Petra schreef: ↑02 nov 2020, 02:06
Wat dacht je ervan dat het de vergelijking met de zwaartekracht IS die het toppunt van kinderachtigheid is.
Of noem je het een argument?
De Wet IS zoals de zwaartekracht IS. snap je wel..
Kom op nou toch!
De oude boeddhisten en ook de hedendaagse boeddhisten zien reincarnatie als een wet. Net zoals wij zwaartekracht als een wet zien (wat het niet is, maar goed dat is te lang om het daar over te hebben en offtopic). Dus om dan de eenhoorn er bij te betrekken vind ik kinderachtig.
...
Als je nou eens met dezelfde kritische blik de historische bronnen leest als die je bij de Bijbel gebruikt.. dan zou je kunnen inzien dat jijzelf op een andere manier omgaat met bijbelse teksten als met boeddhistische teksten.
Ook Bijbelse teksten kun je op een roze bril, filosofisch, contextueel of metafysisch of ..lezen
Of je kunt je alleen op de -halleluja Jezus IS liefde bladiebla -sites oriënteren.
Ook in het christendom zijn vele vele stromingen. Met inmiddels hele vrijzinnige gemeenten, die zelfs homo's huwen.
Iemand die als Remonstrant geëvangeliseerd/ingewijd wordt kan zomaar denken dat dát HET Christendom IS en dat het een bijzonder hoog filosofisch verdraagzaam Geloof IS. Het is maar net welke versie/stroming je voorgeschoteld krijgt!!!
Sorry hoor, maar boeddhisme en christendom vergelijken gaat niet. Christendom is geen filosofie maar religie. Als je eens wat zou lezen over boeddhistische psychoanalyse dan weet je dat dit vergelijkbaar is met onze westerse kijk daarop. Christendom kent dit soort zaken niet.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Boeddhist ... sychologie
Zelfs als je puur atheistisch naar boeddhistisch zou kijken dan kun je dit gebruiken in het dagelijks leven. Dus zonder reincarnatie en karma. Puur kijken naar hoe onze zelven zijn opgebouwd en hoe ons denken functioneert.
Tevens is het zo dat christendom star en onwrikbaar is. Men heeft de Bijbel en vandaar uit werkt men verder. Terwijl Boeddhisme juist grote denkers heeft voortgebracht die zelfstandig dachten. Wel voortbouwend op iets wat anderen al bedacht hebben (maar zo werkt wetenschap ook) maar dan wel anders en aangepast aan de tijd.
Maar in christendom blijft Jezus Jezus, blijft de HC de HC, de boeken worden niet aangepast aan onze tijd.
Maar sja...
Evenals in de Bijbek/Koran etc... is homoseks wangedrag in de oeroude Boeddhistische teksten. Ook masturbatie e.a. 'onnatuurlijke' vormen van seksualiteit zijn verwerpelijk.
http://www.holebi.info/phpnews/kortnews ... ws&id=3994
Volgens de Dalai Lama Tenzin Gyatso, de Boeddhistische leider is homoseks een vorm van wangedrag, omdat ze hun mond en de anus gebruiken. Maar deze vorm van seks is voor Boeddhisten ook niet goed voor hetero's en voor gehuwde koppels. Je eigen hand gebruiken wanneer je seks hebt, zoals bij masturbatie, is ook verwerpelijk. Echte volgelingen vermijden dit.
Dat is de mening van de Dalai Lama. Niet gebaseerd op wat de Boeddha heeft gezegd.
https://www.buddhism.be/nl/nieuws/persb ... ksualiteit
Komt nog bij dat boeddhisme zo complex is dat je niet moet denken dat als de Dalai Lama iets zegt dat dit voor alle boeddhisten geldt. Het mooie aan Boeddha is dat hij ons allemaal vrijlaat om te doen wat goed is. En voor ieder mens is dat goede iets anders.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Edele_achtvoudige_pad
Hier spreekt de Boeddha over onthouden van seksueel wangedrag. Maar wat dit is is niet uitgewerkt. De Dalai Lama is van mening dat dit onnatuurlijk gedrag zou zijn, "dus organen gebruiken waar ze niet voor bedoeld zijn". Maar voor een ander is seksueel wangedrag bijvoorbeeld verkrachting en misbruik. Het idee van de Dalai Lama komt ook meer doordat het Tibetaans Boeddhisme voorkomt uit Boeddhisme en Bon. En die laatste cultuur deed volgens de traditie zoveel dingen dat men er tegen waarschuwde. Misschien dat het tibetaans boeddhisme daarom wel zo tegen "onnatuurlijke seks" is. De andere boeddhistische stromingen hadden daar minder last van.
https://nl.wikipedia.org/wiki/B%C3%B6n
Evenals bij de RK (e.a. gelovigen) is het geschipper tussen -de wil om mensvriendelijk te zijn en discriminatie tegen te gaan, en de oeroude teksten die nou eenmaal niet gewist kunnen worden. Ook de positie van vrouwen is ongelijkwaardig in het Boeddhisme en lastig aan te pakken.
Wat het extra lastig maakt is dat het bekritiseren van Hoge Heiligen ook in het Boeddhisme een vreselijke zonde is. Net als bij God/Allah. Dus sja.. ga dan maar 's bespreken dat die Superieuren het verkeerd hadden. Dat mag niet.. dus moet er gedraaid en geschipperd worden met interpretaties.
Boeddhisten zitten niet zo vast aan die oeroude geschriften als christenen.
Iedere stroming heeft zo zijn geschriften en er werd nog jaarlijks veel over geschreven. De leringen van de Boeddha zijn het belangrijkst en die hebben niks gezegd van "dit mag wel en dat mag niet". Zie het achtvoudig pad, die is voor iedereen verschillend, in hoever men geestelijk is.
In deze discussie moet worden begrepen dat het controversiële onderwerp ongepast seksueel gedrag is voor een boeddhistische beoefenaar, aangezien de Dalai Lama herhaaldelijk zijn steun heeft uitgesproken voor de volledige erkenning van mensenrechten voor alle mensen, ongeacht seksuele geaardheid. Hij legde in 1997 uit: "Het maakt deel uit van wat wij boeddhisten slecht seksueel gedrag noemen. Seksuele organen zijn gemaakt voor voortplanting tussen het mannelijke element en het vrouwelijke element - en alles wat daarvan afwijkt is niet acceptabel vanuit een boeddhistisch standpunt", terwijl penis-vagina niet-voortplantingsseks wordt niet beschouwd als seksueel wangedrag. De Dalai Lama gaf toe dat er een verschil is tussen de opvattingen van gelovigen en ongelovigen: "Vanuit een boeddhistisch standpunt wordt man-tot-man en vrouw-tot-vrouw over het algemeen beschouwd als seksueel wangedrag. Vanuit het oogpunt van de samenleving, wederzijds aanvaardbaar homoseksuele relaties kunnen wederzijds voordeel opleveren, plezierig en onschadelijk zijn. " Hij noemde de Indiase boeddhistische teksten van Vasubandhu , Asanga en Ashvaghosha als zijn bronnen over wat ongepast seksueel gedrag vormt. Vier jaar eerder was hij er niet zeker van of een wederzijds aangename niet-misbruikende homoseksuele relatie acceptabel zou zijn binnen de algemene principes van het boeddhisme. Hij had echter moeite om zich de mechanica van homoseksuele seks voor te stellen, door te zeggen dat de natuur mannelijke en vrouwelijke organen had gerangschikt "op een manier die zeer geschikt is ... De organen van hetzelfde geslacht kunnen niet goed functioneren". De Dalai Lama heeft herhaaldelijk tegen LGBT-groepen gezegd dat hij de teksten niet kan herschrijven. Hij denkt dat dit het soort kwestie is dat besproken zou moeten worden door een raad van boeddhistische oudsten uit alle boeddhistische tradities. Alleen zo'n raad zou kwesties met betrekking tot Vinaya en ethiek kunnen wijzigen. De Dalai Lama beveelt ook aan om de kwestie van de gelijkheid van vrouwen, met name bij monastieke rituelen en ceremonies, te heroverwegen en te herzien.
Nogmaals, de Dalai Lama is alleen belangrijk voor Tibetaanse Boeddhisten.
[quote
Je hoort mij niet beweren...dat alle boeddhistische teksten en inzichten foute boel zijn.
Volgens mij zijn er prachtige dingen te leren!
Ook uit het Hindoe geloof, ook uit het Boeddhisme.
En OOK (dus met dezelfde manier van kijken).. staan er mooie dingen in de Bijbel of de Koran.
Waar het mij om gaat is de tunnelvisie bij de volgers. Die de eigen stroming helemaal geweldig vinden maar andere geloven/stromingen compleet de grond in boren. [/quote]
Maar je vergeet dat geschriften om een bepaalde reden zijn geschreven. En je kan dus niet met een allegorisch oog kijken naar iets dat geschreven is met de bedoeling om letterlijk genomen te worden. Zoals Genesis bijvoorbeeld. "we kunnen er nu niks mee, dus we nemen het maar allegorisch". Zo werkt het niet. Maar boeddhistische teksten gaan over onszelf. En waarom we lijden en wat we er aan kunnen doen. Heel wat anders dan "God wil genoegdoening en Jezus stierf voor ons aan het kruis. Als je dat gelooft ben je lief, als je het niet gelooft ga je naar de hel"..
Terwijl ze in mijn ogen allemaal uit dezelfde oeroude vaatjes hebben getapt. Vervolgens wat 'geur en kleur' hebben toegevoegd of afgehaald om een eigen stroming te creëren en allemaal zo hun voors en tegens hebben.
Het is maar hoe je ernaar kijkt!
Ja, als je naar gras kijkt dan kan het zelfs paars zijn. Ligt er maar net aan hoe je ernaar kijkt.