ben Zijn Lichaam. Maar nu zijn we verdwaald in het topic over de bruid. Dit hoort hier niet thuis.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
-
Dat is juist.
Ergens in een ander topic ging het over de inhoudsopgave die Paulus verzuimd zou hebben te vermelden en nog wat kritische kanttekening.
Wat duidelijk is , is dat de volgorde gerangschikt is naar de lengte van de brieven, daar kan Paulus ook niets aan doen.
Efeze, Kolossenzen Filemon en Filippenzen schreef Paulus vanuit zijn eerste gevangenschap in Rome. De geschiedschrijving vanaf de geboorte van de Here Jezus tot het einde van Handleingen en het boek Openbaring vormen één doorlopende lijn, waarin het profetisch woord vervuld wordt.
Dan wordt er een lijn onderbroken door de tussengeschoven bediening van en aan de apostel Paulus.
En zo zien we dat de gelovige samen met Christus tot één en hetzelfde Lichaam behoort.
Daarnaast schreef Paulus nog 7 brieven net als de brieven van Petrus Jakobus, Johannes en Judas ( ook 7).
En deze brieven passen alle 14 in het profetisch plan van God dat al uitgebreid voorzegd is in de profeten van het OT waar Israël de hoofdrol vervult.
Gedurende zijn gevangenschap in zijn eigen huis gedurende 2 jaar, schreef hij 4 van de 7 brieven.
Er worden door Paulus dingen geschreven die nog nooit aan de orde waren.
Nooit eerder werd gezegd dat de gelovige opgewekt is met Christus.
Nooit eerder werd gesproken over een positie in de hemel.
Nooit werd gesproken over geestelijke zegeningen in de hemel.
Nooit was bekend dat de Gemeente het Lichaam van Christus vormde met Christus als het Hoofd.
Er was nooit bekend wat de hoop van Gods kinderen was, n.l. de verschijning met Christus en de overvloedige genade waarin God met de gelovige handelt.
Er was dus een verborgen plan van God en dat was tot het einde van Handelingen verborgen. En Paulus mocht dit openbaren in de 2e helft van zijn bediening.
Na zijn 2 jarige gevangenschap in zijn huis in Rome schreef hij de eerste brief aan Timotheus en aan Titus.Daarna werd hij weer gevangen genomen en schreef hij met boeien om de 2e brief aan Timotheus.
In de laatste brieven vinden we de term "de gezonde leer".
Ergens in een ander topic ging het over de inhoudsopgave die Paulus verzuimd zou hebben te vermelden en nog wat kritische kanttekening.
Wat duidelijk is , is dat de volgorde gerangschikt is naar de lengte van de brieven, daar kan Paulus ook niets aan doen.
Efeze, Kolossenzen Filemon en Filippenzen schreef Paulus vanuit zijn eerste gevangenschap in Rome. De geschiedschrijving vanaf de geboorte van de Here Jezus tot het einde van Handleingen en het boek Openbaring vormen één doorlopende lijn, waarin het profetisch woord vervuld wordt.
Dan wordt er een lijn onderbroken door de tussengeschoven bediening van en aan de apostel Paulus.
En zo zien we dat de gelovige samen met Christus tot één en hetzelfde Lichaam behoort.
Daarnaast schreef Paulus nog 7 brieven net als de brieven van Petrus Jakobus, Johannes en Judas ( ook 7).
En deze brieven passen alle 14 in het profetisch plan van God dat al uitgebreid voorzegd is in de profeten van het OT waar Israël de hoofdrol vervult.
Gedurende zijn gevangenschap in zijn eigen huis gedurende 2 jaar, schreef hij 4 van de 7 brieven.
Er worden door Paulus dingen geschreven die nog nooit aan de orde waren.
Nooit was bekend dat de Gemeente het Lichaam van Christus vormde met Christus als het Hoofd.
Er was nooit bekend wat de hoop van Gods kinderen was, n.l. de verschijning met Christus en de overvloedige genade waarin God met de gelovige handelt.
Er was dus een verborgen plan van God en dat was tot het einde van Handelingen verborgen. En Paulus mocht dit openbaren in de 2e helft van zijn bediening.
Na zijn 2 jarige gevangenschap in zijn huis in Rome schreef hij de eerste brief aan Timotheus en aan Titus.Daarna werd hij weer gevangen genomen en schreef hij met boeien om de 2e brief aan Timotheus.
-
en juist die brieven [de pastorale brieven] zijn geschreven meer dan ca. 100 jaar na zijn dood...onder de naam van Paulus--- om ze zo meer gezag te geven.....heel gewoon in die tijd; nu iets waarvoor je een boete zou krijgen en gestraft zou worden.Wilsophie schreef: Na zijn 2 jarige gevangenschap in zijn huis in Rome schreef hij de eerste brief aan Timotheus en aan Titus.
Daarna werd hij weer gevangen genomen en schreef hij met boeien om de 2e brief aan Timotheus.
m.a.w. Paulus heeft die brieven niet geschreven--daar zijn de bijbelonderzoekers het inmiddels wel over eens.
dat kan ook niet, want de 4 evangeliën werden veel later geschreven...die bestonden toen nog niet.Er worden door Paulus dingen geschreven die nog nooit aan de orde waren.
eerst Marcus - en dan wel zonder de laatste toevoeging Marcus 16: 9-20...Marcus eindigt bij het lege graf een spreekt niet over een opstanding.
Paulus had het dan ook niet over Jezus, maar over De Christus, die gekruisigd is in de hemelse gewesten; over de Christus IN de mens en dat die mens dan dus geestelijk gezien met hem gekruisigd is.
Paulus heeft een aardse Jezus nooit gekend en had ook nog geen weet van de 4 evangeliën, waarin wordt gesproken over een Jezus die rondwandelde op aarde, geboren zou zijn uit een maagd en wonderen zou hebben verricht....etc.
hij rept er dan logischerwijze ook niet over...
-
Ben je een gelovige in de Here Jezus Christus? Callista? Want het gaat hier over Bijbelstudie. En ik ga er vanuit dat mensen die hier posten de Bijbel geloven en ook geloven dat Paulus de auteur is van de brieven door God aan hem geopenbaard en dat Lukas een vriend van hem was. En het bestrijden hiervan is de Waarheid geweld aan doen.
De Here Jezus stierf niet in de hemelse gewesten, maar op Golgotha en overdrachtelijk is de gelovige met Hem gezet in de Hemel en dat zijn niet de hemelse gewesten.
Ik heb niets met bijbelonderzoekers te maken, maar met de Bijbel Zelf.
Marcus schreef niet over de opstanding omdat Marcus de bediening van de Knecht des Heeren, belichtte tot de bediening. Daarom geen opstanding uit de doden. Paulus heeft een aparte bediening t.a.v. de Gemeente en dat wat hij openbaart is altijd verborgen geweest. Dit in tegenstelling tot de geboorte van Jezus die allang was geprofeteerd onder het oude verbond.
Paulus spreekt wel degelijk over Jezus, Die Gij gekruisigd hebt". Maar wist als geen ander wanneer Hij gezalfd werd en de naam Christus ontving.
Dus het gaat niet om " logica ", maar het gaat om LOGOS, zeker in dit subforum.
De Here Jezus stierf niet in de hemelse gewesten, maar op Golgotha en overdrachtelijk is de gelovige met Hem gezet in de Hemel en dat zijn niet de hemelse gewesten.
Ik heb niets met bijbelonderzoekers te maken, maar met de Bijbel Zelf.
Marcus schreef niet over de opstanding omdat Marcus de bediening van de Knecht des Heeren, belichtte tot de bediening. Daarom geen opstanding uit de doden. Paulus heeft een aparte bediening t.a.v. de Gemeente en dat wat hij openbaart is altijd verborgen geweest. Dit in tegenstelling tot de geboorte van Jezus die allang was geprofeteerd onder het oude verbond.
Paulus spreekt wel degelijk over Jezus, Die Gij gekruisigd hebt". Maar wist als geen ander wanneer Hij gezalfd werd en de naam Christus ontving.
Dus het gaat niet om " logica ", maar het gaat om LOGOS, zeker in dit subforum.