Loyola zei:
De Eucharistie is inderdaad één ding die ruimschoots terugkomt in het boek Openbaringen, maar dat is ook weer gebaseerd op de Tempel Liturgie van de joden in Jeruzalem. Maar daar komen we nog wel op...
Ik dacht dat Jezus een einde had gemaakt aan de cermoniële wetten en het volk Israël van de Oude bedeling had opgeheven.
Als dat zo is, dan is de Eucherastie die wij kennen binnen de RKK of welke andere Kerk op aarde dan ook een welke van 'mensenhanden is gemaakt', niet verwijzen naar Openbaringen.
Want Jezus wijst naar een Geestelijk aspect volgens mij, dat niets met de in verval geraakte 'zuivere gemeente' meer te maken heeft, zoals Hij in Openbaringen uitgelegt enkele hoofdstukken verder.
De Eucherastie komt dus in Openbaringen, zoals wij die kennen, dus helemaal niet terug lijkt mij, veeleerder verzet Jezus zich tegen deze vorm van aanbidding.
Want dat is ook de essentie van Christus. Immers Christus is een Geestelijk ingestelde Zoon die zegt over de aanbidding van Onze gezamelijk Hemelse Vader het volgende:
Wie God liefheeft, onderhoudt Zijn geboden.
Jezus zegt: “Dit is mijn gebod, dat gij elkaar liefhebt, gelijk Ik u heb liefgehad. Niemand heeft grotere liefde, dan dat hij zijn leven inzet voor zijn vrienden. Gij zijt mijn vrienden, indien gij doet, wat Ik u gebied” (Johannes 15:12 t/m 14).
“En hieraan onderkennen wij, dat wij Hem kennen: indien wij zijn geboden bewaren. Wie zegt: Ik ken Hem, en zijn geboden niet bewaart, is een leugenaar en in die is de waarheid niet; maar wie zijn woord bewaart, in die is waarlijk de liefde Gods volmaakt. Hieraan onderkennen wij, dat wij in Hem zijn. Wie zegt, dat hij in Hem blijft, behoort ook zelf zó te wandelen, als Hij gewandeld heeft” (1 Johannes 2:3 t/m 6).
Wanneer ontving Johannes op Patmos het visioen:
10 En ik was in den geest op den dag des Heeren; en ik hoorde achter mij een grote stem, als van een bazuin
.
Johannens ontving dus het visioen op de wekelijkse Sabbat van het 4e gebod. Dat was overigens ook één van de redenen dat hij naar Patmos werd verbannen.
Zijn de Tempeldiensten van Israël nog toepasbaar? Persoonlijk denk ik van niet, het zijn de De
codex ceremonalis, de ceremoniële wet die de tempel- ceremonieën en riten,
incluis de wetten over het offeren van offerdieren, bevatten. Van deze wetten weten we dat deze niet meer geldig zijn en derhalve volledig genegeerd kunnen worden. Al die tempelceremoniën wezen op Christus en diens verzoenend offer op Golgota. Deze wetten worden ook wel “schaduwwetten” genoemd. Omdat ze
bedoeld zouden zijn als de voorafschaduwing van de kruisdood van Christus.
NOOT:
Maar Jezus is ten Hemel gevaren, dus moet Openbaringen inzake de liturgie en/of het priesterambt een andere, meer Geestelijke insteek hebben, die naar een Heiligdom verwijst naar boven, en niet meer naar een aards Heiligdom.
Op het moment dat Jezus stierf aan het kruis verloren al die wetten hun zeggingskracht.
Hij heeft ze met zich aan het kruis genageld zegt Paulus (Kolossenzen 2:14) Dit werd duidelijk toen op het moment dat Christus aan het kruis stierf iets ongehoords gebeurde.
Het voorhang, het gordijn, tussen het eerste deel van het heiligdom, het “heilige” en het tweede deel, het “heilige der heilige,” dat door geen mens ooit mocht worden betreden met uitzondering van de hogepriester tijdens de ceremoniën op grote verzoendag, scheurde volledig van boven naar beneden doormidden . Let op “van boven naar beneden” daarmee wilden de evangelisten aangeven dat dit “doormidden scheuren,” volgens hen nooit
door menselijk handelen kon zijn veroorzaakt, maar uitsluitend door het ingrijpen van God zelf (Matt.27:51. Marc.15:38. Luk.23:45). Het was alsof God hiermee wilde mededelen dat vanaf dat moment
de ceremoniële wetten hun zeggingskracht hadden verloren.
Dus ook de handelingen die heden ten dage in de Eucharestie of gelijk welke andere liturgie van welke geloofsgemeenschap dan ook, moet hebben afgedaan als ze wijzen naar OT inzettingen. Te meer omdat Jezus Christus 'van boven' regeert door de Trooster die Hij heeft laten zenden. Immers, als straks de verlosten Hem tegemoet gaan, dan gaan zij naar een Hemels Jeruzalem, en niet naar een aardse Tempel, want die Tempel zijn de individuele gelovigen zelf, die dat gebouw vormen, met als hoeksteen Jezus Christus.
Er is nog iets anders volgens mij, als het om de liturgie gaat vanuit Openbaringen. Johannes wijst op iets bijzonders. Als banneling was hij afgezonderd omdat hij een Geestelijke relatie met Christus had, in elke aspect van aanbidding en wees hij daardoor, ook al op de "liturgie van boven" op die van het Hemels Jeruzalem, want het is interessant dat Mattheus 23:8-10 naar het aspect wijst dat Johannes verbond met die hemelse liturgie:
8 Jullie moeten je niet rabbi laten noemen, want jullie hebben maar één meester, en jullie zijn elkaars broeders en zusters.
9 En noem niemand op aarde vader, want jullie hebben maar één vader, de Vader in de hemel.
10 Laat je ook niet leraar noemen, want jullie hebben maar één leraar, de Messias.
11 De belangrijkste onder jullie zal jullie dienaar zijn.
12 Wie zichzelf verhoogt zal worden vernederd, en wie zichzelf vernedert zal worden verhoogd.
Dat is één van de aspecten waartoe Openbaringen leidt, het inzicht van Hemelse aanbidding en een heil, waar ook onze toekomst ligt.
Van de
codex judicalis kunnen we zeggen dat die ophielden toen Israël als natie verdween uit de geschiedenis. Als het land, waarin haar wetten de samenleving regelden, ophoudt te bestaan
verliezen deze wetten vanzelfsprekend hun geldigheid. Dus die hele complexe reeks van wetten en verordeningen, zijn slechts een verslag van de wijze
waarop de samenleving van het Oude Israël was georganiseerd, toen het nog het uitverkoren natie, het volk van God, was. Het waren in feite nationale wetten die golden voor de inwoners van de staat Israël zoals die in oudtestamentische tijden functioneerde. Dat is nu definitief verleden tijd. Het oude Israël als natie bestaat al bijna 2000 jaar niet meer en het moderne Israël dat in 1948 werd gesticht heeft niets met die oude wetten uit de Thora van doen. Het is dus interessant om alle aspecten van bepaalde zaken, ook inzake de 'liturgie' in een juist perspectief van het onderwerp te aanvaarden! Ik dus benieuwd en nieuwsgierig naar de plaatsen in Openbaringen waar nog gesproken wordt over een specifieke Eucharestie of liturgie anderszins, dan Christus voorstaat.
Hartelijke groet!