https://decorrespondent.nl/demeestemensendeugen
De mens is een beest, zeiden de koningen. Een zondaar, zeiden de priesters. Een egoïst, zeiden de boekhouders. Al eeuwen is de westerse cultuur doordrongen van het geloof in de verdorvenheid van de mens.
Maar wat als we het al die tijd mis hadden?
Die 'we' hadden het niet mis. De mens is een egoïst gebaseerd op wederkerigheid. (Behandel anderen zoals je door hen behandeld wilt worden.)
Zodra iemand niet aan die zogenaamde "Gulden regel" voldoet laat de mens zijn ware gedaante zien!
AD ging dieper in op zijn ideeën. ‘We zijn gehersenspoeld met het idee dat we egoïsten zijn.’
Gehersenspoeld nog wel. Eens kijken wat Bregman te vertellen heeft in het AD
https://www.ad.nl/binnenland/rutger-bre ... nsendeugen
Het gaat over de oorlog in voormalig Yoegoslavië
Niet per se om iets te bewijzen, maar misschien wel om te laten zien dat het ook anders kan. ,,Ik ben een idealist’’, zegt hij ergens halverwege het gesprek. ,,En de kern van dat idealisme is het besef dat de wereld van nu niet vanzelfsprekend is. De problemen die we kennen, zoals slavernij, of armoede, of de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen, daar kunnen we iets aan doen.’’
Precies wat ik al dacht, Bregman is een idealist die ons tracht te hersenspoelen met optimisme.
,,Wat denk jij dan’’, vraagt Bregman, ,,als ik zeg dat de meeste mensen deugen en jij hebt gezien wat je hebt gezien in Vukovar?’’
De ouderen ons hebben gezien wat er gebeurd is in voormalig Yoegoslavië. Buren gingen elkaar afslachten, ja zelfs tussen echtelieden liep het schisma. Ik bedoel, het waren geen ongelukjes daar, gewone mensen zoals u en ik gingen elkaar afslachten, verkrachten, plunderen en noem het maar op. Om die sukkelige blauwhelmen lachten ze zich kapot. De naïviteit om te denken dat je met een paar klapperpistooltjes haat in bedwang kan houden. Juist als je vertrekt vanuit de stelling "De meeste mensen deugen" gebeurd er zoiets als in Srebrenica!
Bij Bregman, de idealist, is het glas halfvol. Hij gaat graag uit van het goede in de mens. ‘Als we geloven dat de meeste mensen niet deugen’, schrijft hij, ‘gaan we elkaar zo behandelen. Dan halen we het slechtste in elkaar naar boven. Uiteindelijk zijn er maar weinig ideeën die de wereld zo sterk beïnvloeden als ons mensbeeld. Wat we aannemen in elkaar, is wat we oproepen. Als we het hebben over de grootste uitdagingen van onze tijd - van de opwarming van de aarde tot het tanende vertrouwen in elkaar - dan denk ik dat het antwoord begint bij een ander mensbeeld.’
Hopeloos die man. Uitgaan van het goede in de mens. Ik sta liever in de realiteit. Zie ook bv de zwartepieten discussie. Mensen zijn van nature notoire ruziemakers. Feitelijk zien we daar hetzelfde verschijnsel als in Yoegoslavië: twee tegengestelde meningen die allebei gelijk willen hebben. En de onschuldigen (de kinderen) die verliezen. Is dat het zogenaamde goede? Nee, dat is dualiteit in optima forma.
Maar ja, hoe verander je dat?
,,Dat is nog niet zo makkelijk’’, erkent Bregman. ,,We zijn gehersenspoeld. In films, in boeken, in het nieuws, overal worden mensen neergezet als egoïsten. Als je in Nederland tv kijkt, dan denk je al snel dat we in een land vol gekken leven. Maar Nederland is natuurlijk een fantastisch land, een van de beste plekken op de wereld om te leven.’’
Wat een dooddoener. Ja, Nederland is een van de beste plekken ter wereld om te leven. Maar dat betekent nog niet dat Nederland is vrijgesteld van egoïsme, dat is volop aanwezig in ons land en ook op dit forum.
Kijk ook naar de Venezolaanse stad Torres, waar burgemeester Julio Chavez besloot zijn macht weg te geven aan de burgers. ‘De lokale revolutie begon met honderden vergaderingen, waar alle burgers van Torres welkom waren’, schrijft Bregman. ‘Er werden niet alleen discussies gevoerd, maar ook beslissingen genomen. 100 procent van het investeringsbudget van de gemeente, ongeveer 7 miljoen dollar, mocht voortaan door de burgers zelf worden besteed.’
Venezuela? Serieus? Dat land waar zijn naamgenoot regeerde en de bolívariaanse revolutie uitriep. Bijna nergens is de armoede, corruptie en misdaad erger dan daar. Dat komt er van als je idealisten hun hang laat gaan. Bregman hoeft dan ook niet te rekenen op mijn steun!