Wee ...de dag des Heeren.

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Wee ...de dag des Heeren.

Bericht door Wilsophie »

Het is heel bijzonder vanuit mijn beleving dat mensen vanuit de BIjbel constateren dat "de Dag des Heeren" "onze " Zondag is.
Lange tijd wist ik dat niet maar bij nader onderzoek kom ik tot heel andere conclusies en is de dag des Heeren noch de zondag, noch de sabbath.
Hoe kijken jullie daar tegen aan?

Ik merk in de praktijk dat de mensen die de Zondag als zodanig zien hun "dienst aan God" beperken tot 1 dag in de week. De vraag is of de term dan juist wordt toegepast want zo kun je deze "dienst aan God" beperken tot één dag, n.l. de dag des Heeren.
Adinomis

Re: Wee ...de dag des Heeren.

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:Het is heel bijzonder vanuit mijn beleving dat mensen vanuit de BIjbel constateren dat "de Dag des Heeren" "onze " Zondag is.
Lange tijd wist ik dat niet maar bij nader onderzoek kom ik tot heel andere conclusies en is de dag des Heeren noch de zondag, noch de sabbath.

Ik merk in de praktijk dat de mensen die de Zondag als zodanig zien hun "dienst aan God" beperken tot 1 dag in de week. De vraag is of de term dan juist wordt toegepast want zo kun je deze "dienst aan God" beperken tot één dag, n.l. de dag des Heeren.
Dat klopt. Ik heb vroeger nog een lied over "de dag des Heeren" geleerd en dan werd daarmee de zondag bedoeld. Nu weet ik dat met die term uit de bijbel het oordeel bedoeld wordt.

2 Petrus 3:10 Maar de dag des Heeren zal komen als een dief in de nacht. Dan zullen de hemelen met gedruis voorbijgaan en de elementen brandend vergaan, en de aarde en de werken daarop zullen verbranden.

Er zijn nog veel meer gedeelten in de bijbel die naar deze dag verwijzen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
robert75
Man/Vrouw: M

Bericht door robert75 »

Ja en nee. ik denk dat het beide kan. De dag des Heeren verwijst niet alleen naar de dag dat Christus terug komt maar kan ook verwijzen naar de Sabbat. Zo lezen we in Openbaringen 1:10 Dat Johannes op de dag des Heeren in de Geest was, En dat hij de Openbaringen van Christus ontving. Verwijst die tekst dan naar de dag dat Christus terug komt, Of verwijst het naar een andere dag? Wat wordt dan hier bedoelt met de dag des Heeren?

10 Ik was in de geest op de dag des Heeren en ik hoorde achter mij een luide stem, als van een bazuin,
NomenEstOmen

Bericht door NomenEstOmen »

Wilsophie schreef:Het is heel bijzonder vanuit mijn beleving dat mensen vanuit de BIjbel constateren dat "de Dag des Heeren" "onze " Zondag is.
De dag des Heren (Dag van de Heer) is de dag van de opstanding van Jezus. Traditioneel gezien staat dat ook centraal en is in feite elke zondag een soort Pasen in het klein. Men gaat er traditioneel vanuit dat Jezus vrijdag stierf en zondag weer opstond uit de dood.
Wat betreft de historische oorsprong: In het begin van het Christendom waren een hoop Christenen bekeerde mensen uit het Jodendom. Zij vierden op zaterdag de Sabbat. De dag erna kwamen ze als christenen samen om de maaltijd van de Heer te vieren (Eucharistie/Heilig Avondmaal).

Theologisch wordt traditioneel de zondag niet als Sabbat gezien, maar dus als de dag des Heren. Enerzijds, zoals ook al in het nieuwe testament naar voren komt, moesten bekeerde heidenen niet gedwongen worden de Joodse wetten en leefregels te houden. Maar anderzijds nog veel belangrijker: De wet is
door Christus in vervulling gekomen. Ze is een voorafbeelding van Christus en aankondiging van de eeuwige rust van de mens bij God.
Natuurlijk zegt dat overigens niet dat de wet dan nu maar betekenisloos geworden is. christenen geloven dat je de morele voorschriften ook moet houden. Die komen ook wel terug in de zondag.
Ik merk dat niet.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

De Dag des Heeren begint zoals ik het lees bij de verschijning op de Olijfberg en de term de "dag" is synoniem aan "licht" dan wel dat het iets openbaart.
We kennen de "rijksdag' en het woord "dagvaardiging".
Er zijn vele teksten die de term gebruiken en ik begin bij Jesaja 2 vers 12: "Want de dag des Heeren der heirscharen zal zijn tegen allen hovaardige en hoge,enz..
Jes. 13 vers 6: 'Huilt gijlieden want de dag des Heeren is nabij..." en vers 9 Ziet de Dag des Heeren komt gruwelijk met verbolgenheid..
Jer. 46 vs. 10: "Maar de dag des Heeren is een dag der wrake.."
Het moge duidelijk zijn dat het niet gaat over de zondag of de sabbath, maar een breder begrip in al deze teksten en er zijn er nog veel meer. En zo weten we dat de openbaring van Jezus Christus ( niet van Johannes) op een dag was nabij dat oordeel dat komen zou danwel rond die dag des Heeren.
Weet dat Openbaring een openbaring is over de Getuige Jezus Christus en gaat over dat wat voordien verborgen was.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

robert75 schreef:Ja en nee. ik denk dat het beide kan. De dag des Heeren verwijst niet alleen naar de dag dat Christus terug komt maar kan ook verwijzen naar de Sabbat. Zo lezen we in Openbaringen 1:10 Dat Johannes op de dag des Heeren in de Geest was, En dat hij de Openbaringen van Christus ontving. Verwijst die tekst dan naar de dag dat Christus terug komt, Of verwijst het naar een andere dag? Wat wordt dan hier bedoelt met de dag des Heeren?

10 Ik was in de geest op de dag des Heeren en ik hoorde achter mij een luide stem, als van een bazuin,
De Statenvertaling - en ook de Griekse bron - heeft het niet over "geestvervoering", maar over de "geest". De King James Version vertaalt Geest met een hoofdletter. Dan wordt dus de Heilige Geest bedoeld die Johannes verplaatst naar datgene waarover dit hele geschrift gaat: de dag van het oordeel van de Heere.
De dag van de Heere wordt in het Oude Testament beschreven als een verschrikkelijke dag.
Jes. 2:12 Want de dag van de HEERE van de legermachten zal zijn tegen al wie hoogmoedig en trots is,
Joël 2:1 Blaas de bazuin in Sion, sla alarm op Mijn heilige berg, laat alle inwoners van het land sidderen, want de dag van de HEERE komt, ja, is nabij! 2 Het is een dag van duisternis en donkerheid, een dag van wolken, ja, donkere wolken.
Zef. 2:14 De grote dag van de HEERE is nabij; hij is nabij en nadert zeer snel. Hoor, de dag van de HEERE! De held zal daar bitter schreeuwen! 15 Een dag van verbolgenheid is die dag, een dag van benauwdheid en angst,
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ik had ook die teksten gevonden en nog een aantal in Zefanja, maar ze spreken allemaal over dezelfde Dag des Oordeels.
NomenEstOmen

Het is nou niet zo dat "dag van de Heer" een zodanig specifieke term is. Ja, wel als je er archaïsch taalgebruik van maakt, maar het lijkt mij dat het op verschillende manieren gebruikt kan worden. Lijkt me niet vreemd om de dag van de opstanding de dag van de Heer te noemen.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Natuurlijk is er niets op tegen om het de Dag des Heeren of de Dag van de Heer te noemen als je hierbij denkt aan de opstanding of aan de zondag of sabbath.
Het gaat mij erom dat men de werkelijke betekenis wegredeneert.
De Here Jezus zegt ergens: "Op deze MIJN Dag" en dan bedoelt Hij echt niet de dag dat je naar de kerk moet gaat en niet mag zemmen of een ijsje kopen dus een beperkte dag.
Integendeel de dag spreekt altijd over iets wat aan het licht of tegen het licht wordt gehouden, dus dat wat openbaart en ik heb de indruk dat er juist veel onder tafel wordt geschoven in de praktijk.
Dus dan misken je de Bijbelse betekenis.
NomenEstOmen

Wilsophie schreef:De Here Jezus zegt ergens: "Op deze MIJN Dag" en dan bedoelt Hij echt niet de dag dat je naar de kerk moet gaat en niet mag zemmen of een ijsje kopen dus een beperkte dag.
Maar dat is ook relatief nieuw.
In de middeleeuwen bijvoorbeeld waren er vorderingen van de kerk dat je geen oorlog mocht voeren op zondag en dat landwerkers wel in staat gesteld moesten worden om naar de mis te gaan.
Die 'striktheid' is relatief nieuw. In een argrarische samenleving heb je geen kantoorbaan en moeten je diertjes wel te eten hebben. En besides, onder zat christenen (van evangelisch tot katholiek) mag je prima dat ijsje eten.
ntegendeel de dag spreekt altijd over iets wat aan het licht of tegen het licht wordt gehouden, dus dat wat openbaart en ik heb de indruk dat er juist veel onder tafel wordt geschoven in de praktijk.
Dus dan misken je de Bijbelse betekenis.
Dies Domini gaat over de dag dat Jezus opstond uit de dood en zeg maar het belangrijkste feest in de christelijke traditie is.
Je miskent er de Bijbelse betekenis daar totaal niet mee. Het enige wat je doet is dat je je vocabulaire iets breder maakt dan alleen termen die letterlijk zo in de bijbel staan. En in dit geval op iets betrekt wat inhoudelijk wel heel bijbels is.

De Bijbel is het hart van de christelijke Overlevering, maar ze is geen muur waarbuiten je niet mag spreken.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Helemaal mee eens. Ik moet even nazoeken waar ik zo uit mijn hoofd "oplepelde" "In deze Mijn Dag" welke Dag in de Bijbel bedoeld wordt.
Daar was ik iets te onzorgvuldig in.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Nog niet gevonden, maar...... Er is ook een sterk contrast tussen DEZE DAG en DIE DAG.
Sanne

Bericht door Sanne »

Ik geloof zelf dat als in het OT over de "dag des Heeren" of de "dag van Jehovah" wordt gesproken, het over verschillende oordeelsvoltrekkingen gaat. In Zefanja 1 bijvoorbeeld gaat het over het oordeel over Juda en Jeruzalem. Maar ook over buurlanden werd een oordeel voltrokken. Zo spreekt Obadja bijvoorbeeld over Gods dag tegen Edom. En er kwam ook nog een "dag van Jehovah" over Babylon en Egypte. Zie Jesaja 13:1,6 en Jesaja 46:1,2,10.

De Bijbel wijst erop dat er nog zo'n dag zal komen. En in 2 Thessalonicenzen 2:1,2 wordt deze dag in verband gebracht met de "parousia" van Jezus Christus. Dit woord "parousia" wordt vaak vertaald met "komst", maar het betekent echter "zijn bij", of aanwezig of tegenwoordig zijn. Zo vragen Jezus discipelen in Mattheus 24:3 naar een teken van Jezus "parousia". Als we Jezus antwoord in Mattheus 24 in vervulling zien gaan, dan is Jezus dus al aanwezig.

Dit komt overeen met wat er staat in Openbaring 12. Er wordt hier oorlog gevoerd in de hemel. Satan en zijn engelen worden naar de aarde geslingerd, wat vervolgens "wee" voor de aarde betekent. Op dat moment wordt er gezegd in Openbaring 12:10: "Nu is verschenen het heil en de kracht en het koningschap van onze God en de macht van zijn Gezalfde". Hier begint de "dag des Heren" Uit Opb.1:10, het is Jezus dag. Hij is immers aangesteld als de koning van Gods koninkrijk en onder zijn leiding zal Gods wil niet alleen in de hemel, maar ook op aarde gedaan worden. Deze dag heeft betrekking op de vervulling van alle visioenen waarover in Openbaring wordt gesproken.

En een onderdeel van deze "dag des Heren", is het voltrekken van het oordeel aan deze goddeloze wereld.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Dat geloof ik ook, dat deze oordeels dag laten we zeggen een lange aanloop heeft en geen dag van 24 uur.
Daarom vind ik het toch vreemd dat men de dag des heeren toepast op de zondag.
Maar goed dat mag ik vinden.