Lichaamsfuncties, die een directe invloed op ons denken.
En er zijn nogal wat chemicaliën en ook aandoeningen van de hersenen, die invloed hebben op onze geest.
Ik moet dan aan dementie denken.
Het aftakelen en verminderen van hersenweefsel en zo ook functieverlies. Vaak eerst geestelijk.
Het veroorzaakt het wegvallen van wat men in zijn leven heeft geleerd aan kennis en aan aanpassingen in het sociale leven en kan zo rigoureuze persoonlijkheidsveranderingen tot gevolg hebben.
Als je je daarin verdiept, zul je misschien de realiteit moeilijk onder ogen kunnen zien, maar het zijn wel feiten.
En dan vooral de persoonlijkheids- en karakterveranderingen vind ik voor dit onderwerp relevant.
Er wordt de laatste tijd veel over geschreven.
Wsl. daar het overal meer zichtbaar wordt door het ouder worden van meer mensen.
Misschien ook voor een aantal mensen hier van nabij bekend.
Het zijn naar mijn idee vooral het ziekteproces zelf en de mantelzorger, die alle aandacht krijgen.
Vanuit het christendom is het vooral de steun en kracht, die je door het geloof zou kunnen krijgen om de zorg voor een demente geliefde vol te kunnen houden.
Dus vooral het overleggen en vragen binnen de kerkgemeenschap om begrip voor de ziekte en hoe er als niet zieke ermee om te gaan.
Vooral door de persoonlijkheidsverandering
Mijn vraag is nu:bij dementie kan het voorkomen dat die lagen vernis er weer langzaam maar zeker af gaan. Iemand gaat dan weer reageren zoals vroeger. Hij kan heel kortaf zijn, heel snel boos of achterdochtig. Of juist vrolijker zijn dan vroeger. En alles waar de omgeving commentaar op heeft, wegwuiven.
Dat wegslijten van het vernis kan ernstige vormen aannemen zodat iemand met iedereen ruzie maakt.
Wat we soms zien gebeuren, is dat de persoonlijkheid zo sterk verandert dat er geen sprake meer is van sterker worden van oorspronkelijke karaktertrekken. Het karakter verandert juist radicaal. Dat kan dan komen door kleine beschadigingen in de hersenen.
Hoe je als gelovige hier mee omgaat en wat de impact is op het geloof zelf?
Zowel voor degene, die geestelijk zo aan het veranderen is en dat (vooreerst nog) bewust meemaakt, als voor degene die dit moet aanzien.
Wat houdt het in voor een mens en het eeuwige leven, als de laatste jaren steeds meer negatieve geestelijke gevolgen te zien zijn?
Hoe gaat de spiritiele denker ermee om, die gelooft dat het leven op aarde er één met een leerproces is voor een volgende stap in het eeuwige leven?
Zowel voor een geliefde, maar ook vooral binnen eigen denken en eigen toekomst, als je je realiseert, dat het ook jezelf kan overkomen.
Wat zegt de Bijbel hierover?
Of de theologen?
Ik heb geen idee.