Ik liet je zien hoe het ontstaan is.
That's all...
Take it or leave it...
Nee, dat deed je niet, je linkte alleen naar een artikel met niet-onderbouwde claims.
Gebrek aan nauwkeurige kennis?
Geen mens op aarde is in staat de gehele schepping te begrijpen.Tin schreef: 29 dec 2020, 14:21Het is dan ook mijn stellige overtuiging dat de bewering deze te begrijpen hoogmoedig zou zijn.Alpha schreef: 29 dec 2020, 13:49Iets beweren is erg makkelijk.Petra schreef: 25 dec 2020, 00:45Ik lees vooral het punt dat het bij de aanvang van de Schepping al niet helemaal lekker ging.Alpha schreef: 24 dec 2020, 15:45Het waren opstandige engelen.Petra schreef: 23 dec 2020, 23:32
Hemeltjelief zeg.. "namen ze wie ze maar wilden" vind je dat wel inspirerend ?
Waren die zonen van God een stelletje verkrachters?
Het gevolg was dat na de vloed engelen niet zondermeer een menselijk lichaam konden aannemen.
Ook werden die engelen gedwongen om hun menselijk lichaam af te staan, anders waren zij net als hun bastaardkinderen, de Nefilim verdronken.
Punt is dat geesten geslachtsloos zijn, dus daar zijn geen mannen of vrouwen.
Misschien moest God nog een beetje oefenenen?
Onderbouwen is wat lastiger.
De schepping begrijpen is nog lastiger.
Maar ik weet dat jij daar héél anders over denkt.
Die stelling is niet in overeenstemming met het Bijbelse verslag.Messenger schreef: 29 dec 2020, 14:24De schrijvers van de bijbel hebben Jezus nooit persoonlijk gekend. Dus kunnen ze niet door Jezus zijn onderwezen.Alpha schreef: 29 dec 2020, 14:18Klopt, net als alle mensen.
Het grote verschil was dat zij door Jezus persoonlijk zijn onderwezen.
Dat onderwijs maakte het verschil, zij wisten wat en waarom zij geloofden.
Jezus bewees dat hij Gods zoon was.
Overleveringsverhalen, door elke verteller extra aangedikt, zijn uiteindelijk vele jaren later geschreven.
Je hebt kennelijk niet door dat het geboorte feest, verjaardagsfeest, geen Joods feest was en dat geen enkele jood dat vierde.Maria K schreef: 29 dec 2020, 14:43Je reageert en antwoordt niet op wat ik schrijf.Alpha schreef: 29 dec 2020, 13:55Saturnaliën werd gekerstend, christelijk verklaard.Maria K schreef: 26 dec 2020, 08:40JuistAlpha schreef: 14 dec 2020, 15:10Nee, Het is gebaseerd op de zonneaanbidding.Kerst is een verbastering van Christus..... Dus je viert Christus' geboorte niet? Bijzonder!
Constantijn was een zonaanbidder.
Kerstmis werd in 354 ingesteld en verving saturnaliën.
Verving.
Hier komt iedereen mee aan die dat van elkaar heeft gehoord al naar gelang hun eigen geloof.Zonnewendefeest
Veel van de gebruiken van het zonnewendefeest zijn later in ons christelijke kerstfeest opgenomen, zij het vaak in andere vorm. Het Zonnewendefeest werd gevierd ter ere van de godin Frey, en onder luid gejoel, het blazen van de midwinterhoorn en klokluiden werden boze geesten verjaagd en werden overleden voorvaderen en doden herdacht.
Een brandend zonnerad werd rondgedraaid om de terugkerende zon te verwelkomen.
Kerstmis
De oorsprong van kerstmis ligt bij de heidense feesten en vieringen rond midwinter, de periode rond de donkerste dagen van het jaar.
Naarmate het christelijk geloof zich uitbreidde en werd opgenomen door heidense volkeren, werden ook meer en meer lokale en oorspronkelijk heidense gebruiken en vieringen door de christelijke kerk overgenomen en ingepast in het christelijke geloof.
Dit proces duurde meerdere eeuwen, en de eerste 200 jaar werd de geboorte van Jezus in het geheel niet gevierd door christenen.
Je hebt het dan over een paar gewoonten, waarmee mensen iets vieren, die cultuur en volksbepaald zijn.
Niet over de reden van de viering zelf.
Nee dus.
Een datum instellen en meer belang geven aan de nieuwe reden van viering is niet hetzelfde als de oude reden.
Als je nu spreekt over waar iets op is gebaseerd, dan heb je het niet over de huidige viering.
Bovendien moet je dan toch echt de allereerste keer en reden noemen, dat iets officieel werd gevierd en dat was ....
En niet hoe het een paar honderd jaar later gevierd wordt.
https://historianet.nl/kerst/vierden-de-romeinen-kerstRond de donkerste nacht worden op de hele wereld en in alle culturen tradities gezien.Romeinse feesten
In 217 v.Chr. leden de Romeinen een aantal vernederende nederlagen tegen Hannibal, de beroemde generaal uit Carthago. Om de stemming in Rome te verbeteren, besloot men op 17 december een feest te houden. Dit werd een groot succes, en het jaar daarop werd het herhaald. Zo ontstond de traditie van de saturnaliën.
Dat wil absoluut niet zeggen dat ze dan ook hetzelfde betekenen ook al is er bijna uniform een hoop op een nieuw licht en een nieuwe wereld.
Hoe mensen die viering invullen is heel persoonlijk of groepsgebonden.
Ik heb me nooit bezig gehouden met geestenverdrijvingsrituelen.
Een brandend zonnerad lijkt me wel leuk, maar heb ik nooit gezien.
Wij hebben het vuurwerk met de jaarwisseling.Eén ding is zeker:Waar vierde in de bijbel Jezus kerstmis of zijn geboorte?
Met Kerst wordt gevierd dat Jezus was geboren, die het licht der wereld was en het licht kwam brengen.
En dat overal op de wereld waar men geloofd in Christus, jouw zaligmaker.
Niet vreemd, dat dat op een donkere nacht wordt gevierd en met lichtjes.
Heel christelijk dus.
Met het vieren van een verjaardag, waarin je dankbaar bent dat je weer een jaar hebt geleefd en je naaste je daarmee gelukwenst, heeft dat niets te maken.
De saturnaliën (Latijn: Saturnalia) werd in Rome als een feest ingericht ter ere van de god Saturnus.
Punt is dat Jezus NIET op of omstreeks 25 december werd geboren!
De Joden vierden nooit een geboortefeest, het was een heidense rite.
Lees nog eens goed.
Verwar geboortefeest, in dit geval de geboorte van het "Jezus, het licht de wereld" niet met een jaarfeest/verjaardag.
Nergens werd er van de week gevierd dat Jezus 2020 jaar geworden is.
Daarbij kan ik heel goed een dag kiezen, die gunstig is om een feest van een gebeurtenis met een bijzondere betekenis te vieren.
De Joden hebben een aantal feesten, die elk jaar herdacht worden.
https://www.beleven.org/feesten/joden/
Ieder jaar worden de speciale dagen vastgesteld, die overeenkomen met de betekenis van het feest.Joodse feesten en vieringen
Veel joodse feestdagen zijn seizoensgebonden. Ze waren vroeger gebonden aan het leven op het land. Op sommige feesten moesten offergaven van de oogst aan de Here gebracht worden. Het joodse paasfeest, Pesach, moest daarom altijd in het voorjaar gevierd worden, het Wekenfeest, Sjavoeot, vond plaats in de zomer en het Loofhuttenfeest, Soekkot, vierde men in de herfst.
Dat klinkt bijna naar het wachttorengenootschap?Alpha schreef: 05 jan 2021, 15:41Je hebt kennelijk niet door dat het geboorte feest, verjaardagsfeest, geen Joods feest was en dat geen enkele jood dat vierde.
Feit is dat Jezus niet in December is geboren, maar medio oktober.
„Kerstmis behoorde niet tot de vroegste feesten van de Kerk.” — The Catholic Encyclopedia.Balthasar schreef: 29 dec 2020, 17:58Nee, dat deed je niet, je linkte alleen naar een artikel met niet-onderbouwde claims.
Gewoon de Bijbel als bron, i.p.v. kerkleer.Keessen schreef: 05 jan 2021, 15:47Dat klinkt bijna naar het wachttorengenootschap?Alpha schreef: 05 jan 2021, 15:41Je hebt kennelijk niet door dat het geboorte feest, verjaardagsfeest, geen Joods feest was en dat geen enkele jood dat vierde.
Feit is dat Jezus niet in December is geboren, maar medio oktober.
Dank je voor de bevestiging. Ik vrees dat je een andere bron hebt.
Je geeft nu een opsomming van de feesten, waarover ik het had.Alpha schreef: 05 jan 2021, 15:41Je hebt kennelijk niet door dat het geboorte feest, verjaardagsfeest, geen Joods feest was en dat geen enkele jood dat vierde.Maria K schreef: 29 dec 2020, 14:43
- Je reageert en antwoordt niet op wat ik schrijf.
Lees nog eens goed.
- Verwar geboortefeest, in dit geval de geboorte van het "Jezus, het licht de wereld" niet met een jaarfeest/verjaardag.
Nergens werd er van de week gevierd dat Jezus 2020 jaar geworden is.
Daarbij kan ik heel goed een dag kiezen, die gunstig is om een feest van een gebeurtenis met een bijzondere betekenis te vieren.
De Joden hebben een aantal feesten, die elk jaar herdacht worden.
https://www.beleven.org/feesten/joden/
Ieder jaar worden de speciale dagen vastgesteld, die overeenkomen met de betekenis van het feest.Joodse feesten en vieringen
Veel joodse feestdagen zijn seizoensgebonden. Ze waren vroeger gebonden aan het leven op het land. Op sommige feesten moesten offergaven van de oogst aan de Here gebracht worden. Het joodse paasfeest, Pesach, moest daarom altijd in het voorjaar gevierd worden, het Wekenfeest, Sjavoeot, vond plaats in de zomer en het Loofhuttenfeest, Soekkot, vierde men in de herfst.
Feit is dat Jezus niet in December is geboren, maar medio oktober.
Het Griekse pascha is een leenwoord van het Hebreeuwse pesach, afgeleid van het werkwoord pasach, dat ‘passeren’, ‘voorbijgaan’ betekent. Dit feest werd ingesteld op de avond vóór de uittocht van de Israëlieten uit Egypte. Op dit feest herdenken de Israëlieten dat ze uit Egypte werden bevrijd en dat Jehovah hun eerstgeborenen ‘voorbijging’ toen hij de eerstgeborenen van Egypte doodde
LOOFHUTTENFEEST
Het staat ook bekend als het feest der inzameling en wordt in Leviticus 23:39 „het feest van Jehovah” genoemd. De voorschriften voor de viering ervan staan in Leviticus 23:34-43, Numeri 29:12-38 en Deuteronomium 16:13-15. Het feest duurde van 15–21 Ethanim, gevolgd door een plechtige vergadering op de 22ste van de maand. Ethanim (Tisjri; september/oktober) was oorspronkelijk de eerste maand van de joodse kalender, maar na de uittocht uit Egypte werd het de zevende maand van het godsdienstige jaar, daar de vroegere zevende maand, Abib (Nisan; maart/april), tot de eerste maand werd gemaakt (Ex 12:2). Met het Loofhuttenfeest vierde men de inzameling van de vruchten van de aardbodem, „de opbrengst van het land”, waartoe koren, olie en wijn behoorden (Le 23:39). Het wordt als „het feest der inzameling bij de jaarwisseling” aangeduid.
De heilige samenkomst op de achtste dag vormde de plechtige afsluiting van de jaarlijkse feestencyclus. — Ex 34:22; Le 23:34-38.
Wat niet wil zeggen, dat het niet plaatsvond.Alpha schreef: 05 jan 2021, 15:47 De dag van Christus’ geboorte kan niet worden vastgesteld aan de hand van het N. T., trouwens, evenmin aan de hand van enige andere bron. De vaders uit de eerste drie eeuwen spreken niet over enige speciale viering van de geboorte van Christus.” — Cyclopedia of Biblical, Theological, and Ecclesiastical Literature, door McClintock en Strong.
Je leest niet eens je eigen bronnen goed en schrijft wat anders dan in dit citaat staat.„Hoe onverklaarbaar het ook schijnt, de datum van Christus’ geboorte is niet bekend. De Evangeliën geven noch de dag noch de maand aan.” — New Catholic Encyclopedia.
Alpha schreef: 05 jan 2021, 15:41 Feit is dat Jezus niet in December is geboren, maar medio oktober.
De Jg beschikken over het enige, echte, Juiste Kanaal met God. Eerste hand informatie zelfs de evangelie verhalen overtreffend, daar kan de simpele mens zonder Het Kanaal toch nooit tegen op.Maria K schreef: 05 jan 2021, 16:20Je leest niet eens je eigen bronnen goed en schrijft wat anders dan in dit citaat staat.Alpha schreef: 05 jan 2021, 15:47 De dag van Christus’ geboorte kan niet worden vastgesteld aan de hand van het N. T., trouwens, evenmin aan de hand van enige andere bron. De vaders uit de eerste drie eeuwen spreken niet over enige speciale viering van de geboorte van Christus.” — Cyclopedia of Biblical, Theological, and Ecclesiastical Literature, door McClintock en Strong.
„Hoe onverklaarbaar het ook schijnt, de datum van Christus’ geboorte is niet bekend. De Evangeliën geven noch de dag noch de maand aan.” — New Catholic Encyclopedia.
En toch schrijf je te weten dat:Alpha schreef: 05 jan 2021, 15:41 Feit is dat Jezus niet in December is geboren, maar medio oktober.
Ach ja weer een riedeltje uit allerlei belegen en stoffige boeken van decennia geleden, die op geen enkele manier representatief zijn voor de juiste kennis over deze zaken. Denk je nu echt dat ik in dit soort propaganda trap? Dat betekent dat je denkt dat ik heel dom ben, of dat jij heel erg dom bent.Alpha schreef: 05 jan 2021, 15:47„Kerstmis behoorde niet tot de vroegste feesten van de Kerk.” — The Catholic Encyclopedia.Balthasar schreef: 29 dec 2020, 17:58Nee, dat deed je niet, je linkte alleen naar een artikel met niet-onderbouwde claims.
„Er wordt in A.D. 336 op een vroege Romeinse kalender voor het eerst melding gemaakt van de viering van Kerstmis.” — The World Book Encyclopedia.
„De viering van het kerstfeest is niet door God ingesteld, noch is ze van N[ieuw] T[estamentische] oorsprong. De dag van Christus’ geboorte kan niet worden vastgesteld aan de hand van het N. T., trouwens, evenmin aan de hand van enige andere bron. De vaders uit de eerste drie eeuwen spreken niet over enige speciale viering van de geboorte van Christus.” — Cyclopedia of Biblical, Theological, and Ecclesiastical Literature, door McClintock en Strong.
„Hoe onverklaarbaar het ook schijnt, de datum van Christus’ geboorte is niet bekend. De Evangeliën geven noch de dag noch de maand aan.” — New Catholic Encyclopedia.
In het boek Celebrations, door Robert J. Myers, lezen wij: „Het bijbelse verhaal over de geboorte van Jezus bevat geen aanwijzing voor de datum waarop die gebeurtenis plaatsvond. Lukas’ verslag [Lukas 2:8] dat de herders ’zich ophielden in het veld en des nachts de wacht hielden over hun kudden’ duidt er evenwel op dat Jezus wellicht in de zomer of de vroege herfst geboren is. Aangezien december in Judéa koud en regenachtig is, ligt het voor de hand dat de herders ’s nachts beschutting voor hun kudden zouden hebben gezocht.”
In het boek Daily Life in the Time of Jesus, door Henri Daniel-Rops, wordt ons iets soortgelijks verteld: „De kudden . . . brachten de winter op stal door, en alleen al op grond hiervan kan men inzien dat de traditionele datum voor Kerstmis, in de winter, waarschijnlijk niet juist is, aangezien in het Evangelie staat dat de herders in het veld waren.”
The Encyclopedia Americana zegt over 25 december: „Deze datum werd in het Westen pas omstreeks het midden van de 4de eeuw vastgesteld en in het Oosten ongeveer een eeuw later.” Jezus werd derhalve niet op die datum geboren. Ook gaf hij geen opdracht voor de viering van Kerstmis; zijn discipelen of de bijbelschrijvers deden dit evenmin.
Je bent aanhanger van het WTG en verkondigt jouw evangelie als Enige Waarheid.Alpha schreef: 05 jan 2021, 15:48Gewoon de Bijbel als bron, i.p.v. kerkleer.Keessen schreef: 05 jan 2021, 15:47Dat klinkt bijna naar het wachttorengenootschap?Alpha schreef: 05 jan 2021, 15:41Je hebt kennelijk niet door dat het geboorte feest, verjaardagsfeest, geen Joods feest was en dat geen enkele jood dat vierde.
Feit is dat Jezus niet in December is geboren, maar medio oktober.
Maria K schreef: 05 jan 2021, 16:20Wat niet wil zeggen, dat het niet plaatsvond?.Alpha schreef: 05 jan 2021, 15:47 De dag van Christus’ geboorte kan niet worden vastgesteld aan de hand van het N. T., trouwens, evenmin aan de hand van enige andere bron. De vaders uit de eerste drie eeuwen spreken niet over enige speciale viering van de geboorte van Christus.” — Cyclopedia of Biblical, Theological, and Ecclesiastical Literature, door McClintock en Strong.
Hier staat alleen dat de vaders uit de eerste drie eeuwen er niet over spreken.
Dit is dus een drogreden eerste klas.Je leest niet eens je eigen bronnen goed en schrijft wat anders dan in dit citaat staat.„Hoe onverklaarbaar het ook schijnt, de datum van Christus’ geboorte is niet bekend. De Evangeliën geven noch de dag noch de maand aan.” — New Catholic Encyclopedia.
En toch schrijf je te weten dat:Alpha schreef: 05 jan 2021, 15:41 Feit is dat Jezus niet in December is geboren, maar medio oktober.
Was jouw bron hier de Bijbel?
Precies, de bijbel werd geschreven op grond van overlevering. Zoals met spannende kampvuren en mythes ging.Alpha schreef: 05 jan 2021, 15:32Die stelling is niet in overeenstemming met het Bijbelse verslag.Messenger schreef: 29 dec 2020, 14:24De schrijvers van de bijbel hebben Jezus nooit persoonlijk gekend. Dus kunnen ze niet door Jezus zijn onderwezen.Alpha schreef: 29 dec 2020, 14:18Klopt, net als alle mensen.
Het grote verschil was dat zij door Jezus persoonlijk zijn onderwezen.
Dat onderwijs maakte het verschil, zij wisten wat en waarom zij geloofden.
Jezus bewees dat hij Gods zoon was.
Overleveringsverhalen, door elke verteller extra aangedikt, zijn uiteindelijk vele jaren later geschreven.
De arts Lukas kende Jezus niet persoonlijk.
Hij ondervroeg vele ooggetuigen persoonlijk.
Hij deed dat rond 61 n.C.
Dank voor deze informatie. Hoe moet of kan ik als christen het voorkomen dat jij van mij hetzelfde beeld hebt? Of is dat onmogelijk?callista schreef: 05 jan 2021, 16:34 Je bent aanhanger van het WTG en verkondigt jouw evangelie als Enige Waarheid.
Het gaat om dat laatste..
Alles is mogelijk....Keessen schreef: 05 jan 2021, 18:02Dank voor deze informatie. Hoe moet of kan ik als christen het voorkomen dat jij van mij hetzelfde beeld hebt? Of is dat onmogelijk?callista schreef: 05 jan 2021, 16:34 Je bent aanhanger van het WTG en verkondigt jouw evangelie als Enige Waarheid.
Het gaat om dat laatste..
Dat is een bemoedigend antwoord. Heb je ook een suggestie hoe?
Jammer. Ik zou het heel erg jammer vinden als je van mij hetzelfde beeld zou krijgen als van een wachttorengenootschapper. Het is nu wel duidelijk dat we heel verschillend denken, maar dat kan volgens mij ook erg boeiend zijn, toch?
Waarom vertel je er niet bij dat deze citaten letterlijk zijn overgenomen uit https://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/101988886Alpha schreef: 05 jan 2021, 15:47 In het boek Celebrations, door Robert J. Myers, lezen wij: „Het bijbelse verhaal over de geboorte van Jezus bevat geen aanwijzing voor de datum waarop die gebeurtenis plaatsvond. Lukas’ verslag [Lukas 2:8] dat de herders ’zich ophielden in het veld en des nachts de wacht hielden over hun kudden’ duidt er evenwel op dat Jezus wellicht in de zomer of de vroege herfst geboren is. Aangezien december in Judéa koud en regenachtig is, ligt het voor de hand dat de herders ’s nachts beschutting voor hun kudden zouden hebben gezocht.”
In het boek Daily Life in the Time of Jesus, door Henri Daniel-Rops, wordt ons iets soortgelijks verteld: „De kudden . . . brachten de winter op stal door, en alleen al op grond hiervan kan men inzien dat de traditionele datum voor Kerstmis, in de winter, waarschijnlijk niet juist is, aangezien in het Evangelie staat dat de herders in het veld waren.”
Ik wil niet algemeen spreken over een JG.Keessen schreef: 05 jan 2021, 18:37Jammer. Ik zou het heel erg jammer vinden als je van mij hetzelfde beeld zou krijgen als van een wachttorengenootschapper. Het is nu wel duidelijk dat we heel verschillend denken, maar dat kan volgens mij ook erg boeiend zijn, toch?