Zolderworm schreef: 02 dec 2020, 20:08
Van Atman en Brahman heb ik niet zoveel verstand. Dus daar zeg ik maar niet zoveel over. Ik heb m'n eigen jargon. Ik denk dat Brahman dat is wat ik het psychisch monistisch geheel noem, maar Atman niet. Atman is met de individualiteit verbonden, maar staat er toch boven. Het is het Zelf buiten ons. Maar het is wel een entiteit, maar niet aangeraakt door emoties en gedachten. Het is het ware Zijn van het individu en het Zelf in de kosmos. Het bestaat ook op zichzelf boven het individu en de kosmos. Dan heet het de Paramatma. Enzovoort enzovoort. Het is niet Brahman, volgens mij.
Ik heb me ook nooit serieus verdiept in het hindoeïsme. Je moet je dan door allerlei termen heen worstelen welke voor mij niet interessant meer zijn.
Maar de eindconclusie (Atman, Brahman, Para Brahman) is uitstekend te volgen voor me.
Atman staat voor het individuele bewustzijn wat ook het ware zelf bevat. Niet het lichamelijke zelf dus.
Dit ware zelf staat tegenover de vormen.
Brahman is identiek aan Atman en is het onveranderlijke zelf als collectief zelf.
Wat niet opgevat mag worden als een centraal zelf, maar als totaliteit.
Omdat bewustzijn niet-iets is zijn Brahman en Atman identiek en zowel individueel als collectief.
Para Brahman kan ook uitstekend vanuit bewustzijns-filosofie begrepen worden.
Bewustzijn staat altijd tegenover de vormen. Er moet dus iets zijn wat nog boven bewustzijn uit gaat.
Omdat bewustzijn de kenner is en de vormen dat wat gekend wórdt.
Hoewel bewustzijn onvergankelijk is komt het toch ergens uit voort. Dat is Para Brahman.
Het gaat me niet om het hindoeïstisch jargon, maar in discussies is het gemakkelijk als je alles wat zich op geestelijk gebied voordoet een naam geeft.
Op dit forum noem ik Atman Christus-bewustzijn, wat op hetzelfde neer komt.