Volgens mij is er iemand die zijn kennis van andere goden eens moet bijspijkeren, of erover moet zwijgen. Brahma is wel de schepper.peda schreef: ↑15 nov 2020, 17:31 Dat weet ik niet en ik geloof het zelfs niet. Zo werd Zeus nooit als Schepper gepresenteerd en bijvoorbeeld Brahma bij mijn weten ook niet. Maar voor het bedrijven van theologie is dat niet van betekenis. "'Christelijke"' theologie gaat over God zoals beschreven in de beide bijbel boeken en niet in eerste aanleg of de beschrevene wel bestaat zoals beschreven. Met de 70 ( interpretatie ) lagen kun je voorlopig wel vooruit en dat doe ik ook tot en met het post-theisme toe. Heel interessant overigens in mijn optiek.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Brahma_(hindoe%C3%AFsme)
Alles wat je over de bijbelse godheid kan zeggen is ook al geschreven over Brahma.
Tevens moet je begrijpen dat de 70 lagen leer nergens over gaat. Denk je werkelijk dat je de bijbel op 70 manieren uit kan leggen en dat die uitleggingen dan ook nog steekhoudend zijn?
70 is een heilig getal in het jodendom, misschien moet je daar meer naar kijken?