Messenger schreef: 03 dec 2020, 21:23
Gaitema schreef: 03 dec 2020, 21:13
Die link had ik nog niet gelegd
Al moet ik zeggen dat daar weer een andere kerkleer bij komt kijken. Dat van het zondigen na de doop.
Twee kerkleren denk ik. De kerkleer dat je na de doop evengoed geoordeeld wordt, en de kerkleer dat na de doop je zonden zijn betaald door Jezus.
Of ik moet dat verkeerd begrepen hebben.
Wel, nu komen we weer bij onze verschillen.
De erfzondeleer is een interpretatie van de volgende tekst:
"Romeinen 5
Adam en Christus
12. Daarom, zoals door één mens de zonde in de wereld is gekomen, en door de zonde de dood, en zo de dood over alle mensen is gekomen, in wie allen gezondigd hebben.
13. Want totdat de wet er kwam, was er wel zonde in de wereld. Zonde wordt echter niet toegerekend als er geen wet is.
14. Toch heeft de dood geregeerd van Adam tot Mozes toe, ook over hen die niet gezondigd hadden met eenzelfde overtreding als Adam, die een voorbeeld is van Hem Die komen zou.
15. Maar het is met de genadegave niet zoals met de overtreding. Want als door de overtreding van de ene velen gestorven zijn, veel meer is de genade van God en de gave door de genade die er is door de ene mens Jezus Christus, overvloedig geweest over velen.
16. En het is met de gave niet zoals het was door de ene die zondigde. Want de veroordeling leidde ten gevolge van één overtreding wel tot verdoemenis, maar de genadegave bij vele overtredingen tot rechtvaardiging.
17. Want als door de overtreding van de ene de dood geregeerd heeft door de ene, veel meer zullen zij die de overvloed van de genade en van de gave van de gerechtigheid ontvangen, in het leven regeren door de Ene, namelijk Jezus Christus.
18. Zoals dus door één overtreding de veroordeling gekomen is over alle mensen tot verdoemenis, zo komt ook door één rechtvaardigheid de genade over alle mensen tot rechtvaardiging van het leven.
19. Want zoals door de ongehoorzaamheid van de ene mens velen als zondaars aangemerkt worden, zo zullen ook door de gehoorzaamheid van de Ene velen als rechtvaardigen aangemerkt worden.
20. De wet echter kwam er nog bij opdat de overtreding zou toenemen, maar waar de zonde is toegenomen, daar is de genade meer dan overvloedig geweest,
21. opdat, evenals de zonde geregeerd heeft tot de dood, zo ook de genade zou regeren door gerechtigheid tot het eeuwige leven, door Jezus Christus, onze Heere."
Hier krijg je vast kippenvel van. Wat ik hier lees is dat deze aarde ten gevolge van Adams keuze aan slijtage onderhevig is geraakt. Zoals God de mensen heeft gemaakt, werden ze nooit oud, bleven eeuwig jonge goden, scheppende vanuit Gods Adem. Maar door een gigantische blunder is de sterfelijkheid in deze wereld gekomen. Kijk ook eens naar de dieren. Ze verslinden elkaar. Zo was het in het begin niet. Wij kwamen ook in deze wereld en ik lees in deze tekst dat wij na Adam ook zijn gaan blunderen, maar wel in een mindere mate vaak. Zo staat het in deze tekst. Dat blunderen wordt hier zonde genoemd, wat je doel missen is. Je verliest er mee.
Maar Jezus komt als tweede Adam om het "voor iedereen" weer herstel te brengen (ja zo staat het er in vers 18. Genade voor alle mensen. Ik heb al een topic lopen over dat God de redder is van alle mensen).
Wat doet de kerkleer? Ze haalt de mogelijkheid weg dat we al bestonden voor we op aarde kwamen en ergens dus voor onze komst hier al hebben geblunderd. Jij noemt dat "vergeten wie we zijn, waardoor we niet meer naar onze Goddelijke aard gedragen."
Deze opvatting dat we al langer bestaan is immers door De Kerk van Rome eens verketterd. In bijna doodervaringen en profetieën van Bertha Dudde en Jacob Lorber lees ik echter dat we er al wel voorheen al waren.
Jezus kwam dus "alles" goed maken
Dus geen wetten en zonden meer. Gewoon het "heb elkaar lief" en leef er naar, vanuit genade. Dat wil zeggen, al maak je nog fouten, ze worden niet meer bijgehouden. God houdt ze niet bij.
De Katholieke Kerk heeft er echter van gemaakt dat Adam zondigde en daarom zijn wij zondaren, door hem. Maar dat krijg je, als je er van uit gaat dat een baby geen voorgeschiedenis heeft en je hem iets moet verwijten dan. Dan schuif je het op basis van deze tekst allemaal op Adams bord. Echter nergens staat in de bijbel dat we er nooit geweest waren, voor we op de aarde kwamen. De bijbel zegt er niks over.
Vervolgens zegt de Katholieke Kerk dat Jezus stierf voor deze zonde en dat je door de doop dan daar deel van uit ben gaan maken. Met Hem sterf je dan door het water heen, en sta je op uit het watergraf. Maar alles daarna moet je voor gereinigd worden in het vagevuur. Alles wat je na de doop doet.
Protestanten nemen van dat laatste afstand. Jezus stierf voor alle fouten die we begaan hebben, maar de leer van de erfzonde houden ze overeind. Terwijl in de bijbel ook staat dat een zoon niet de zonden van zijn vader aangetekend kan krijgen.
Wat Jezus nu vooral deed is als eerste de dood opruimen. Hij versloeg Lucifer en de andere gevallen engelen en werd erdoor de Koning van Vrede en de Boom des Levens.
Jezus zei wat geloven betreft: "als je niet gelooft in wie Ik ben, geloof dan in wat Ik doe."
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.